טיפול בפוסט טראומה

לימודי CBT

התכנית מוכרת ע"י איט"ה – אגודה ישראלית לטיפול התנהגותי קוגניטיבי ובהתאם לסטנדרטים של: European Association of Behavioral & Cognitive Therapies

לפרטים נוספים אודות התוכנית ולרישום:

מרכז י.נ.ר מקיים מזה 25 שנים תכניות להכשרת אנשי מקצוע בתחומי ההנחיה, הייעוץ והטיפול בקרב הציבור הדתי והחרדי על כל גווניו.
זאת מתוך מטרה להכשיר יועצים ומטפלים מתוך הקהילות השונות למתן מענה הולם ומקצועי לכלל האוכלוסייה בישראל.

מרכז י.נ.ר חרט על דגלו לחזק את תחום הנישואין והמשפחה היהודיים מתוך ידיעה שרק במערכת משפחה המבוססת על יציבות ותפקוד נורמלי והולם מצויים המרכיבים הדרושים לצמיחה אישית ולריפוי חברתי. משפחה המאפשרת אווירה תומכת העונה על צרכים פיזיים ורגשיים של ילדיה, תאפשר להם התפתחות בריאה ומאוזנת. וההפך, התערערות המבנה המשפחתי והעדר אווירת בטחון ותמיכה משמשים תרבית להצמחת תחלואה אישית וחברתית.

על התכנית - מבוא

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (באנגלית: Cognitive Behavioral Therapy,‏ CBT) הוא טיפול פסיכולוגי המבוסס על שילוב של רעיונות מהטיפול ההתנהגותי והטיפול הקוגניטיבי. השיטה משלבת את הרעיון לפיו על מנת ליצור שינוי אצל המטופל יש צורך בשינוי בתפישת המציאות, כפי שנעשה בטיפול הקוגניטיבי, ועם הרעיון לפיו יש צורך ליצור שינוי בהתנהגות המטופל ולכן יש צורך גם בלמידה ותרגול של התנהגויות חדשות, כפי שמקובל בטיפול ההתנהגותי.
הגישה הקוגניטיבית (הכרנית) מבוססת על ההנחה שכל אחד מגיב אחרת כלפי המציאות בהתאם לפירוש שהוא נותן לה. הטיפול המשולב הוכח כיעיל בטיפול בדיכאון ובהפרעות חרדה שונות.
יתרון הטיפול הוא בכך שהוא קצר מועד ומאפשר שינוי בזמן קצר יחסית. מסיבה זו מחקרים מוכיחים כי אחוזי היעילות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי גבוהים לעומת סוגי טיפול אחרים.

מטרות התכנית

התכשיר את משתתפיה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי בהתאם לדרישות איט”ה –האגודה הישראלית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. התכנית תעניק ידע רחב היקף ועדכני שילווה בתרגול, פראקטיקה והעשרת מיומנויות. התכנית כוללת הכשרה עיונית ומעשית. בוגרי התכנית המסיימים את ההכשרה בהצלחה יכולים לעסוק בתחום ולהשתלב בעבודה פרטית בקליניקה ו/או וציבורית – בהתאם לקריטריונים ולדרישות הקבלה של כל גוף / ארגון.

אופן הלימוד

הלימודים מתקיימים בזום ומחייבים השתתפות פעילה, מצלמה פתוחה ולמידה בסביבת לימודים ראויה.

זמני הלימוד: ימי שלישי בין השעות 17.00.21.15

מבנה התכנית

התכנית תתקיים למשך שנתיים ותכלול לימודים עיוניים, תרגול מיומנויות, קריאת חומרי לימוד (חלקם באנגלית), עבודה מעשית, כתיבת דוחות טיפול וקבלת הדרכה.

מפגשי הלימוד יתקיימו אחת לשבוע, למשך 5 שעות אקדמיות בכל מפגש. כל שנת לימודים תכלול 30 מפגשים.

כל תלמיד יהיה מחוייב בקבלת 50 שעות הדרכה (קבוצתית / פרטנית). ההדרכה תינתן ע”י שני מדריכים שונים, מוסמכים ומוכרים ע”י איט”ה למתן הדרכה, בקבוצות של עד 4 תלמידים ובתשלום נפרד משכר הלימוד, שישולם ישירות למדריכים.

יועצים חינוכיים / מורים לחינוך מיוחד יקיימו את העבודה המעשית בעבודה עם ילדים עד גיל 18, ויקבלו הדרכה ממדריכים המוסמכים למתן הדרכה לילדים ובני נוער.

בוגרים שיהיו מעוניינים להגיש מועמדות לחברות באיט”ה יידרשו להשלים  50 שעות הדרכה פרטניות נוספות בנוסף ל 50 השעות שדרושות לסיום הקורס.

ההחלטה על קבלת חברים באיט”ה נתונה להחלטות איט”ה, ומעודכנת באתר איט”ה.

 

תלמידי התכנית יוכלו להשתלב בעבודה מעשית במסגרות טיפוליות איתם עובד המרכז בשיתוף פעולה, וביניהם מרכז מטיבת”א – מרכז טיפול וייעוץ במשפחה תורני ארצי.

