»

»

הפרעה טורדנית כפייתית

OCD

Picture of שונמית דרעי

שונמית דרעי

יועצת זוגית ומשפחה, פסיכותרפיסטית ומנחת סדנאות. מפתחת סדנת "הצעד לדואט"
דוד חוזר על קריאת שמע עשרות פעמים מחשש שלא כיוון כראוי, יפעת לא מצליחה לצאת מהבית משום היא חוזרת פעם אחר פעם לוודא שנעלה את הדלת. מוישי עושה לעצמו “טקס” של משפטים החוזרים על עצמם לפני כל פעולה ומיכל מלאה בספקות בהלכה שמונעים ממנה לקיים את מצוות הבית. כל אלה הם תסמינים של הפרעה טורדנית כפייתית – OCD.

 

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) היא הפרעת חרדה נפוצה המאופיינת במחשבות טורדניות (אובססיות) והתנהגויות כפייתיות (קומפולסיות). המחשבות הטורדניות הן מחשבות חוזרות ונשנות, לא רצויות ומטרידות, אשר קשורות לנושאים כגון: טהרה, ניקיון, סדר ועוד. ההתנהגויות הכפייתיות הן “טקסים” – פעולות עליהן חוזר המטופל שוב ושוב, במטרה להפחית את החרדה הנגרמת מהמחשבות הטורדניות. דרכי הטיפול בהפרעה לעיתים ישלבו טיפול  תרופתי טיפול קוגניטיבי התנהגותי- CBT.

התסמינים של OCD

התסמינים של OCD יכולים להשתנות מאדם לאדם, אך באופן כללי הם כוללים:

  • מחשבות טורדניות חוזרות ונשנות, לא רצויות, ומטרידות.
  • התנהגויות חזרתית וטקסים אשר מבוצעות במטרה להפחית את החרדה הנגרמת מהמחשבות הטורדניות.
  • חרדה, דיכאון, תחושת אשמה, ופגיעה באיכות החיים.

ההתנהגויות הכפייתיות יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרכים, כגון: בדיקות חוזרות ונשנות של נושאים הקשורים בהלכה, חזרתיות בתפילה, שטיפת ידיים מספר רב של פעמים, בדיקה חוזרת ונשנית של נעילת דלת, כיבוי גז וכדומה.

טקסים של סדר וניקיון יבואו לידי ביטוי בסידור חפצים לפי סדר מסוים, או ניקיון מוגזם של הבית.

טקסים של סימטריה יבואו לידי ביטוי בספירת חפצים או חזרה על מילים או ביטויים מסוימים.

טקסים של ביטול יבואו לידי ביטוי בחזרה על מילים או פעולות מסוימות במטרה למנוע משהו רע שעומד לקרות.

איזה טיפול מתאים לסובלים מ- OCD ?
הטיפול היעיל ביותר להפרעת OCD הוא שילוב של טיפול תרופתי וטיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT).

טיפול תרופתי: ינתן אך ורק ע”י רופא פסיכיאטר מוסמך לאחר אבחון ההפרעה אצל המטופל. הטיפול התרופתי בהפרעת OCD מתמקד בשימוש בתרופות ממשפחת הסרוטונין, כגון פלואוקסטין (פרוזאק), פארוקסטין (סרוקסט), סרטראלין (זולוסט), או סרטרלין (לוסטרל). תרופות אלו מסייעות בהפחתת עוצמת המחשבות הטורדניות וההתנהגויות הכפייתיות.

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT):

טיפול CBT להפרעת OCD מתמקד בזיהוי דפוסי חשיבה והתנהגות שגויים ובשינוי שלהם. המטרה של הטיפול היא לסייע למטופל לפתח דפוסי חשיבה והתנהגות בריאים יותר, אשר יאפשרו לו להתמודד עם המחשבות הטורדניות וההתנהגויות הכפייתיות וכתוצאה מכך יוכל להתנהל באופן רגוע יותר ועד כמה שניתן במצבו הספציפי.

כלים ואסטרטגיות יעילות להתמודד עם OCD:

בנוסף לטיפול התרופתי והטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי, קיימים כלים ואסטרטגיות נוספים שיכולים לסייע להתמודד עם הפרעת OCD.

חשיפה ומניעת תגובה (ERP): טיפול זה מתמקד בהתמודדות עם המחשבות הטורדניות וההתנהגויות הכפייתיות באופן הדרגתי, תוך הימנעות מביצוע הטקסים. במהלך טיפול ERP, המטופל נדרש לחשוף את עצמו למחשבות או מצבים מעוררי חרדה, תוך הימנעות מביצוע הטקסים. לדוגמה, אם המטופל סובל ממחשבות כפייתיות על זיהום, הוא עשוי להידרש לגעת במשטח מלוכלך, מבלי לשטוף את ידיו לאחר מכן. בתחילה, המטופל עשוי לחוות חרדה רבה במהלך החשיפה. עם זאת, ככל שהחשיפה מתרחשת באופן קבוע, החרדה פוחתת בהדרגה. פעולות החשיפה והימנעות יהיו בשלבים קטנים, בליווי איש מקצוע המוסמך לכך ויתקדמו בהתאם להתפתחות היכולת והמסוגלות של המטופל להתמודד עם ההתקדמות בתהליך.

