מרכז י.נ.ר מקיים מזה 25 שנים תכניות להכשרת אנשי מקצוע בתחומי ההנחיה, הייעוץ והטיפול בקרב הציבור הדתי והחרדי על כל גווניו. זאת מתוך מטרה להכשיר יועצים ומטפלים מתוך הקהילות השונות למתן מענה הולם ומקצועי לכלל האוכלוסייה בישראל.
מרכז י.נ.ר חרת על דגלו לחזק את תחום הנישואין והמשפחה היהודיים מתוך ידיעה שרק במערכת משפחה המבוססת על יציבות ותפקוד נורמלי והולם מצויים המרכיבים הדרושים לצמיחה אישית ולריפוי חברתי. משפחה המאפשרת אווירה תומכת העונה על צרכים פיזיים ורגשיים של ילדיה, תאפשר להם התפתחות בריאה ומאוזנת. וההפך, התערערות המבנה המשפחתי והעדר אווירת בטחון ותמיכה משמשים תרבית להצמחת תחלואה אישית וחברתית.
ניתוח התנהגות יישומי הוא תחום מדעי ומבוסס מחקר העוסק בשינוי התנהגותי, הבנה של התנהגויות אנושיות ואת הקשר שלהן לסביבה. מנתחי התנהגות חוקרים את גורמי הסביבה אשר משפיעים על ההתנהגות ומרכיבים תכניות מגוונות לשינוי התנהגותי, בשביל לסייע לאדם ולסובבים אותו. התחום של ניתוח התנהגות החל בתחילת המאה הקודמת על ידי הפסיכולוג והחוקר ב.פ סקינר שחקר את הגישה הביהביוריסטית ותהליכי למידה. בבסיס הגישה עומד העיקרון כי התנהגות האדם היא נלמדת ויכולה להשתנות בעקבות שינויים חיצוניים המתבצעים על ידי הסובבים אותו. על ידי שינויים בסביבה ניתן להגביר התנהגות רצויה, ללמד התנהגות חדשה או לחלופין להפחית התנהגות לא רצויה. לאורך השנים הוכשרו מנתחי התנהגות רבים בעולם ובארץ. התחום מתפתח וצובר ביקוש רב גם בישראל. ההתערבויות של מנתחי התנהגות מבוססים על מחקרים רבים שנערכו בתחום אשר מוכיחים גם כי לניתוח התנהגות יישומי יש מגוון של כלים יעילים להתמודדות עם מטרות ואוכלוסיות שונות. מנתחי התנהגות מחויבים לכללי האתיקה של מנתחי התנהגות, ופועלים לשינוי התנהגותי במקרים שבהם ישנה חשיבות חברתית לאדם ולשיפור איכות חייו.
התוכנית קיבלה הכרה של הארגון הבינלאומי – ABAI לתכנית של ניתוח התנהגות. לצפיה ניתן ללחוץ כאן
תוכנית הלימודים שמה לה למטרה להכשיר מנתחות התנהגות ולהכין אותן לעבודת השטח. תוכנית הלימודים תספק הבנה רחבה של התנהגות, המשתתפים בתוכנית ילמדו לבצע הערכות ולייצר תוכניות התנהגותיות יעילות במקרים להפחתת התנהגויות מאתגרות וכן לפיתוח מיומנויות חשובות.
במהלך תוכנית הלימודים המשתתפים ירכשו ידע וכלים מעשיים על אוכלוסיות של ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים כגון אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, הפרעת קשב וריכוז ועוד. היכרות עם אוכלוסיות אלה והמאפיינים הייחודיים שלהם יסייעו למשתתפי התוכנית לייצר התערבויות בהתאם לצרכים האישיים של כל אחד. תוכנית הלימודים כוללת הכשרה מעשית עם ליווי והנחיה לאורך כל הדרך ממנתחי התנהגות מובילים בתחום בארץ.
בסיום תכנית הלימודים המשתתפים יוכלו לעבוד כמנתחי התנהגות במסגרות ציבוריות כגון בתי ספר וגני ילדים, עמותות שמספקות מסגרות דיור ותעסוקה לאנשים עם צרכים מיוחדים וכן באופן פרטי על ידי הדרכת הורים והתערבויות למשפחות.
הלימודים יתקיימו למשך שנתיים, אחת לשבוע. הלימודים ישלבו ידע עיוני, הדרכות קבוצתיות והדרכה בקבוצות.
הלימודים יכללו כשליש מפגשים בזום / בלמידה מרחוק בכל שנה. מלבד מפגשים אלה, הלימודים יתקיימו פרונטלית בלבד.
במהלך השנה השניה יידרשו הלומדות להשתלב בעבודה מעשית מודרכת במרכזי חינוך ולימוד.
התכנית כוללת 28 מפגשים בשנה בני 6 שעות אקדמיות כל מפגש.
התכנית מיועדת לבעלות תואר ראשון בתחומי החינוך והחברה.
בהתאם לחוזר מנכ”ל, לומדות המעוניינות להשתלב בעבודה במשרד החינוך יהיו בעלות תעודת הוראה.
המועמדות יעברו ראיון אישי לבדיקת התאמה.
יסודות מושגים ועקרונות בבסיס הגישה
תצפיות, מדידה של התנהגויות איסוף והצגת נתונים
תצפיות, מדידה של התנהגויות איסוף והצגת נתונים
הגדרת ההתנהגויות והפונקציות הגורמות להתרחשות ההתנהגות
בחירה ויישום פרוצדורות התערבות רלוונטיות
פרקטיקום בהנחיית מנתחי התנהגות מוסמכים
למידת מאפיינים שונים של אוכלוסיות כבסיס להתערבות
היקף השעות: 500 שעות לימוד
התכנית מיועדת לבעלות תואר ראשון בתחומי החינוך והחברה. בהתאם לחוזר מנכ"ל, לומדות המעוניינות להשתלב בעבודה במשרד החינוך יהיו בעלות תעודת הוראה. המועמדות יעברו ראיון אישי לבדיקת התאמה.
למסיימים בהצלחה תוענק תעודה מטעם מרכז י.נ.ר על לימודי ניתוח התנהגות יישומי – לימודים עיוניים ועבודה מעשית בהתאם לדרישות ה ABAI.