תלמידי התכנית יוכלו להשתלב בעבודה מעשית במסגרות טיפוליות איתם עובד המרכז בשיתוף פעולה, וביניהם מרכז מטיבת”א – מרכז טיפול וייעוץ במשפחה תורני ארצי.

 

דרישות התכנית

  1. 80% נוכחות והשתתפות פעילה
  2. קריאת מאמרי חובה. רשימת קריאה תימסר בתחילת התכנית ותתעדכן מעת לעת. חלק מקריאת החובה הם מאמרים באנגלית.
  3. בתום כל שנת לימודים יתקיים מבחן אשר יבחן את בקיאות התלמידים הן בחומר שנלמד בכיתה והן בחומר הקריאה. מעבר של המבחן בסוף שנה א’ יהווה תנאי למעבר לשנה ב’. המבחן של סוף שנה ב’ יהווה תנאי לקבלת התעודה. ציון עובר – מעל 60.
  4. תרגול המיומנויות בכיתה יכלול הדגמות ותרגול של הטכניקות הנלמדות במהלך הקורס. התרגול ישמש להצגת מקרים על ידי התלמידים וניתוחם במשותף בכיתה.
  5. 50 שעות הדרכה על טיפולים בהתאם לאופי ההשכלה / תואר של הלומדים, ואישור הדרכה חתום ע”י 2 מדריכים מוסמכים של איט”ה.

כל תלמיד יידרש להצגת מקרה אחד לפחות של טיפול “שלם” על פי עקרונות ה CBT. ההצגה תכלול פורמולוציה קלינית, תכנית טיפול, הצגת מהלך הטיפול ודיון תאורטי אודות בחירת הטיפול מול חלופות. הצגת המקרה תוגש בכתב למדריך בתכנית ההכשרה ותוצג באופן פרונטלי במסגרת תכנית ההכשרה. המקרה יוגש בכתב ויקבל ציון מרכז התכנית.

קהל היעד

הקבלה לתכנית מתבצעת על פי הקריטריונים של איט”ה, כפי שהם מופיעים ומתעדכנים באתר איט”ה:

    • עובד/ת סוציאלי/ת בעל/ת תואר ראשון / שני בעו”ס ורישיון מקצוע
    • יועץ/יועצת חינוכי/ית בעל/ת תואר שני בייעוץ חינוכי ורישיון מקצוע
    • מטפל/ת באומנויות בעל/ת תואר שני בטיפול באומנות
    • פסיכולוג/ית מומחה/ית/ מתמחה בעל/ת תואר שני בפסיכולוגיה ורישיון מקצוע
    • MD – רופא / רופא פסיכיאטר
    • קרימינולוג/ית קליני/ית בעל/ת תואר שני בקרימינולוגיה קלינית ורישיון מקצוע
    • קליניאי/ת תקשורת בעל/ת תואר ראשון / שני בקליניאות תקשורת ורישיון מקצוע
    • מרפא/ה בעיסוק בעל/ת תואר ראשון בריפוי בעיסוק ורישיון מקצוע
    • אח/ אחות בעל/ת תואר ראשון בסיעוד ורישיון מקצוע
    • מורה לחינוך מיוחד בעל/ת תואר שני בחינוך מיוחד ורישיון מקצוע

נושאי הלימוד:

הבסיס התיאורטי ל CBT

מיומנויות הטיפול והקשר הטיפולי

הראיון המוטיבציוני

אבחון והערכה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי

שאלונים מובנים ושאלונים לדיווח עצמי

המשגה וקביעת מטרות טיפוליות

טכניקות טיפול התנהגותיות

טכניקות טיפול הכרניות

סוגי הפרעות: פוביות, פאניקה, דיכאון, הפרעת חרדה חברתית

טיפול תרופתי ו CBT

שיקולים חרבתיים: CBT באוכלוסיות שונות

הגל השלישי ב CBT ו ACT

המודל האוניברסלי של ברלאו

סוגי הפרעות: OCD הפרעת חרדה פוסט טראומטית הפרעת חרדה כללית

MBCT טיפול קוגנטיבי מבוסס מיינדפולס

CBT ובעיות רפואיות

CBT ובפרעות שינה

טרנס אבחוני

CBT זוגיות ומיניות

CBT וילדים ובני נוער

CBT ן ADHD

היקף שעות

450 שעות לימוד

קהל היעד

הקבלה לתכנית מתבצעת על פי הקריטריונים של איט"ה, כפי שהם מופיעים ומתעדכנים באתר איט"ה: •עובד/ת סוציאלי/ת בעל/ת תואר ראשון / שני בעו"ס ורישיון מקצוע •יועץ/יועצת חינוכי/ית בעל/ת תואר שני בייעוץ חינוכי ורישיון מקצוע •מטפל/ת באומנויות בעל/ת תואר שני בטיפול באומנות •פסיכולוג/ית מומחה/ית/ מתמחה בעל/ת תואר שני בפסיכולוגיה ורישיון מקצוע •MD – רופא / רופא פסיכיאטר •קרימינולוג/ית קליני/ית בעל/ת תואר שני בקרימינולוגיה קלינית ורישיון מקצוע •קליניאי/ת תקשורת בעל/ת תואר ראשון / שני בקליניאות תקשורת ורישיון מקצוע •מרפא/ה בעיסוק בעל/ת תואר ראשון בריפוי בעיסוק ורישיון מקצוע •אח/ אחות בעל/ת תואר ראשון בסיעוד ורישיון מקצוע •מורה לחינוך מיוחד בעל/ת תואר שני בחינוך מיוחד ורישיון מקצוע

