MICBT

בחסות האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ

בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל
לפרטים נוספים אודות התוכנית ולרישום:
תמונת מוח בכף יד תאור לקורס MI CBT

על התכנית- מבוא

טיפול MICBT הינו נגזרת של טיפול CBT שגרתי, המיועד למגוון ספציפי יותר של קשיים נפשיים ורגשיים. אחד ממאפייניו העיקריים של  MICBT הוא שהרבה מהעבודה נעשית ע”י האדם בעצמו על ידי משימות אותן הוא מתרגל, כאשר לעשייה זו חלק נכבד בקידום התהליך המקצועי ורווחתו הנפשית של המטופל. כך, הטיפול מגביר את יכולתו הממשית לעזור לעצמו, אך חשוב מכך- את האמונה ביכולת שלו לעזור לעצמו.  הטיפול מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה ובפיתוח מודעות של המטופל לאופן בו מחשבותיו משפיעות על מצב רוחו ועל התנהגותו, וכן בהקניית דרכי התמודדות יעילות. הטיפול מתאים לאנשים הסובלים מכל סוגי החרדות (למשל, חרדה חברתית, חרדת בחינות, וכו’), פוביות ספציפיות, התקפי פאניקה, דיכאון קל-בינוני, כעסים והתפרצויות, דחיינות, ובעיות בדימוי העצמי.

כאשר שיטת הריאיון המוטיבציוני משולבת עם היבטים של גישת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא משמשת להפעלת ולהגברת המוכנות של המטופל לשינוי המיוחל מתוך מוטיבציה פנימית של המטופל וה CBT  משמש כשיטת טיפול לסייע למטופל לשנות באופן אקטיבי את ההתנהגויות ודפוסי החשיבה שלו. התוספת של כלים ומיומנויות CBT עם טיפול בגישת הריאיון המוטיבציוני מעודדת את המטפל לפגוש את המטופל בתהליך השינוי הייחודי שלו וליצור סינרגיה מצוינת, ותהליך של שינוי יעיל, מותאם וממוקד.

מטרות התכנית

  • הקניית ידע רחב ומעמיק בטיפול ה Mi-CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי בשילוב הריאיון המוטיבציוני – Motivational Interviewing
  • הכרות עם הפרעות מצב רוח, דכאון וחרדה והפרעות נפש שכיחות.
  • הכרות עם כלים, טכניקות ופרוטוקולים יעילים לאבחון וטיפול מבוססי מחקר.
  • יישום הידע והטכניקות כתרגול עצמי ועל מטופלים במסגרת הפרקטיקום.

אופן הלימוד

הלימודים מתקיימים בזום ומשלבים לימודים עיוניים ומעשיים, תרגול והדרכת עמיתים

מבנה התכנית

התכנית כוללת 300 שעות לימוד המורכבים מלימודים עיוניים ולימודים מעשיים.

לימודים עיוניים:

לימוד על פני שני סמסטרים: בכל סמסטר 15 מפגשים בני 5 שעות אקדמיות. סה”כ 150 שעות לימוד.

עבודה מעשית:

46  שעות הדרכה בקבוצות של 5 תלמידים + 4 שעות פרטניות לכל תלמיד. סה”כ 50 שעות הדרכה.

100  שעות התנסות מעשית (סטאז’) : קיום תהליכי טיפול ב 4-5 מטופלים.

נושאי הלימוד:

פתיחה והכרות, MICBT – עקרונות וגבולות גזרה. זיהוי מחשבות ורגשות

תיאוריות ועקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי

הריאיון המוטיבציוני – תיאוריות ועקרונות השיטה.

