מרכז י.נ.ר מקיים מזה 25 שנים תכניות להכשרת אנשי מקצוע בתחומי ההנחיה, הייעוץ והטיפול בקרב הציבור הדתי והחרדי על כל גווניו. זאת מתוך מטרה להכשיר יועצים ומטפלים מתוך הקהילות השונות למתן מענה הולם ומקצועי לכלל האוכלוסייה בישראל.
מרכז י.נ.ר חרת על דגלו לחזק את תחום הנישואין והמשפחה היהודיים מתוך ידיעה שרק במערכת משפחה המבוססת על יציבות ותפקוד נורמלי והולם מצויים המרכיבים הדרושים לצמיחה אישית ולריפוי חברתי. משפחה המאפשרת אווירה תומכת העונה על צרכים פיזיים ורגשיים של ילדיה, תאפשר להם התפתחות בריאה ומאוזנת. וההפך, התערערות המבנה המשפחתי והעדר אווירת בטחון ותמיכה משמשים תרבית להצמחת תחלואה אישית וחברתית.
שינויים ומעברים חברתיים במעמד ובתפקיד של משפחות והורים, ריבוי תפקידי ההורות וקשיים ומתחים תוך וחוץ משפחתיים מחייבים יכולת התאמה ומיומנויות להתמודדות מצד הורים ומשפחות.
בנוסף על אלה, הציבור הדתי והחרדי בישראל נאלץ להתמודד גם עם שינויים ומערכים חברתיים – תרבותיים נוספים המצריכים התייחסות מיוחדת נוכח הצרכים המיוחדים הנובעים מהם.
התכנית המוצעת בזאת מבקשת להכשיר מנחים חינוכיים שיתנו מענה לצרכים הקיימים במתן שרותי ייעוץ והנחיה להורים להתמודדות יעילה עם אתגרים חינוכיים הקיימים במציאות העכשווית במעגל החיים.
ההנחיה תתמקד בשני מישורים מרכזיים: הכשרה להנחיית קבוצות הורים וכן הכשרה להנחיה פרטנית.
מטרתה העיקרית של תכנית זו היא להכשיר מנחים/ות מוסמכים לעבודת הנחייה חינוכית עם הורים, מורים ומחנכים לשם פיתוח ושיפור כישורים ומיומנויות להורות בונה ומעשירה המתמודדת ביעילות וברלבנטיות עם אתגרים, צרכים, שינויים ותמורות משפחתיים וחברתיים – קהילתיים.
בתכנית שילוב אינטגרטיבי של מרכיבים עיוניים – תאורטיים, התנסויות חווייתיות בקבוצה ובאופן אישי ועבודה מעשית מודרכת (פרקטיקום). לפיכך, התכנית מבוססת על למידה והתנסות ברמה הקוגניטיבית, הרגשית – חווייתית והמעשית.
בנוסף להוראה פרונטלית יעשה שימוש גם בסימולציה ובמשחקי תפקידים.
המרכיב התאורטי – עיוני כולל מגוון רחב של נושאים בתחומים שונים.
בנוסף לחלקו הדידקטי (הרצאות פרונטליות), יכלול המרכיב התאורטי-עיוני גם התנסות חווייתית בקבוצות ובמליאה, דיונים קבוצתיים, משחקי תפקידים וסימולציות, תרגול מיומנות וכישורים מקצועיים בהנחיה, קריאה מודרכת בנושאים נבחרים וכדומה.
המרכיב המעשי יכלול הכשרה להנחיה פרטנית וקבוצתית עם הורים.
התלמידים יתבקשו לבצע עבודה מעשית בהנחיה אישית וקבוצתית עם הורים על פי מודלים מובנים שיילמדו בכיתה. תהליך ההנחיה ילווה בהדרכה אישית וקבוצתית.
לימודי הפראקטיקום יאפשרו פיתוח אינטגרציה של גישות וטכניקות בהנחיה, פיתוח סגנון אישי ופיתוח יצירתיות וסקרנות מקצועית לגישות וסגנונות של למידה והתמקצעות. מסגרת הפרקטיקום תאפשר גם שיפור יכולות ומיומנויות הפרזנטציה של המנחה והמשך פיתוח זהותו המקצועית הייחודית.
בעלי תואר ראשון בתחומי החינוך והחברה. בעלי/ות תעודת הוראה / חינוך לגיל הרך.
תינתן אפשרות לקבלת חריגים בהסתמך על ניסיון חיים והתאמה אישית.
כל המועמדים יעברו ראיון אישי עם רכז/ת התכנית.
כולל פרקים בפסיכולוגיה ההתפתחותית והאישיותית והתפתחות המוטיבציה של הילד.
יחסי הורים – ילדים בשלבי התפתחות שונים
תהליכי סוציואליזציה במשפחה ופיתוח “תכניות חיים” במשפחה
כישורים ומיומנויות להורות אפקטיבית ובונה
620 שעות לימוד
בעלי תואר ראשון בתחומי החינוך והחברה. בעלי/ות תעודת הוראה / חינוך לגיל הרך. תינתן אפשרות לקבלת חריגים בהסתמך על ניסיון חיים והתאמה אישית. כל המועמדים יעברו ראיון אישי עם רכז/ת התכנית.
למסיימי התכנית בהצלחה העומדים בדרישות הקבלה יוענקו התעודות הבאות: -תעודת מנחה קבוצות מטעם מרכז י.נ.ר -תעודת מנחה הורים - ייעוץ פרטני והנחיה קבוצתית בגישה חינוכית – מערכתית מטעם מרכז י.נ.ר בחסות האוני' הפתוחה – מערך לימוד החוץ באישור האגודה הישראלית למנחי הורים ואגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל.