»

»

יועצי נישואין ומשפחה – ראיון עם רכז התוכנית

Picture of הרב שלום אביחי כהן M.A

הרב שלום אביחי כהן M.A

בעל תואר שני בייעוץ נישואין ומשפחה, יועץ זוגי בכיר, פסיכותרפיסט. ראש התוכנית להכשרת יועצי נישואין ומשפחה במרכז י.נ.ר בחסות האוניברסיטה הפתוחה

מרכז י.נ.ר מקיים מזה למעלה מ 24 שנים תכניות להכשרת אנשי מקצוע בתחומי ההנחיה, הייעוץ והטיפול בקרב הציבור הדתי והחרדי על כל גווניו. זאת מתוך מטרה להכשיר יועצים ומטפלים מתוך הקהילות השונות למתן מענה הולם ומקצועי לכלל האוכלוסייה בישראל.

התכנית המרכזית היא התכנית להכשרת יועצי נישואין ומשפחה המשלבת לימודים עיוניים ומעשים לחיזוק הבית היהודי. לקראת פתיחת מחזור לימודים חדש – קיימנו ראיון עם הרב אביחי שלום כהן, רכז התכנית.

 

תאר לנו בקווים כלליים את הקורס להכשרת יועצי נישואין ומשפחה

הקורס להכשרת יועצי נישואין ומשפחה הוא קורס ייעוצי מתקדם ברמה טיפולית גבוהה. זוהי מסגרת הכשרה ייחודית שמכילה גוונים מרתקים, הן אנושית והן מקצועית.

בקורס לומדים אנשי חינוך וקהילה, בעלי תואר ראשון ושני, עוסי״ם ומטפלים רגשיים, תלמידים מהארץ ומחו״ל, ואף כאלה שלמדו את תחום הייעוץ הזוגי במסגרות אחרות והחליטו להצטרף לקורס הייחודי הזה מתוך הבנה שהתחום הזה במרכז י.נ.ר מביא רמה אחרת של תיאוריה ופרקטיקה.

אחד הביטויים של הצלחת הקורס הוא מספר מחזורי הלמידה הרבים ומספר התלמידים והתלמידות המאכלסים את ספסלי הלימודים, והבקשה החוזרת ונשנית מכל קבוצה שמסיימת לאפשרות הארכה של הקורס לשנה נוספת.

מה סוד קסמו של הקורס שקנה לו שם כל כך מקצועי וחשוב ובאופן חוצה מגזרים?

בעיניי סוד קסמו של הקורס מתחיל בראש ובראשונה במטרות, בחזון שבבסיסו. המטרה המרכזית של מרכז י.נ.ר אינה להרבות יועצי נישואין ומשפחה, אלא ליצור מצב שזוגות החפצים בעזרה להנעת תהליך זוגי על מנת להעלות את שביעות הרצון מנישואיהם, יגיעו לאיש מקצוע ללא פשרות מקצועיות וללא פשרות אתיות והלכתיות.

השילוב הזה, של רגישות להשקפת עולם תורנית מחד, והתנהלות מקצועית מתוך עולם תיאורטי מבוסס מחקר וספרות ובאופן שיטתי תחת הדרכה מקצועית, זהו סוד העמדת דור של יועצים שהולך, נבנה ומתפתח, ובשנים האחרונות צובר תאוצה וקונה שם בארץ ובעולם.

ברמת התוכן, הלמידה בקורס אינה למידה תיאורטית קרה, אלא למידה המנגישה את התיאוריות הפשוטות והמורכבות יותר באופן אישי וחווייתי, תוך כדי ליווי הצוות המקצועי בכל שלבי הלמידה.

תלמידי הקורס מדווחים פעם אחר פעם על מתן מענה באופן יציב לאורך כל הדרך וברגישות רבה לצרכי התלמיד. מענה כזה ניתן לחוות רק כאשר מאחורי המפעל הגדול הזה עומד חזון, חזון אמתי לעצב דור אחר של יועצי נישואין, דור שמביא בשורה חדשה, הסתכלות מנקודות מבט לא שגרתיות, מרתקות, מאתגרות, ומניבות פירות שהולכים ומשתבחים עם השנים.

ואיך משיגים את המטרות הללו בפועל?

אנחנו מתחילים בראיונות הקבלה שאנו עורכים על מנת לוודא שיש לתלמיד תכונות בסיסיות המתאימות לעיסוק בתחום המרתק והמאתגר הזה. חלק מהתלמידים שמתראיינים מופנים לתחומי למידה אחרים שמתאימים לכישוריהם, ואותם אלו שעשו רושם ראשוני של התאמה לתהליך של למידה ועבודה אישית במסגרת ההכשרה – מתקבלים לקורס, ואיתם אנחנו צועדים לאורך כל הדרך ובהם אנחנו משקיעים את מיטב מרצינו על מנת להפכם ליועצים מקצועיים, מודרכים, ופועלים מתוך מסגרת אתית כיאה לאנשי מקצוע רציניים.