תעודה

למסיימי התכנית בהצלחה תוענק תעודה מטעם מרכז י.נ.ר באישור איט"ה ובשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל על סיום בהצלחה לימודי CBT – 300 שעות הוראה ו 50 שעות הדרכה ועמידה בכל דרישות ההכשרה. על גבי התעודה יצוינו פרטי הבוגר: שם ומקצוע הבסיס שלו.

צוות המרצים והמדריכים

יאיר ברקו, MSW
מנהל מקצועי של מרפאה לבריאות הנפש, חבר ומדריך מוסמך – רכז התכנית
דר' נפתלי הלברשטאט Ph.D
פסיכולוג קליני, חבר ומדריך מוסמך
דר' אהרון פלשמן
פסיכיאטר מבוגרים, ילדים ומתבגרים
דר' היידי וייסברג
פסיכולוגית, מטפלת ומדריכה מוסמכת
צבי ריצמן MSW
חבר מומחה ומדריך, התמחות ב CBT עם בני נוער ומבוגרים
דר' ליאור כהן
פסיכולוג קליני, חבר ומדריך מוסמך, התמחות ב CBT ילדים ובני נוער
דר' עודד המרמן M.A,
פסיכולוג רפואי מומחה
דר' אריה אשדת Ph.D
יועץ חינוכי, מטפל זוגי ומשפחתי
צפו מה יש לבוגרים שלנו לומר
בוגרת ממליצה על CBT
אולי יענין אתכם גם
באמצעות רגרסיה
תכנית ליועצים ומטפלים
בחסות האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ
בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל

מאמרים הקשורים לנושא לימודי CBT

כשהאוכל אוכל אותך
הפרעות אכילה הן הפרעות נפשיות המתאפיינות בהתנהגויות הקשורות לצורת האכילה, בכמות המזון הנצרך ובספיגה שלו בגוף.

על משכבי בלילות
בשמחת תורה השנה, נהפך יום חגנו באחת ליום תוגה ואבל. יום זה הביא לקיומה של מערכה

חושבים ומשנים
מתקשים בקבלת החלטות? לא מצליחים להתמיד בהחלטות שקיבלתם? מתקשים בשינוי הרגלים? הכירו את מודל SMART שהוא

ACT – הדור החדש של הטיפול הקוגניטיבי וההתנהגותי – טיפול המבוסס על תהליך
הגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי וההתנהגותי כבר אינו חדש. טיפולים מבוססי מיינדפולנס נעשו דבר שבשגרה ומשולבים

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה – פרק 17
בעידן שבו הווירטואלי הפך להיות מציאות יומיומית שנוגעת בכל תחום בחיינו, הגיוני לראות כתבים וכותבים שטוענים

הימנעות: הדרך הבטוחה לכישלון בחיים
הבחירה להימנע מהשתתפות פעילה ופרודוקטיבית בחיים נפוצה מאוד כיום בעיקר בקרב צעירים, אך לא רק, למרות

דרך עדשת הריפוי
כולנו מכירים את הביטוי 'תמונה שווה יותר מאלף מילים', ואכן נראה כי גם בטיפול נפשי, היכולת

תקשורת, לא מה שחשבתם
דמיינו לעצמכם שהבת שלכם חוזרת הביתה מביה"ס ומספרת לכם שהיום היה מבחן חשוב במתמטיקה שעל פי

בחמלה רבה אמונתך
בעולם בו רווחת התפיסה כי הפרט הוא המרכז, בחברה המקדשת את צרכי האינדיבידואל, רואה באדם רע

סימנים מוקדמים להפרעות אכילה בבני נוער
גיל ההתבגרות ומאפייניו מתחילים כבר מגיל צעיר, החל מגיל 10-11. מאמר זה סוקר את סימני האזהרה

לא שקט בחדר ההמתנה
עבור מטפלים ומטופלים רבים, חדר ההמתנה נתפס כחדר המשמש לעניין טכני בלבד – כשמו כן הוא

כשגרגירי הקפה ממאנים לשקוע
"ישנם מראות שקשה להשתחרר מהם. שמראים לנו עד כמה אנו אפסיים ולא בטוחים בכלום. איך החיים

לפרטים נוספים, יצירת קשר והרשמה

כל הזכויות שמורות למרכז ינר 2023 / תקנון אתר

מה תרצו לחפש?

קבלנו את פניתך

הטופס נשלח בהצלחה!