מחשבות אוטומטיות ועיוותי חשיבה

הפרעות חרדה שונות

הפרעת פאניקה

הפרעת דיכאון

אמונות יסוד, כללים והנחות

ערך עצמי

מיומנויות יצירת קשר מקדם סיוע

התנגדות לתהליכי שינוי

הבנייה קוגניטיבית – מעגל השינוי

טכניקות מוטיבציוניות – הריאיון המוטיבציוני

הערכת מסוכנות, מבוא לאתיקה וערכים

טכניקת חשיפה

תהליכים בהבנייה קוגניטיבית

הפרעת חרדה מוכללת

חרדה חברתית

זיהוי מצוקות רגשיות בקרב מתבגרים

טכניקות להרגעה עצמית

הפרעת דחיינות

חרדת ביצוע, חרדת בחינות,

מחשבות טורדניות

אתיקה וערכים – עבודה עצמית

מיומנויות חשיפה

היקף שעות

300 שעות לימוד

קהל היעד

בעלי תואר ראשון בתחומי החינוך והחברה. אחים/ יות עובדים סוציאלים בוגרי תכניות הכשרה במוסדות מוכרים בתחומי ההנחיה, הייעוץ והטיפול חריגים: לבעלי רקע בחינוך ו/או נסיון בתחום הייעוץ והטיפול תנתן אפשרות להגיש בקשה לועדת חריגים. כל המועמדים יעברו ראיון אישי עם רכז התכנית.

תעודה

למסיימי הלימודים העיוניים תוענק תעודה מטעם מרכז י.נ.ר בחסות האוני' הפתוחה – מערך לימודי החוץ. נוסח התעודה: סיום לימודי Mi-CBT - עקרונות הטיפול בCBT בשילוב הגישה המוטיבציונית לימודים עיוניים - בהיקף של 150 שעות לימוד . תעודה זו מהווה אישור על סיום הלימודים העיוניים ואינה מהווה תעודת מטפל למסיימי הלימודים המעשיים תוענק תעודה מטעם מרכז י.נ.ר באישור אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל נוסח התעודה: מטפל Mi - CBT עקרונות הטיפול בCBT בשילוב הגישה המוטיבציונית לימודים עיוניים, עבודה מעשית והדרכות בהיקף של 300 שעות לימוד.

צוות המרצים והמדריכים
את הקורסים השונים ינחו מרצים ומדריכים מצוות ההוראה וההדרכה של המרכז וביניהם:
איילון מעודה MSC
בעל תואר שני בייעוץ קליני בתחום בריאות הנפש , מטפל CBT

תלמידים ממליצים על קורס MICBT

שמי תמר בל ואני נמנית על תלמידות הקורס ME CBT מחזור 5 ,שהסתיים בשבוע שעבר בראשותו ובהנהלתו של המרצה מר איילון מעודה.
אמנם רק חלקו העיוני הסתיים ואני , כמו מרבית חברותיי לקורס, נמשיך בעזרת השם בעוד כחודש לשלב המעשי , ובכל זאת אני מוצאת לנכון להעלות על הכתב את הדברים בעת הזו.

הגעתי לקורס לאחר התלבטויות רבות ומתוך רצון לשינוי כלשהו בקריירה , אולם לא מצאתי תחום שיכול היה להתאים לי.
אני בוגרת תואר ראשון ושני מאוניברסיטת "בר אילן", וגם בחיפוש במסגרת האוניברסיטה לא מצאתי תחום שיכולתי להתחבר אליו.
לא במקרה אלא ברצון האל ובהשגחתו, קפצה לי פרסומת בעת "שיטוט" באחת מהרשתות החברתיות ומצאתי את עצמי בוהה בה ותוהה האם סוף סוף מצאתי תחום מעניין עבורי.
את הסוף אתם כבר יודעים והיום אני בסיום החלק המעשי של קורס cbt ובתחילת הסטאז' במרכז ינ"ר.