אתה יכול לתת לנו סקירה קצרה על תכני הלמידה וההכשרה?

אני יכול לנסות לסקור את התכנים המרכזיים. כבר בתחילת הדרך נכנסים התלמידים למהלך של שתי יחידות לימוד מעשירות, הכוללות הרחבה מבוססת מחקר וספרות של הבנה בתורת הנפש של היחיד, בתורת “הנפש הזוגית”, והשילוב ביניהם, ובהמשך הבנת שלבי ההתפתחות של התא הזוגי והמשפחתי.

בהמשך תורחב היריעה לנושאים חשובים ובסיסיים כאתיקה משפטית, כתיבת חוות דעת, דילמות הלכתיות, זיהוי והתמודדות עם הפרעות ובעיות בחיי אישות, זיהוי והתנהלות מול מערכות נישואין שמתמודדות עם מצבים פסיכיאטריים, מצבי אלימות ופתולוגיות נוספות.

מכאן ואילך, בתהליך הדרגתי התלמידים נחשפים לעקרונות בסיסיים של התהליך הייעוצי-טיפולי, הם רוכשים הבנה שיטתית במודלים מבוססי מחקר המשתלבים לכדי גישות טיפוליות ברמות שונות מיועדות למצבים מורכבים, תוך כדי הם מתרגלים ועורכים סימולציות מודרכות, נפגשים עם זוגות ומקבלים ליווי הדרכתי מצוות מדריכים רחב שהמרכז הכשיר למטרה זו.

 

בשלבים מתקדמים של הקורס התלמידים צופים בתהליכי טיפול ועוברים מסע אישי ,עמוק, מרתק המייצר שינוי  בעולמו של התלמיד ומכשיר אותו להוביל תהליכי שינוי אצל זוגות המבקשים את עזרתו לתהליך שהם מבקשים לעבור על מנת להכניס שכינה לביתם.

אין ספק שמקצועיות ורצינות, עבודה קשה וקהל יעד שמתאים לעסוק בתחום מובילים את הלומדים ואת המרכז להצלחות.

אם גם אתם מעוניינים להשתלב בעשיה משמעותית המשלבת חזון, פרנסה ותרומה לקהילה, בואו להיות חלק מקהילת היועצים והמטפלים של מרכז י.נ.ר

אהבתם את המאמר? שתפו

אודות המחבר:

הרב שלום אביחי כהן MCS הינו פסיכותרפיסט, מטפל זוגי ומשפחתי בכיר, סופרוויזר (therapynet.co.il)
בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה – ייעוץ נישואין ומשפחה, אוניברסיטת יורק – ארה”ב.
לימודי נישואין ומשפחה מתקדמים במכללת י.נ.ר בחסות אוניברסיטת בר אילן, ואוניברסיטת יורק בארה”ב.
תואר שני בפסיכותרפיה אינטגרטיבית, אוניברסיטת IUBL.
לימודי נישואין ומשפחה מתקדמים ופסיכותרפיה אינטגרטיבית במכללת י.נ.ר בחסות אוניברסיטת בר אילן, המרכז ללימודים אקדמיים (מל”א) ואוניברסיטת IUBL.
לימודי תואר ראשון במדעי החברה והרוח באוניברסיטה הפתוחה
מרכז כיום את התוכנית ללימודי יעוץ נישואין ומשפחה במרכז י.נ.ר

מאמר זה קשור ללימוד: יועצי נישואין ומשפחה

מאמר זה קשור ללימוד :

מאמרים נוספים בתחום

דיון הלכתי בתביעת הכתובה
בתי הדין עוסקים במכלול של נושאים שקשורים למעמד אישי. נישואין, גירושין וכל הכרוך בהם. התביעה הנפוצה

MI-CBT Motivational Interviewing – Cognitive Behavior Therapy
על יתרונות שיטת ה CBT נכתב ודובר רבות, כשיטה היעילה ביותר להתמודדות עם הפרעות חרדה ודיכאון.

פרשת כי תצא
בן סורר ומורה אינו חייב, עד שיגנוב ויאכל תרטימר בשר (חצי מנת בשר) וישתה חצי לוג

למאמרים נוספים של המחבר

מדריך למשתמש בפסיכותרפיה – מאמר 12 בסדרה
מערכת היחסים המתפתחת בטיפול אינה שוויונית מבחינת יחסי הכוחות שבה. זוהי מערכת יחסים שנוצרים בה יחסי

מדריך למשתמש התורני בפסיכותרפיה – פרק 19
לפני שאתם מתרגשים לשמוע מטפל שגם הוא עבר חוויה כמו שלכם ממש לפני שנתיים, כדאי מאוד

מדריך למשתמש התורני בפסיכותרפיה
כל מה שמתחיל נגמר. כך דרכו של עולם וכך גם דרכם של החיים בעצמם - הם

מה תרצו לחפש?