»

»

משני שברים למכנה משותף

על חשיבות יישומם של כלים טיפוליים ממודל התיאום ההורי בסוגיות הנוגעות לילדים בעת פירוק זוגיות

Picture of טסלר יונה

טסלר יונה

יועצת נישואין ופסיכותרפיסטית
תמונת קוביות למאמר תיאום הורי

מהו תיאום הורי? מהי חשיבותו בטיפול ובגישור בין הורים הנמצאים בשלב פירוק הזוגיות ובהכנה לבניית תאים משפחתיים נפרדים? מהן תרומותיו של תיאום הורי מקצועי להתמודדותם של הילדים עם גירושי הוריהם? ומדוע חשוב כל-כך שההורים יסתייעו במודל זה לביסוס תקשורת הורית חיובית, אפקטיבית ובריאה, לשיפור רווחתם ורווחת ילדיהם?

 

פגיעה בילדים היא כמעט בלתי נמנעת כשהורים נפרדים והתא המשפחתי מתפרק. הניסיון הטיפולי בעבודה עם בני זוג מעיד על השלכות קשות יותר אצל ילדים-מבוגרים, ששימשו ככלי לניגוח במאבק בין הורים. אצל אלו שחוו התנהלות נקמנית ופוגענית, ניתן לזהות עוצמות גבוהות יותר של בעיות רגשיות, פגיעות וחוסר ביטחון עצמי, שגרמו לקשיים ביצירת זוגיות ובניהול תקשורת בין-זוגית בריאה.

התנהלות נכונה יכולה לצמצם ולמזער את הנזקים הרגשיים של הילדים שילוו אותם עד לבגרותם. מאמר זה יתמקד בחשיבות שיטת התיאום ההורי, הן תוך כדי הליך הגירושין והן בחיים שלאחריו.  

השלכות אפשריות של גירושי הורים על חיי ילדיהם

בסערת תהליך הגירושין המיקוד של בני הזוג שזוגיותם מתפרקת נמצא בדרך כלל על עצמם אך שבר הגירושין הוא גם משבר משמעותי בחייו של הילד, המערער את אמונותיו ונחווה כמפרק את יציבות עולמו, לעיתים עד כדי תחושת כאוס. מבחינת הקיום הבסיסי, חלים שינויים רבים ועולות שאלות שהן קריטיות לגבי הילד, כגון: עם מי מהוריו יגור, המשכיות המסגרת החינוכית או התחלה חדשה, חברים וסביבה חדשה, חפצים ופינה אישית, החיבור לאחיו ועוד סימני שאלה. הטלטלה הרגשית אותה עובר הילד עוצמתית ביותר. הוא יכול לרצות לגונן על ההורה החלש בעיניו, לחוות תחושות אשמה, בושה, ירידה בביטחון העצמי, חרדה, חרדת נטישה, עצבות ודיכאון, חוסר אונים, בלבול, כעס ועוד, העלולות להשפיע גם על היכולת להתרכז ולהצליח בלימודים.

המצוקה הרגשית עלולה לגרום להתפתחות של מגוון התנהגויות בעייתיות כגון, עוינות, הסתגרות, אגרסיביות, ירידת עניין בלימודים, קשיים בתקשורת בתוך המשפחה והסביבה ותלותיות. השפעת גירושי ההורים עלולה להותיר בילד צלקות לכל אורך חייו, שעלולות להשפיע על התנהלותו העתידית בתוך מערכות יחסים בזוגיות, בעבודה, בחברה, ביכולת הגשמה עצמית ובפיתוח אישיות בטוחה ועצמאית.

מהו תיאום הורי?

בתוך מסגרת זוגית ומשפחתית קיימים שני קווי תקשורת עיקריים בין בני זוג: תקשורת זוגית ותקשורת הורית. בעת פירוק הזוגיות, אמור להתרחש ניתוק של קו התקשורת הזוגית, בו בזמן שקו התקשורת ההורית חייב להימשך ולהתעדכן בהתאם לנסיבות החדשות.

התערבויות של תיאום הורי החלו להתפתח משנות ה-80 המוקדמות, כאשר אנשי מקצוע מהתחום החוקי והטיפולי זיהו את עוצמת הקשיים איתם מתמודדים הורים גרושים עם ילדים משותפים- ואת עוצמת הקשיים שקונפליקטים אלו גורמים לילדים.

מתאם הורי הוא מטפל או מגשר בהכשרתו, בעל ניסיון בטיפול במשפחות בקונפליקט גבוה שעבר הכשרה בתחום תיאום הורי.

התיאום ההורי נועד ליצור מנגנון תקשורת בריא בין הורים הנמצאים בקונפליקט קשה בזמן תהליך הגירושין ולאחריו. ברוב המקרים, ההורים מתקשים לפעול מתוך תיאום והם זקוקים לסיוע מקצועי על מנת למתן את הקונפליקט הלוכד את הילדים בתוכו, שלא בטובתם.