ועכשיו לחלק שלכם בעניין:
הקורס היה מרתק ומעניין, המרצה איילון העביר את הדברים בצורה מובנית ומקצועית. השיעורים היו מלווים במצגות מסודרות ומסבירות פנים לצד אימונים מפוקחים בין משתתפות הקורס. כל שאלה זכתה למענה מיידי. כל קושי נפתר בשביעות רצון (למשל קושי של לימוד בעת המלחמה או תוספת של שיעור נוסף מצידו במטרה לחזור על חומר הלימוד לקראת המבחן ולסיימו). יתרה מכך, לצד המקצועיות גילה המרצה פאן אנושי בצורה יוצאת דופן והיה לעזר לכל אחת מאיתנו. איילון הכיר כל אחת מאיתנו באופן אישי והיה קשוב הן בעת הקורס והן מחוץ לשעות הקורס לכל בקשה, עזרה, אמירה, מצוקה ועוד
אני יכולה להעיד על עצמי כי עברתי משבר אישי במהלך חודשי הקורס ואיילון היה לי לעזר רב , גם אם זה היה מאחורי הקלעים כדי שלא לבייש.
לדעתי, בהובלתו של איילון הוא הצליח להעביר את חומר הלימוד בצורה נפלאה ואנושית ,כך שבסופו של דבר, הגענו להישגים מצוינים.
יתרה מכך, גיליתי גם שרכשתי כלים נפלאים ושימושיים לחיים שמאפשרים לי לעזור לעצמי ולבני ביתי ובעזרת השם לסייע בעתיד לאחרים.
שמחה מאוד שנרשמתי לקורס והתוודעתי לתחום הנפלא הזה הקרוי CBT ומודה לקב"ה שזיכה אותי להיות במקום ובזמן הנכונים ועם האנשים המתאימים...
יישר כוח גדול למרצה איילון ואשרינו שזכינו!

 

תמר בל

בוגרת הקורס מחזור 5

ברצוני להביע את תודתי והערכתי להנהלת י.נ.ר ולמרצה הנפלא ר' אילון מעודה, על הקורס הנפלאmi cbt
כתבתי 'קורס', אבל זה רחוק מאוד מהאמת.
מדובר במסלול לימודים רציני ביותר הבנוי לתלפיות!
מדובר בדרך טיפולית שבנויה מהמסד עד הטפחות בצורה המקצועית ביותר.
אני באופן אישי קיבלתי בלימודים המון המון המון.
אני חייב לספר משהו נוסף בנימה אישית.
בסיום הקורס העיוני נרשמתי כמובן ללימודי הסטאז'. את האמת? הגעתי לפן המעשי עם הרבה חששות. אבל תוך מפגשי הדרכה ספורים הרגשתי שאני שוחה כמו דג במים.
איילון לא נתן לי להישאר רדוד.
המקצועיות אצלו היא מעל לכל.
הוא חידד לי את הנקודות פעם אחר פעם.
לא עזב עד שראה שאני יציב על הקרקע.
והתוצאות? ב''ה לא אחרו לבוא.
הבחורים שעברו דרכי עשו קפיצה הזויה תוך חודשים ספורים ב''ה. הנהלת הישיבה מסתכלת עלי כמו קוסם. הם לא מאמינים שתוך חודשים ספורים בחורים עם אפס תפקוד הופכים לבחורים מן השורה. הם כבר ממתינים שאסיים עם הסטאז' כדי להעביר אלי בחורים נוספים. אני מוצא את עצמי פעם אחר פעם מצטט בפני המטופלים משפטים שאיילון החדיר לנו לעצמות ורואה אותם נרגעים. מתמקדים.
בשבוע שעבר קיבלתי טלפון ממחלקת הרווחה. על הקו הייתה אחת העובדות הסוציאליות כאן בעיר. יש לה משפחה במצב מאוד מורכב. בנם הגדול סובל מאד מהמצב ומתנהג בצורה מאוד בעייתית. היא שמעה על הצלחתי והיא מבקשת ממני לקחת אלי לטיפול את הבחור.
שוחחנו כ40 דק' והיא התרשמה מאוד מאוד.
היא שאלה היכן למדתי. סיפרתי לה על הלימודים בי.נ.ר. על איילון שהעביר את הקורס באופן מדהים ומקצועי. היא התרשמה מהידע. מהמקצועיות. בשיחה עם העו''ס הרגשתי שאני פשוט שוחה כמו דג במים. כפייתיות. קשב וריכוז. חרדות. דיכאון. הכל ברור ומוכר.
שמחתי לראות שיצאתי מהקורס עם כלים אמיתיים.
מוכן ובשל לעבודה.
תמשיכו להביא לנו עוד ועוד קורסים מוצלחים ומקצועיים
בתודה ובברכה

אפרים חיים

בוגר קורס MI CBT

ברצוני להודות על קורס CBT-MI והמשכו- קורס הסטאז'.