טיפול ERP יכול להיות קשה ומאתגר, אך הוא יעיל ביותר בהפחתת המחשבות הטורדניות וההתנהגויות הכפייתיות.

מיינדפולנס: מיינדפולנס הוא תרגול מודעות למחשבות, לרגשות ולתחושות הגוף. תרגול מיינדפולנס יכול לסייע למטופלים עם OCD לפתח מודעות למחשבות הטורדניות שלהם, ולשנות את היחס שלהם אליהם. במהלך תרגול מיינדפולנס, המטופל לומד להתמקד בהווה, מבלי לשפוט את המחשבות או הרגשות שלו. זאת באמצעות מיקוד בחשיבה, בתחושות הגוף והסביבה. תרגול זה יכול לעזור למטופלים לפתח סובלנות למחשבות הטורדניות שלהם ולהפחית את הצורך לבצע טקסים.

תמיכה חברתית: תמיכה מאנשים קרובים יכולה להיות משמעותית מאד ולסייע בתהליך ההתמודדות עם הפרעת OCD. אנשים קרובים יכולים לספק תמיכה רגשית וסיוע למטופלים להתמיד בטיפול. חשוב שהאנשים הקרובים למטופל יכירו את ההפרעה ומאפייניה, את ההתמודדות של המטופל ויהיו מעורים בתהליך הטיפולי. זה יכול לעזור להם להבין את המצב, לתמוך במטופלים באופן יעיל יותר ולהתמודד יחד עם המטופל בצורה יעילה יותר.

לסיכום: הפרעת OCD היא הפרעת חרדה נפוצה הפוגעת באיכות החיים של הסובלים ממנה. חשוב לזכור שאנשים עם הפרעת OCD אינם חלשים או חסרי אחריות. הם סובלים מהפרעה חמורה שיכולה להשפיע באופן משמעותי על חייהם. עם טיפול מתאים, הם יכולים לנהל את ההפרעה ולחיות חיים מלאים ומספקים. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בריאות מוסמך כדי לקבל ייעוץ מותאם אישית. לאחר אבחון מקצועי ניתן להתמודד בשילוב דרכי טיפול, אימון ותרגול לשינוי דרכי חשיבה והרגלים כפייתיים ולאפשר בכך לאדם להתנהל באופן רגוע יותר מבלי להיות עסוק בהפרעה המטרידה.

 

——————————–

מקורות

 

הייזל, ד. מ. וסימפסון, ה. ב. (2019). חשיפה ומניעת תגובה להפרעה אובססיבית-קומפולסיבית: סקירה וכיוונים חדשים. כתב העת ההודי לפסיכיאטריה, 61 (Suppl 1), S85.

פול ר. מנפורד, Ph.D  להתגבר על ניקיון כפייתי.  הוצאת ספרים “אח” בע”מ. 2005

פרופ’ עדנה פואה.  פרופ’ רייד וילסון. די לאובססיה, מודן הוצאה לאור בע”מ 2001

שטיין, ד ‘ג’יי, קוסטה, ד ‘ל’, לוכנר, ג., מיגל, א. כ., רדי, י ‘ג’יי, שביט, ר ‘ג’, … וסימפסון, ה. ב. (2019). הפרעה אובססיבית-כפייתית. טבע ביקורות פריימרים למחלות, 5(1), 52.

Foa, E. B., & McLean, C. P. (2016). יעילות הטיפול בחשיפה להפרעות הקשורות לחרדה והמנגנונים העומדים בבסיסה: המקרה של OCD ו- PTSD. סקירה שנתית של פסיכולוגיה קלינית, 12, 1-28.

McKay, D., Sookman, D., Neziroglu, F., Wilhelm, S., Stein, D. J., Kyrios, M., … & Veale, D. (2015). יעילות הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בהפרעה אובססיבית-כפייתית. מחקר פסיכיאטרי, 225(3), 236-246.

Rasmussen, S. A., & Eisen, J. L. (1990). אפידמיולוגיה של הפרעה טורדנית כפייתית. כתב העת לפסיכיאטריה קלינית, 51, 10-3.

 

אהבתם את המאמר? שתפו

מאמר זה קשור ללימוד: CBT

מאמר זה קשור ללימוד :

מאמרים נוספים בתחום

כשהאוכל אוכל אותך
הפרעות אכילה הן הפרעות נפשיות המתאפיינות בהתנהגויות הקשורות לצורת האכילה, בכמות המזון הנצרך ובספיגה שלו בגוף.

מדריך למשתמש התורני בפסיכותרפיה – פרק 19
לפני שאתם מתרגשים לשמוע מטפל שגם הוא עבר חוויה כמו שלכם ממש לפני שנתיים, כדאי מאוד

כולנו משפחה שכולה אחת גדולה
מדינת ישראל  במלחמת "חרבות ברזל" הפכה להיות מדינה עמוסת שכול ורוויית אובדן.  לאחר השבעה באוקטובר יש 

למאמרים נוספים של המחבר

תפקיד ההכנה לנישואין
שאלה: אני מבינה את חשיבות ההכנה לנישואין מהצד ההלכתי, אך תוהה לגבי הצורך בהכנה ולימוד על

מה תרצו לחפש?