מדריכי נוער בסיכון תכנית הכשרה בגישה חינוכית – טיפולית

הקורס מוכר ע"י האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ

לפרטים נוספים אודות התוכנית ולרישום:

על התכנית- מבוא

החברה בישראל מתמודדת עם תופעה הולכת וגוברת של בני נוער הנפלטים ממסגרות החינוך הפורמאליות. זאת כתוצאה מאובדן ערכים, קשיים חינוכיים ולימודיים, מצוקות רגשיות, קשיים ומעברים  משפחתיים היוצרים קריאות תגר כנגד דמויות סמכות. במסגרות הדתיות והחרדיות, קיבלה תופעה זו ממדים רחבים והיא מהווה מכנה משותף לכל גווני המגזרים בציבור זה. נוכח תופעת הנשירה הגלויה והסמויה ההולכת וגדלה, יש צורך בהגברת המענים הניתנים בקהילה, הן כדי למנוע נשירה והן כדי להתמודד עמה.

הגישה החינוכית – טיפולית מקדמת אפשרויות והזדמנויות למיצוי הפוטנציאל האישי על מנת לאפשר השתלבות בחברה ובקבוצת השווים. הגישה החינוכית מכוונת להשפעה והשתלבות באמצעות עבודה על ערכים, בעוד הגישה הטיפולית מכוונת לשינוי בהתאם ליכולות, לצרכים והשאיפות במטרה להביא למימוש עצמי. התהליך נעשה באמצעות קשר טיפולי המתייחס לערכים, אמונות, תפיסות, התנהגויות וחוויות. העבודה החינוכית – טיפולית משלבת בין מרכיבי ה self  השונים ומאפשרת אינטגרציה בין התוך אישי לבין אישי. בעבודת המדריך ייעשה תהליך של בירור מניעי ההתנהגות, סיוע בניהולם בחינת אפשרויות וחלופות לניתובם לחיים מספקים. העבודה תיעשה בראיה מערכתית כוללנית של כל מעגלי ההשפעה של הנער. תכנית ההתערבות תאפשר הבנת הצרכים, הקשיים, הכוחות, ויכולות ההתמודדות באמצעות שילוב כלים חינוכיים וטיפוליים.

עבודת המדריך מאופיינת בקשר חם, תומך, הנבנה על אמון וכולל מגוון כלים ומיומנויות להתפתחות אישית וחברתית תוך חיזוק תחושת השייכות ועידוד ללקיחת אחריות על המתרחש בחייהם ובסביבתם של בני הנוער.

 

תכנית ההתערבות בהדרכת בני נוער כוללת מאפיינים ייחודיים:

התערבות המדריך מכוונת למתן סיוע לבני נוער בסיכון ועל כן אופי ההתערבות אינו רק טיפולי – פרטני, אלא גם תפקודי מערכתי המסייע בקידום ההשתלבות.

התכנית עושה שימוש במגוון דרכי פעולה התומכים ומקדמים את השתלבות בני הנוער במסגרות החינוך, בהתנדבות בקהילה, התנסות ביזמות ותעסוקה וכדומה.

הגישה החינוכית טיפולית מתבססת על תקשורת פתוחה הרואה את הקשר כתוצר משותף של המפגש. התכנית מבוססת על תקשורת ודיאלוג עם בני הנוער ומשפחותיהם כאשר המדריך מהווה גורם מכוון ומתכלל (מה שמכונה (case manager היוצר חיבורים ורצפים בין המרכיבים והתהליכים השונים.

התוכנית פועלת במישור התוך אישי, בין אישי והחברתי, כך שהיא מהווה דרך עבודה מכוונת, ממוקדת ורציפה כאשר מרכיביה אינם שלבים חולפים אלא מוסיפים ומלווים את התהליך כולו.

אופן הלימוד

הלימודים כוללים לימודים עיוניים, השתתפות פעילה וקריאת חומרי לימוד. משתתפי התכנית יחוייבו בעבודה מעשית בהיקף של 40 שעות לפחות.

מבנה התכנית

התכנית כוללת 24 מפגשים בני 5 שעות אקדמיות כל אחד + 40 שעות עבודה מעשית.

נושאי הלימוד:

היבטים התפתחותיים: קוגניטיביים , פיזיולוגיים , רגשיים- התנהגותיים  , חברתיים תיאוריות התקשרות

איתור וזיהוי מגוון מצוקות נפשיות של בני נוער על הרצף של הפרעות מחצינות התנהגות – להפרעות מפנימות התנהגות

מיתוסים ודעות קדומות, התנהגות אובדנית, רשתות חברתיות, מניעת התאבדות

הגדרה, מאפיינים, אטיולוגיה, הבדלים מגדריים, גורמי סיכון וחוסן, היבטים רב תרבותיים של שוליות חברתית וסיכון.