אני מרגישה שייחודיותו של הקורס באה לידי ביטוי ב:

  1. הגשה מובנית של החומר, שלב על גבי שלב, פרט על גבי פרט, בפרזנטציה ברורה, מדויקת, מקיפה ומפורטת, שניכרת חשיבה מרובה בכל מילה שבה. פרוטוקולים מובנים ומסודרים לכל בעיה. התובנות מוחדרות ומופנמות בהדרגה משיעור לשיעור. ובצד הידע הטיפולי, נבנית דמות מטפלת מקצועית, בעלת חשיבה אחראית, מקצועית, מכילה ומאפשרת. הרגשתי שהקורס קידם אותי כמטפלת לגישה מקצועית יותר, רגועה יותר, בטוחה יותר בתהליך הטיפולי, ובכלים הנדרשים במהלכו.
  2. המקצועיות שלכם, הרב מעודה, כמנחה הקורס. מלבד כושר ההסברה הנפלא, המפשט את המושגים, הכלים הטיפוליים והתהליכים, ליוויתם את הקורס בסיפורים מהשטח, עניתם לשאלות התלמידות באופן שאיפשר לנו, התלמידות, להכיר את צורת החשיבה של מטפל CBT ותיק ומומחה. הרגשתי בסיום הקורס שבצד הצורך בהדרכה, אני יכולה לצפות את התשובות שהייתם נותנים למרבית הבעיות שנתקלתי בהן בטיפול. וזוהי, לעניות דעתי, הראייה לטיב ההוראה שלכם.

במהלך הקורס הושם דגש על אוירה נעימה ומקדמת, שאיפשרה לתלמידות להתנסות, לחקור, וללמוד על מנת לעשות.

אני מודה על ההתנסות המשמעותית שחוויתי, ומאחלת שתזכו להעביר מהאוצר הבלום שבכם הלאה לעוד תלמידים ותלמידות.

 

אפרת זילברשטיין

בוגרת הקורס

מאמרים הקשורים לנושא MICBT

על משכבי בלילות
בשמחת תורה השנה, נהפך יום חגנו באחת ליום תוגה ואבל. יום זה הביא לקיומה של מערכה

ACT – הדור החדש של הטיפול הקוגניטיבי וההתנהגותי – טיפול המבוסס על תהליך
הגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי וההתנהגותי כבר אינו חדש. טיפולים מבוססי מיינדפולנס נעשו דבר שבשגרה ומשולבים

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה – פרק 17
בעידן שבו הווירטואלי הפך להיות מציאות יומיומית שנוגעת בכל תחום בחיינו, הגיוני לראות כתבים וכותבים שטוענים

תקשורת, לא מה שחשבתם
דמיינו לעצמכם שהבת שלכם חוזרת הביתה מביה"ס ומספרת לכם שהיום היה מבחן חשוב במתמטיקה שעל פי

לא שקט בחדר ההמתנה
עבור מטפלים ומטופלים רבים, חדר ההמתנה נתפס כחדר המשמש לעניין טכני בלבד – כשמו כן הוא

כשגרגירי הקפה ממאנים לשקוע
"ישנם מראות שקשה להשתחרר מהם. שמראים לנו עד כמה אנו אפסיים ולא בטוחים בכלום. איך החיים

קורסים נוספים בתחום

טיפול ב CBT

מוכר ע"י:
איט"ה – אגודה ישראלית לטיפול התנהגותי קוגניטיבי ובהתאם לסטנדרטים של: European Association of Behavioral & Cognitive Therapies

NLP

NLP practitioner
מוכר ע"י:
לשכת ה-NLP הישראלית ו HLNP

NLP Master

תכנית המשך ל-NLP Practitioner
מוכר ע"י:
לשכת ה-NLP הישראלית
לפרטים נוספים, יצירת קשר והרשמה
כל הזכויות שמורות למרכז ינר 2023 / תקנון אתר

מה תרצו לחפש?

קבלנו את פניתך

הטופס נשלח בהצלחה!