וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ….
הנה יש להתבונן בפרשת המרגלים, כיצד יתכן שכל המרגלים רואים “ארץ אוכלת יושביה”, ואילו יהושע וכלב רואים, “טובה הארץ מאד מאד”. וצריך להבין הרי כולם רואים יחד את אותם הדברים, וא”כ איך יתכן להיות דעות כה מנוגדות שהמרגלים רואים “ארץ אוכלת יושביה”, ואילו יהושע וכלב רואים בזה ההיפך לגמרי “טובה הארץ מאד מאד!
רואים מכאן בגלל נגיעות אישיות רואה האדם את מה שרוצה לראות. וידוע מה שאמרו חז”ל על המרגלים שהיו נשיאים, אבל בגלל נגיעה אישית שהיתה להם, שפחדו שכשיכנסו לארץ ישראל שוב לא יהיו נשיאים, לכן ראו כן “ארץ אוכלת יושביה”.
ברש”י הרי כתב “שבכל מקום שעברנו מצאנום קוברי מתים, והקב”ה עשה לטובה כדי לטרדם באבלם ולא יתנו לב לאלו”, והיינו שנעשה להם נס עצום, אך נגיעתם הייתה כה גדולה שהם ראו רק “ארץ אוכלת יושביה”.
בספר עקידת יצחק מסביר את חטאם של הנשיאים שלכא’ יש לתמוה במה חטאו המרגלים שהרי משה הורה להם “וראיתם את הארץ מה היא ואת העם היושב עליה החזק הוא הרפה”? ומה פשעם במה שאמרו אפס כי עז העם והערים בצורות גדולות, וכי על מנת שיעידו לו שקר שלח אותם?
התשובה לכך יובן ע”פ משל, ראובן שאמר לשלוחו לך אל בית החליפות, וראה לי שם מעיל אחד שישנה בידו והסתכל בטוב צמרה ופשתה באורכה וברחבה במראיתה ומחירה, והשב לי דבר כי חפץ אני לקנותה.
והיה אם יבוא השליח לראובן ויאמר לו ראיתיה והנה צמרה נקי והיא ארוכה ורחבה, ומראיתה ירקרק או אדמדם, ומחירה אלף זהובים, הנה הוא הטיב בשליחותו ולא יצא מכללו.
אך אם יאמר לו ראיתיה והנה היא טובה ורחבה וצמרה טוב ונקי, “אבל” מראיתה ירקרק או אדמדם, ומחירה “גדול” שהוא אלף זהובים, הנה כבר יצא מכלל שליח ונכנס לכלל יועץ, וזה מפני שהטעים דבריו במילה “אבל” כי בזה כִּיוֵן לומר הנה מצד צמרה ושיעורה היא ראויה לך, אך מצד “מראיתה ומחירה איננה ראויה לך. במקרה כזה יש לבעל בית החליפות, תרעומת ותלונה על השליח, על שעשה את עצמו יועץ, במקום שהמשלח ראובן לא בקש ממנו ייעוץ, ויתירה מכך גם המשלח אינו יכול לסמוך על השליח, כי הוא יודע מה טוב לו, ואינו זקוק לעצות השליח.
כשאדם לא בא מנגיעות אישיות הוא יכול לתת לעצה נכונה, וכמו שכתב רש”י על כלב, שלכן אמר כלב “עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ”, כדי לומר שאפילו אם היא בשמים, ומשה אומר עשו סולמות ועלו שם, נצליח בכל דבריו!