רקע ומבוא
בשנים האחרונות עלתה למודעות תופעת ומשמעות הפגיעות המיניות בקרב מבוגרים, בני נוער וצעירים. המספרים הגבוהים וההשלכות הקשות של פגיעות אינן פוסחות על החברה החרדית ובאים לידי ביטוי באופנים ייחודיים הקשורים לאורח החיים החרדי כאשר החברה החרדית מנסה להתמודד עם התופעה באופן שלא יפגע או ישנה את אורח החיים וערכיה.
הורים ומחנכים רבים מבקשים לתת מענה וכלים למניעה, התמודדות וטיפול בנפגעים בתוך מסגרות החינוך, במסגרות חוץ בית ספריות ובבית. זאת במיוחד לנוכח המקרים האחרונים שעוררו חרדה וצורך במתן כלים לשיח ולמוגנות בקרב ילדים ובני נוער, המותאמים לחברה החרדית.
מוגנות היא מיומנות ואורח חיים המאפשרים להורים וילדים להיות מוגנים, לזהות מקרים בהם עלולה להתרחש פגיעה ולמנוע אותה. כמו כן, כלים לשיח על פגיעות והתמודדות עם פגיעות כשחלילה הן קורות. כלים אלו נצרכים ובסיסיים עבור כל הורה, מחנך, ילד, ילדה, מתבגר ומתבגרת.
מטרות התכנית
התכנית תכשיר מנחים למוגנות תוך הבנת הדינמיקה של הפגיעה המינית והשלכותיה. הקניית מיומנויות התמודדות, כלים לזיהוי, איתור הקשבה מיטבית ורגישה והיכרות עם מענים מערכתיים שונים.
התכנית תקנה מיומנויות להנחיה, פיתוח אורח חיים מוגן, פיתוח קשרים חברתיים מיטיבים והימנעות מקשרים עם סיכון, פיתוח חוסן רגשי והתמודדות ומענה בעת פגיעה. מהות התכנית היא הגישה המניעתית.
התכנית תכשיר את המנחים לעבודה בכלל המישורים הרלבנטיים: הבנת הפגיעה על מאפייניה הסיפיציפיים, עבודה עם צוותים חינוכיים והקנית כלים לזיהוי, איתור ומענה.
אופי הלימוד יהיה חווייתי לצד הלימוד תיאורטי, יוענקו יישומים ומיומנויות מעשיות תוך פיתוח המודעות החוויה האישית של המשתתפים.
קהל היעד: עו"סים, יועצים חינוכיים, מטפלי CBT, מנחי הורים / מנחי משפחה בעלי תעודת הסמכה של שפ"י שלהם תואר ראשון, מטפלים באומנות, מטפלים בנפגעי תקיפה שעברו הכשרה ולהם תואר ראשון לפחות.
היקף התכנית: 5 מפגשים בני 5 שעות אקדמיות כל אחד.
רכז מקצועי:
אברהם רקובסקי MSW מטפל בפגיעות מיניות ומנחה מוגנות
נושאי הלימוד:
"תופעת הפגיעות מיניות"
הגדרת התופעה, סטטיסיקה ומחקרים.
היבטים תורניים ודילמות בתופעת הפגיעות.
4 סוגי פגיעה (פיזית, רגשית, הזנחה ומינית)
הגדרות פגיעה מינית
נזקים לטווח קצר וארוך
מאפיינים של פגיעות ומאפיינים של פוגעים
"סימני איתור בקרב נפגעים, תהליך אחזקת אירוע"
איתור סימנים
עוגנים לשיחה עם תלמיד/ה שחוו פגיעה
איתור והתערבות מול מעגלי פגיעה
התערבות רגשית נכונה
חוק חובת דיווח – איך פונים? למי פונים (רווחה , משטרה)
חובת דיווח – משמעות והשלכות
שמירת סודיות במערכת
הפניה לטיפול
למה זה כל כך קשה להתמודד עם מקרים? (איפה זה פוגש?)
כלים להתמודד עם דילמות בשטח
"כלים מעשיים "
קווים לבניית תוכנית מניעה מול מוסדות חינוך
עקרונות כללי מוגנות וכלים ליישום בחיי היומיום
עקרונות התנהלות הורית ומשפחתית מוגנת
עקרונות התנהלות בית ספרית מוגנת
מתן כלים וסימני זיהוי לתלמידים/ות במצב של פגיעה
מתן כלים וסימני זיהוי להורים במצב של פגיעה
עקרונות לתגובה נכונה של הורים ומורים לפגיעה כלים להתמודדות עם התופעה ,תקנון מוגנות – כללי זהירות.
קשרים ומה שבניהם
קשרים לא בריאים בין קבוצת השווים
קשרים לא בריאים עם מבוגרים
סימפטומים של תלות
תלות וזהות בגיל ההתבגרות
איך מתמודדים עם קשר לא בריא?
עוגנים וכלים לשיחה עם נערים/ות בקשר תלותי
עקרונות בהנחיית קבוצות
תוכנית מניעה-מתן סדנאות לעבודה קבוצתית
עקרונות להנחיית הורים
עקרונות להנחיית צוותים חינוכיים
עקרונות להנחיית בני נוער
עקרונות להנחיית ילדים
דרישות התכנית:
נוכחות של 85% לפחות
קריאת חובה ומטלת סיום
תעודה: למסיימים בהצלחה תוענק תעודת "מנחה למוגנות" מטעם מרכז י.נ.ר, בחסות האוני' הפתוחה, מערך לימודי החוץ ובשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל ומרכז סיוע, ירושלים.