תיאום הורי משתמש במודל התערבות מובנה בין הורים גרושים או מתגרשים. הוא מתמקד בצורכי הילדים ובטובתם ובמציאות היום יומית שלהם ומתבצע באמצעות איש מקצוע חיצוני שהוכשר לכך.

התיאום יכול להתבצע בהוראת בית משפט או מתוך בחירה חופשית של ההורים, כאשר מטרתו המרכזית היא חיזוק יכולתם של ההורים למלא את התחייבויותיהם ההוריות מבלי שהקונפליקט ביניהם יביא לפגיעה בתפקודם ההורי. כך, למשל, תיאום הורי יכוון למניעת מצבים שכיחים כהסתה של ההורים זה נגד זה, מאבק כספי הבא על חשבון צורכי הילד וכן הלאה. כאשר תיאום הורי מתקיים בהוראת בית משפט, תפקידו של איש המקצוע המלווה את תהליך התיאום ההורי הוא לוודא שהוראות בית המשפט הנוגעות לתפקוד ההורי יוצאות לפועל (למשל, ביצוע תקין של הסדרי המשמורת שנקבעו על ידי בית המשפט).

תיאום הורי מתבסס על טכניקות שונות שביניהן:

השכלה פסיכודידקטית: מתן מידע מפורט ומעמיק על הפגיעה הנגרמת לילד הן סביב האווירה הרגשית הקשה הנוצרת סביב הקונפליקט ההורי, והן סביב הפגיעה באיכות הקשר עם כל אחד מההורים. כך, למשל, תיאום הורי ידגיש את הפגיעה הרגשית הנגרמת לילד אשר מוסת באופן קבוע נגד אביו ובכך מאבד את האב כדמות הזדהות מיטיבה עליה ניתן לסמוך. בדומה, ההורים לומדים להכיר את הפגיעה הנגרמת לילד כאשר הוא הופך לכלי להעברת מסרים שליליים בין ההורים.

סיוע בפתרון סכסוכים ספציפיים: המתאם מסייע להורים לזהות את גורמי העומק הרגשיים העומדים תחת קונפליקטים ספציפיים איתם הם מתמודדים. זאת, במטרה לסייע בנטרול גורמים אלו ובהרחבת יכולתם של ההורים להתפשר ולהתגמש. כך, למשל, במסגרת תיאום הורי הורה יכול לזהות שההתעקשות שלו על כך שילדו לא יפגוש את בן/בת הזוג החדש של ההורה השני אינה נובעת מדאגה לילד אלא בעיקר מקושי להשלים עם הזוגיות החדשה של הגרוש/ה. בדומה, באמצעות תיאום הורי המדגיש את טובת הילד להורים קל יותר לפעמים ליישב סכסוכים הנוגעים לבחירת מוסדות חינוך, חלוקת ההוצאות הכספיות על הילד וכן הלאה.

רכישת טכניקות יישוב סכסוכים: במסגרת תיאום הורי ההורים מקבלים סיוע לא רק סביב יישוב קונפליקטים ספציפיים, אלא גם רוכשים טכניקות יעילות יותר ליישוב מחלוקות ביניהם, למניעת הסלמתם של סכסוכים ולחיזוק השליטה העצמית. זאת, מתוך מטרה שבסופו של דבר ההורים לא יזדקקו לשירותי  המתאם בהמשך אלא ירכשו מיומנויות תקשורת טובות דיין לניהול ההורות המשותפת באופן חלק יותר.

 

תרומת התיאום ההורי לשיפור ההתמודדות של הילדים

הורים שמטמיעים את מודל התיאום ההורי משדרים לילדיהם שהם רוצים ומסוגלים להתחשב בצורכיהם ולשתף פעולה בכל הנוגע להם. כתוצאה מכך הילדים יחוו חוויה חיובית לפיה ההורות קיימת ומתפקדת היטב למרות שהזוגיות בין ההורים הגיעה לקיצה.

