מדריכי נוער בסיכון

תכנית הכשרה בגישה חינוכית – טיפולית

הקורס מוכר ע"י האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ
בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל
לפרטים נוספים אודות התוכנית ולרישום:

על התכנית- מבוא

החברה בישראל מתמודדת עם תופעה הולכת וגוברת של בני נוער במצבי סיכון ונשירה. זאת כתוצאה מאובדן ערכים, קשיים חינוכיים ולימודיים, מצוקות רגשיות, קשיים ומעברים משפחתיים היוצרים קריאות תגר כנגד דמויות סמכות. במסגרות הדתיות והחרדיות, קיבלה תופעה זו ממדים רחבים והיא מהווה מכנה משותף לכל גווני המגזרים בציבור זה. נוכח האתגרים הרבים ותופעת הנשירה הגלויה והסמויה ההולכת וגדלה, יש צורך במתן מענה מקצועי לאיתור, מניעה והתמודדות במצבי סיכון.

 

הגישה החינוכית – טיפולית מכוונת ליצירת שינוי בהתאם ליכולותיו, צרכיו ושאיפותיו של הנער/ה, למיצוי הפוטנציאל האישי, יצירת השפעה והשתלבות בחברה. התהליך נעשה באמצעות קשר טיפולי המתייחס לערכים, אמונות, תפיסות, התנהגויות וחוויות. בעבודת המדריך ייעשה תהליך של בירור מניעי ההתנהגות, סיוע בניהולם, בחינת אפשרויות וחלופות לניתובם ככוח חיובי. העבודה תיעשה בראיה מערכתית כוללנית של כל מעגלי ההשפעה של הנער/ה. תכנית ההתערבות תאפשר הבנת צרכים, קשיים, כוחות, ויכולות ההתמודדות באמצעות שילוב כלים חינוכיים וטיפוליים.

עבודת המדריך מאופיינת בקשר חם, תומך, הנבנה על אמון וכולל מגוון כלים ומיומנויות להתפתחות אישית וחברתית תוך חיזוק תחושת השייכות ועידוד ללקיחת אחריות על המתרחש בחייהם ובסביבתם של בני הנוער.

 

תכנית ההתערבות בהדרכת בני נוער כוללת מאפיינים ייחודיים:

התערבות המדריך מכוונת למתן סיוע לבני נוער בסיכון ועל כן אופי ההתערבות הוא טיפולי – פרטני, וכן תפקודי מערכתי המסייע בקידום הנער/ה בכל תחומי החיים.

הגישה החינוכית טיפולית מבוססת על תקשורת ודיאלוג עם בני הנוער ומשפחותיהם כאשר המדריך מהווה גורם מכוון ומתכלל ( (case manager היוצר חיבורים ורצפים בין המרכיבים והתהליכים השונים.

התכנית פועלת במישור התוך אישי, בין אישי והחברתי, כך שהיא מהווה דרך עבודה מכוונת, ממוקדת ורציפה כאשר מרכיביה אינם שלבים חולפים אלא מוסיפים ומלווים את התהליך כולו.

אופן הלימוד

הלימודים ישלבו ידע עיוני, עדכני ורלבנטי, מיומנויות מעשיות, ודוגמאות מעולם הטיפול וההדרכה של נוער בסיכון. המפגשים יכללו הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית בה המשתתפים יציגו מקרי הדרכה ויקבלו משוב מהמרצה ומהקבוצה.

מבנה התכנית

התכנית כוללת 24 מפגשים בני 5 שעות אקדמיות. בנוסף תכלול התכנית דרישה ללפחות 20 שעות עבודה מעשית ו 20 שעות קריאה והעמקה בתוכן הנלמד.  סה”כ 160 שעות לימוד.

הלימודים יתקיימו אחת לשבוע.

