ישועה ורפואה מאת השם – פרשת עקב
מו"צ הרה"ג חגי שושן
19.08.22
פרשת עקב מאת הרב הגאון חגי שושן
ישועה ורפואה מה' יתברך
נאמר בפרשתנו, וְהֵסִיר ה' מִמְּךָ כָּל־חֹלִי וְכָל־מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ לֹא יְשִׂימָם בָּךְ וּנְתָנָם בְּכָל־שֹׂנְאֶֽיךָ:
מובא בספר משיח ה' (דף עא ע"ג, לרב יוסף מונטיקיו מסלוניקי) בשם מדרש ששמע, שאירע מעשה למשה רבינו עליו השלום שהיה לו כאב שינים עד ששאל את פי הקב"ה מה רפואתו לחוליו, ואמר לו ה' יתברך קח לך עשב פלונית והנח אותו עליו ותתרפא, וכך היה.
ושוב פעם שנית חלה מרע"ה אותו חולי עצמו ולא שאל את פי ה' אלא הלך מעצמו ולקח מאותו עשב וישם בפיו ולא ריפא אותו, ושאל את הקב"ה טעמו של דבר והשיב לו הקב"ה וכי העשב הוא המרפא אני הוא המרפא – ואומר לעשב שירפא, וזה רמוז בפסוק (פרשת בשלח פ"טו פ"כו) ויֹּאמֶר אִם־שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַֽאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו וְשָׁמַרְתָּ כָּל־חֻקָּיו כָּֽל־הַמַּֽחֲלָה אֲשֶׁר־שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא־אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶֽךָ: שירמוז כאן והיה אם שמוע תשמע כל המחלה לא אשים עליך, ושמא תאמר אני בקי בעשבים המרפאים ואם אשים עליך מחלה אין אתה ירא כי תרפא אתה בעצמך את מחלתך על ידי העשבים שאתה מכיר ויודע, על זה בא התורה ואומרת לא יעלה דבר זה בלבך כי צריך שתדע כי אני ה' רופאך ולא העשב מרפא רק אם ה' יאמר לעשב שירפא.
על פי זה כתב בספר אברהם אנכי (ח"א פרשת עקב דף קס ע"ב, לרב הגאון ר' אברהם פאלאג'י בנו של ר' חיים פאלאג'י) שזה מה שכתבה כאן התורה בפרשתנו "והסיר ה' ממך כל חולי", ה' יתברך הוא המסיר ולא הסם המרפא ולא התרופות שהחולה נוטל, ואם ה' לא אמר להם שירפאו שווא עמלו הרופאים והסממנים, והחידוש הוא כל חולי וכל מדוי מצרים הרעים שכבר החולה יודע מה רפואתם – כמו משה רבינו שידע מניסיון קודם משנים שעברו איזה עשב מרפא את השיניים – בכל זאת אין בם מועיל והעיקר תלוי "והסיר ה' ממך"…
בספר הילולא רבה בקונטרס ישועות יעקב, רמז על פי מה שאמרו בגמרא בבא בתרא (קטז.) דרש ר' פנחס בר חמא: כל שיש לו חולה בתוך ביתו, ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים, ורמוז בראשי תיבות "ממך כל חולי", חכם, וסופי תיבות "ילך", כלשון חכמים ילך אצל חכם…
דוד המלך אומר בתהלים (פ"קיב פ"ט) פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד, פִּזַּר בגימטרייה "רופא", רמז שכשם שמביא אדם רופא לרפא אותו מחוליו, כן צריך לפזר ממונו לצדקה לרפואת גופו ונפשו רפואה רוחנית וגשמית וכמו שכתוב וצדקה תציל ממות (משלי י' ב).
מאמרים נוספים בנושא זה
פרשת ויקרא
מו"צ הרה"ג חגי שושן
פרשת ויקרא מאת הרב הגאון חגי שושן תכלית הקרבת הקורבנות התעלות האדם בפרשתנו התורה מצווה על הקורבנות – אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם: כשהנביא ישעיה (פרק א פסוק יא) מוכיח את בני ישראל על עוונותם הוא אומר להם לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר ה' שָׂבַעְתִּי...
פרשת ויקהל
מו"צ הרה"ג חגי שושן
פרשת ויקהל מאת הרב הגאון חגי שושן הכל תלוי ברצון בפרשתנו התורה מדברת על בניית מלאכת המשכן ועל תרומת העם, הן בתרומת כלי הזהב והכסף והן תרומתם לעבודה. הרמב"ן כותב על הפסוק (פרק לה פסוק כא) וַיָּבֹאוּ כָּל אִישׁ אֲשֶׁר נְשָׂאוֹ לִבּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר נָדְבָה רוּחוֹ אֹתוֹ הֵבִיאוּ אֶת תְּרוּמַת ה', לִמְלֶאכֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּלְכָל...
פרשת תרומה
מו"צ הרה"ג חגי שושן
פרשת תרומה מאת הרב חגי שושן עשיית המצוות בשלמות בפרשתנו התורה מדברת על בניית המשכן. ה' יתברך מצווה את משה ש"יְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" ומראה למשה את תבנית המשכן שאותו הוא צריך לבנות כפי שנאמר "כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו "וְכֵן תַּעֲשׂוּ": (פרק כ"ה פס' ח-ט). שואל...