שיפור ההתמודדות של הילדים יתבטא, בין השאר, בתוצאות הבאות:

  • הוצאת הילד מזירת המאבק בין ההורים תאפשר לו להשתחרר ולעסוק בענייניו כמו כל ילד אחר, מבלי לקחת על עצמו אחריות להוריו (היפוך תפקידים).
  • תיווצר אווירה המעודדת הסתגלות יעילה למציאות החדשה תוך השלמה עם עובדת הגירושין.
  • באופן כללי תשתפר תחושת הרווחה האישית והפיזית של הילד.
  • יושג מיתון ואף תימנע התפתחות של רגשות שליליים סביב הגירושין כגון: תחושת אשמה ואחריות לפירוד בין ההורים, בושה בגירושין, חרדת נטישה וחרדות נוספות, סטרס גבוה, ועוד.
  • תימנע היווצרותן של צלקות נפשיות שעלולות להשפיע על התנהלות הילד בעתיד.
  • תתחזק היכולת של הילד לפתח מערכות יחסים בריאות בהווה ובעתיד.
  • תתחזק היכולת של הילד לפתח חיים עצמאיים, מאוזנים ומלאים בעתיד.
  • תתבסס יציבות רגשית ומחשבתית וביטחון עצמי, בין השאר על רקע היווצרות תחושת וודאות לגבי אופן ההתנהלות של חיי הילד בין שני הבתים ובין שני ההורים.

שאיפת התיאום ההורי היא שחיזוק מעורבות שני ההורים בחיי הילד תאפשר לו להשיג תחושת מוגנות, לפרוח ולשגשג כשהוא מסוגל לאהוב את שני הוריו ולהמשיך ליהנות מנוכחות שניהם בחייו.

הרווחים להורים מהטמעת תובנות התיאום ההורי

תרומת התיאום ההורי אינה מצטמצמת בשיפור ההתמודדות של הילדים וברווחתם.

הורים שבוחרים להטמיע את תובנות התיאום ההורי יגלו כי הם עצמם מפיקים רווחים בתהליך ובהמשך הדרך. רווחים שיש להם השפעה לא רק על תחושת הרווחה ההדדית שלהם, אלא גם על יכולתם לפתח תקשורת זוגית חדשה, בריאה וטובה יותר בעתיד. התיאום יאפשר מיקוד בבניה במקום בשבר, התמקדות בטובת הילד, ויצירת שיתוף פעולה יעיל לעבר עתיד טוב יותר ממקום של אחריות ומחוייבות.

 סיכום: חוויה מתקנת

מודל התיאום ההורי שואף המטפל לכך שההורים ירכשו כלים אפקטיביים לניהול דיאלוג מכבד, כך שיתפקדו כצוות הורי ולא יזדקקו בהמשך לצד חיצוני שיתווך ביניהם.

ההתערבות המקצועית תסייע להורים לזהות ולהפעיל ערוצים לתקשורת יעילה, לתרגל אמון, כבוד הדדי ותובנות. אלה יאפשרו להם להתמודד הן עם המשימות ההוריות השוטפות והן עם מצבים חריגים העשויים להתרחש במהלך החיים בעתיד.

גם באותם מקרים שבהם קשה לגשר התיאום ההורי יכול לסייע ביצירת דרכים יעילות יותר לניהול תקשורת ומשא ומתן ענייני ולא רגשי בין הצדדים.

כתוצאה מכך, נצפה לכך שתרד רמת החרדה וערעור הביטחון העצמי של הילדים בתהליך הגירושין ולאחריו. כך שיתאפשר לילדים לתת מקום לצורכיהם ולהביע את עצמם בתוך הבניה מחדש של שני תאים משפחתיים שנוצרו מתוך התא המשפחתי שהתפרק.

נראה כי בעקבות רכישת כלי התיאום ההורי יחוו ההורים חוויה מתקנת מאחר שיצליחו להשתחרר מכבלי העבר וליצור בתוכם שקט נפשי, ביטחון ורגיעה. במקביל, יוכלו הילדים לקיים קשר בריא, מאוזן, מפרה ואוהב ללא רגשי אשמה, עם כל אחד מהוריהם.

 

 

—————————

מקורות

אבני גורטלר א., עו”ד, ביהמ”ש – ימנה מתאם הורי, 26.08.18, אתר zap משפטי

בויאן ס. התפתחות התיאום ההורי, אתר האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי

בשן א. תיאום הורי לאחר פרידה וגירושין, אתר מרכז דר’ טל

סגל ש. עו”ד, תהליך תיאום הורי בהליכי גירושין 20.03.18, אתר מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה

תיאום הורי באתר בטיפולנט

 

אהבתם את המאמר? שתפו

מאמר זה קשור ללימוד :

מאמרים נוספים בתחום

אשמה ויחסים זוגיים
פרויד וגילוי הסופר אגו: אשמה היא רגש ייחודי. בניגוד לרוב הרגשות, עצב, שמחה, כעס, פחד וכדומה,

היחסים במשפחה כמקור להתמודדות חינוכית
שאלת המסכים מטרידה בזמננו לא מעט משפחות. הורים מתלבטים אם להכניס לביתם מסכים ובכך להיכנס למורכבות

רשת (ללא) ביטחון
תתארו לעצמכם מציאות שבה אתם יכולים להיות מי שאתם רוצים, להראות איך שאתם רוצים, לעבוד במה

מה תרצו לחפש?