נושאי הלימוד:

גיל ההתבגרות

היבטים התפתחותיים: קוגניטיביים , פיזיולוגיים , רגשיים- התנהגותיים  , חברתיים תיאוריות התקשרות

פסיכופתולוגיה בגיל ההתבגרות

איתור וזיהוי מגוון מצוקות נפשיות של בני נוער על הרצף של הפרעות מחצינות התנהגות – להפרעות מפנימות התנהגות

אובדנות בגיל ההתבגרות

מיתוסים ודעות קדומות, התנהגות אובדנית, רשתות חברתיות, מניעת התאבדות

נוער בסיכון

הגדרה, מאפיינים, אטיולוגיה, הבדלים מגדריים, גורמי סיכון וחוסן, היבטים רב תרבותיים של שוליות חברתית וסיכון.

גיל ההתבגרות במגזר הדתי והחרדי

מאפייני נוער במצוקה וסיכון בחברה החרדית

מודל התפתחות מצבי סיכון

תיאוריה ויישום

אינדיקטורים לזיהוי נוער במצבי סיכון והדרה

חובת דיווח, סוגי התעללות והזנחה

מאפיינים של משפחות בסיכון

פגיעות במשפחה, הסביבה המשפחתית: מהנורמה לפתולוגיה : המשפחה כמערכת, גישות להערכת תפקוד המשפחה והקניית כלים לתקשורת מיטבית בין מתבגרים להוריהם.

מתבגרים עם צרכים מיוחדים

מאפייני סיכון ודרכי התערבות

גישת הכוחות בעבודה עם נוער בסיכון

מסיכון לסיכוי – רצף השירותים

הגישה החינוכית טיפולית

מושגי יסוד וטכניקות התערבות

עבודה טיפולית במרחב הבלתי פורמלי

גישות ושיטות התערבות בגישת היישוג. עבודה ברחוב ועבודה במרכזי חינוך.

אומנות השיחה עם בני נוער

שפת הכאב והלב

חינוך לקדושה

פוסט טראומה

והתמודדות עם משברים בקרב מתבגרים

מודעות מקצועית

וסוגיות אתיות בעבודה עם ילדים ומתבגרים

מיומנויות מעשיות מתחום ה NLP

והאימון בעבודה עם נוער בסיכון

פראקטיקום

הצגת מקרים, הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית.

היקף שעות

160 שעות לימוד

קהל היעד

בעלי רקע והכשרה בחינוך, ייעוץ וטיפול.

תעודה

למסיימי התכנית בהצלחה תוענק תעודה מטעם מרכז ינ.ר בחסות האוני' הפתוחה – מערך לימודי החוץ.

צוות המרצים והמדריכים
את הקורסים השונים ינחו מרצים ומדריכים מצוות ההוראה וההדרכה של המרכז וביניהם:
דר' חיים דיין
עו"ס קליני ומטפל בנוער בסיכון
ד"ר ענת קלי
יועצת חינוכית
ד"ר אילה בן פזי
פסיכולוגית קלינית, מומחית לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר
אברהם רקובסקי MSW
מטפל בילדים ובני נוער

מאמרים הקשורים לנושא מדריכי נוער בסיכון

כסף רוצים או כסף עושים?
מכירים את המצב שבו אתם נותנים ונותנים, הילד לוקח ולוקח, אבל הוא לא מעריך ולא מוכן

דחיינות
להתכונן למבחן ברגע האחרון. להיכנס להתקלח כשכבר אין ברירה. לשלם דו"ח כשהוא כבר בהתראה. להתפלל רגע

השותף הסמוי
הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD) הינה סוגיה חברתית משמעותית, בשל היקף האנשים המתמודדים עם תסמיני ההפרעה

קורסים נוספים בתחום
ייעוץ פרטני והנחיה קבוצתית בגישה חינוכית מערכתית
בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה מערך לימודי החוץ
מוכר ע"י:
האגודה הישראלית למנחי הורים
התוכנית מותאמת לדרישות ה ABAI - הארגון הבינלאומי לניתוח התנהגות ולדרישות משרד החינוך לשילוב מנתחות התנהגות
בחסות האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ
בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל ומרכז סיוע ירושלים
בחסות האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ
בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל
לפרטים נוספים, יצירת קשר והרשמה
כל הזכויות שמורות למרכז ינר 2023 / תקנון אתר

מה תרצו לחפש?

קבלנו את פניתך

הטופס נשלח בהצלחה!