החברה בישראל מתמודדת עם תופעה הולכת וגוברת של בני נוער הנפלטים ממסגרות החינוך הפורמאליות. זאת כתוצאה מאובדן ערכים, קשיים חינוכיים ולימודיים, מצוקות רגשיות, קשיים ומעברים משפחתיים היוצרים קריאות תגר כנגד דמויות סמכות. במסגרות הדתיות והחרדיות, קיבלה תופעה זו ממדים רחבים והיא מהווה מכנה משותף לכל גווני המגזרים בציבור זה. נוכח תופעת הנשירה הגלויה והסמויה ההולכת וגדלה, יש צורך בהגברת המענים הניתנים בקהילה, הן כדי למנוע נשירה והן כדי להתמודד עמה.
הגישה החינוכית – טיפולית מקדמת אפשרויות והזדמנויות למיצוי הפוטנציאל האישי על מנת לאפשר השתלבות בחברה ובקבוצת השווים. הגישה החינוכית מכוונת להשפעה והשתלבות באמצעות עבודה על ערכים, בעוד הגישה הטיפולית מכוונת לשינוי בהתאם ליכולות, לצרכים והשאיפות במטרה להביא למימוש עצמי. התהליך נעשה באמצעות קשר טיפולי המתייחס לערכים, אמונות, תפיסות, התנהגויות וחוויות. העבודה החינוכית – טיפולית משלבת בין מרכיבי ה self השונים ומאפשרת אינטגרציה בין התוך אישי לבין אישי. בעבודת המדריך ייעשה תהליך של בירור מניעי ההתנהגות, סיוע בניהולם בחינת אפשרויות וחלופות לניתובם לחיים מספקים. העבודה תיעשה בראיה מערכתית כוללנית של כל מעגלי ההשפעה של הנער. תכנית ההתערבות תאפשר הבנת הצרכים, הקשיים, הכוחות, ויכולות ההתמודדות באמצעות שילוב כלים חינוכיים וטיפוליים.
עבודת המדריך מאופיינת בקשר חם, תומך, הנבנה על אמון וכולל מגוון כלים ומיומנויות להתפתחות אישית וחברתית תוך חיזוק תחושת השייכות ועידוד ללקיחת אחריות על המתרחש בחייהם ובסביבתם של בני הנוער.
תכנית ההתערבות בהדרכת בני נוער כוללת מאפיינים ייחודיים:
התערבות המדריך מכוונת למתן סיוע לבני נוער בסיכון ועל כן אופי ההתערבות אינו רק טיפולי – פרטני, אלא גם תפקודי מערכתי המסייע בקידום ההשתלבות.
התכנית עושה שימוש במגוון דרכי פעולה התומכים ומקדמים את השתלבות בני הנוער במסגרות החינוך, בהתנדבות בקהילה, התנסות ביזמות ותעסוקה וכדומה.
הגישה החינוכית טיפולית מתבססת על תקשורת פתוחה הרואה את הקשר כתוצר משותף של המפגש. התכנית מבוססת על תקשורת ודיאלוג עם בני הנוער ומשפחותיהם כאשר המדריך מהווה גורם מכוון ומתכלל (מה שמכונה (case manager היוצר חיבורים ורצפים בין המרכיבים והתהליכים השונים.
התוכנית פועלת במישור התוך אישי, בין אישי והחברתי, כך שהיא מהווה דרך עבודה מכוונת, ממוקדת ורציפה כאשר מרכיביה אינם שלבים חולפים אלא מוסיפים ומלווים את התהליך כולו.
הלימודים כוללים לימודים עיוניים, השתתפות פעילה וקריאת חומרי לימוד. משתתפי התכנית יחוייבו בעבודה מעשית בהיקף של 40 שעות לפחות.
התכנית כוללת 24 מפגשים בני 5 שעות אקדמיות כל אחד + 40 שעות עבודה מעשית.
היבטים התפתחותיים: קוגניטיביים , פיזיולוגיים , רגשיים- התנהגותיים , חברתיים תיאוריות התקשרות
איתור וזיהוי מגוון מצוקות נפשיות של בני נוער על הרצף של הפרעות מחצינות התנהגות – להפרעות מפנימות התנהגות
מיתוסים ודעות קדומות, התנהגות אובדנית, רשתות חברתיות, מניעת התאבדות
הגדרה, מאפיינים, אטיולוגיה, הבדלים מגדריים, גורמי סיכון וחוסן, היבטים רב תרבותיים של שוליות חברתית וסיכון.
מאפייני נוער במצוקה וסיכון בחברה החרדית
תיאוריה ויישום
חובת דיווח, סוגי התעללות והזנחה
פגיעות במשפחה, הסביבה המשפחתית: מהנורמה לפתולוגיה : המשפחה כמערכת, גישות להערכת תפקוד המשפחה והקניית כלים לתקשורת מיטבית בין מתבגרים להוריהם.
מאפייני סיכון ודרכי התערבות
מסיכון לסיכוי – רצף השירותים
מושגי יסוד וטכניקות התערבות
גישות ושיטות התערבות בגישת היישוג. עבודה ברחוב ועבודה במרכזי חינוך.
שפת הכאב והלב
והתמודדות עם משברים בקרב מתבגרים
וסוגיות אתיות בעבודה עם ילדים ומתבגרים
והאימון בעבודה עם נוער בסיכון
הצגת מקרים, הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית.
היבטים התפתחותיים: קוגניטיביים , פיזיולוגיים , רגשיים- התנהגותיים , חברתיים תיאוריות התקשרות
איתור וזיהוי מגוון מצוקות נפשיות של בני נוער על הרצף של הפרעות מחצינות התנהגות – להפרעות מפנימות התנהגות
מיתוסים ודעות קדומות, התנהגות אובדנית, רשתות חברתיות, מניעת התאבדות
הגדרה, מאפיינים, אטיולוגיה, הבדלים מגדריים, גורמי סיכון וחוסן, היבטים רב תרבותיים של שוליות חברתית וסיכון.
מאפייני נוער במצוקה וסיכון בחברה החרדית
תיאוריה ויישום
חובת דיווח, סוגי התעללות והזנחה
פגיעות במשפחה, הסביבה המשפחתית: מהנורמה לפתולוגיה : המשפחה כמערכת, גישות להערכת תפקוד המשפחה והקניית כלים לתקשורת מיטבית בין מתבגרים להוריהם.
מאפייני סיכון ודרכי התערבות
מסיכון לסיכוי – רצף השירותים
מושגי יסוד וטכניקות התערבות
גישות ושיטות התערבות בגישת היישוג. עבודה ברחוב ועבודה במרכזי חינוך.
שפת הכאב והלב
והתמודדות עם משברים בקרב מתבגרים
וסוגיות אתיות בעבודה עם ילדים ומתבגרים
והאימון בעבודה עם נוער בסיכון
הצגת מקרים, הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית.
160 שעות לימוד
בעלי רקע והכשרה בחינוך, ייעוץ וטיפול.
למסיימי התכנית בהצלחה תוענק תעודה מטעם מרכז ינ.ר בחסות האוני' הפתוחה – מערך לימודי החוץ.