מאפייני נוער במצוקה וסיכון בחברה החרדית

תיאוריה ויישום

חובת דיווח, סוגי התעללות והזנחה

פגיעות במשפחה, הסביבה המשפחתית: מהנורמה לפתולוגיה : המשפחה כמערכת, גישות להערכת תפקוד המשפחה והקניית כלים לתקשורת מיטבית בין מתבגרים להוריהם.

מאפייני סיכון ודרכי התערבות

מסיכון לסיכוי – רצף השירותים

מושגי יסוד וטכניקות התערבות

גישות ושיטות התערבות בגישת היישוג. עבודה ברחוב ועבודה במרכזי חינוך.

שפת הכאב והלב

והתמודדות עם משברים בקרב מתבגרים

וסוגיות אתיות בעבודה עם ילדים ומתבגרים

והאימון בעבודה עם נוער בסיכון

הצגת מקרים, הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית.

01

היבטים התפתחותיים: קוגניטיביים , פיזיולוגיים , רגשיים- התנהגותיים  , חברתיים תיאוריות התקשרות


גיל ההתבגרות
02

איתור וזיהוי מגוון מצוקות נפשיות של בני נוער על הרצף של הפרעות מחצינות התנהגות – להפרעות מפנימות התנהגות


פסיכופתולוגיה בגיל ההתבגרות
03

מיתוסים ודעות קדומות, התנהגות אובדנית, רשתות חברתיות, מניעת התאבדות


אובדנות בגיל ההתבגרות
04

הגדרה, מאפיינים, אטיולוגיה, הבדלים מגדריים, גורמי סיכון וחוסן, היבטים רב תרבותיים של שוליות חברתית וסיכון.


נוער בסיכון
05

מאפייני נוער במצוקה וסיכון בחברה החרדית


גיל ההתבגרות במגזר הדתי והחרדי
06

תיאוריה ויישום


מודל התפתחות מצבי סיכון
07

חובת דיווח, סוגי התעללות והזנחה


אינדיקטורים לזיהוי נוער במצבי סיכון והדרה
08

פגיעות במשפחה, הסביבה המשפחתית: מהנורמה לפתולוגיה : המשפחה כמערכת, גישות להערכת תפקוד המשפחה והקניית כלים לתקשורת מיטבית בין מתבגרים להוריהם.


מאפיינים של משפחות בסיכון
09

מאפייני סיכון ודרכי התערבות


מתבגרים עם צרכים מיוחדים
10

מסיכון לסיכוי – רצף השירותים


גישת הכוחות בעבודה עם נוער בסיכון
11

מושגי יסוד וטכניקות התערבות


הגישה החינוכית טיפולית
12

גישות ושיטות התערבות בגישת היישוג. עבודה ברחוב ועבודה במרכזי חינוך.


עבודה טיפולית במרחב הבלתי פורמלי
13

שפת הכאב והלב


אומנות השיחה עם בני נוער
14

חינוך לקדושה
15

והתמודדות עם משברים בקרב מתבגרים


פוסט טראומה
16

וסוגיות אתיות בעבודה עם ילדים ומתבגרים


מודעות מקצועית
17

והאימון בעבודה עם נוער בסיכון


מיומנויות מעשיות מתחום ה NLP
18

הצגת מקרים, הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית.


פראקטיקום

160 שעות לימוד

בעלי רקע והכשרה בחינוך, ייעוץ וטיפול.

למסיימי התכנית בהצלחה תוענק תעודה מטעם מרכז ינ.ר בחסות האוני' הפתוחה – מערך לימודי החוץ.

צוות המרצים והמדריכים

את הקורסים השונים ינחו מרצים ומדריכים מצוות ההוראה וההדרכה של המרכז וביניהם:

דר' חיים דיין

עו"ס קליני ומטפל בנוער בסיכון

ד"ר ענת קלי

יועצת חינוכית

ד"ר אילה בן פזי

פסיכולוגית קלינית, מומחית לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר

אברהם רקובסקי MSW

מטפל בילדים ובני נוער

עוד על קורס מדריכי נוער בסיכון תכנית הכשרה בגישה חינוכית – טיפולית

מאמרים הקשורים לנושא מדריכי נוער בסיכון תכנית הכשרה בגישה חינוכית – טיפולית

דחיינות

להתכונן למבחן ברגע האחרון. להיכנס להתקלח כשכבר אין ברירה. לשלם דו"ח כשהוא כבר בהתראה. להתפלל רגע

קורסים נוספים בתחום

קורס מנחי הורים חינוכיים

ניתוח התנהגות יישומי ABA

התוכנית מותאמת לדרישות ה ABAI - הארגון הבינלאומי לניתוח התנהגות

הכשרת מנחי מוגנות

בחסות האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ

בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל ומרכז סיוע ירושלים

Mi-CBT עקרונות הטיפול בCBT בשילוב הגישה המוטיבציונית

בחסות האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ

בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל

לפרטים נוספים, יצירת קשר והרשמה

כל הזכויות שמורות למרכז ינר 2023 / תקנון אתר

קבלנו את פניתך

הטופס נשלח בהצלחה!