אחוות אחים

שאלה מתוך פורום המומחים של מרכז י.נ.ר

תמונה של דוד לוי

דוד לוי

יועץ חינוכי ומנחה הורים

שאלה: אומנם שלושת ילדי עדיין קטנים, אך עזה שאיפתי לגדלם מתוך אהבה ואחווה אחים, כיצד מנחילים לילדים כבר מגיל צעיר את ערך השלום ואהבת חינם בתא המשפחתי בין אחים ואחיות?

מאמר

תשובה: שאיפת כל הורה היא לראות את ילדיו גדלים, זוכים להקים בתים ושומרים על אחוות אחים ואהבת לב ביניהם. עצם העובדה שהערך קיים בליבך כהורה, והנך נותן עליו לב ודעת כבר יש בו כדי לשדר ללא מילים את השאיפה, את הכיוון ואת המטרה.

על מנת שנצליח לבנות אהבת אחים עלינו להבין כיצד מפתח כל ילד את התקשורת עם סביבתו. ילד שיתפתח באופן בריא, יהיה ילד של אחווה ואהבה לזולתו באשר הוא. כל ילד מפתח כישורי חברה של חיבור והיבדלות. חיבור הוא הקשר עם הזולת. היבדלות היא פיתוח גוון ייחודי ועצמאי לאישיות שלי. בשלב הראשון מפתח הילד את תחום ההתקשרות עם חברים, אחים, ובגיל הרך בעיקר- עם ההורים. בשלב הבא הוא מגלה ומפתח את הגוון העצמאי והייחודי שלו. ילד שמצליח לפתח את שני המישורים הוא ילד שמסוגל להכיל את עצמו ואת הזולת גם בחלקים השווים והמשותפים וגם בחלקים השונים, העצמיים וייחודיים לכל אחד, ויצליח לחיות עם סביבתו בכבוד ובאחווה.

תפקידנו כהורים לאפשר לילד לפתח את הכישורים הללו. בפיתוח שלב החיבור נוכל להועיל בהענקת חום ואהבה ללא תנאים, להעביר לילד שדר שהוא אהוב ורצוי תמיד ולהעניק לו תמיכה והגנה. בפיתוח שלב העצמאות וההיבדלות נוכל לכוון ולהועיל ע”י שיתוף הילדים בדעות, רגשות, תחביבים ורעיונות תוך דיון בשונות של כל אחד.  כך נוכל לבסס את השיח המשפחתי ולהרחיב בו את הביטוי עצמי של כל ילד. כך גדל בוגר שמצליח לכבד ולהשתלב מבלי לאבד את גבולותיו וערכיו.

התרומה והמתנה הגדולה שההורים יכולים לתת לילדיהם היא סיפוק התנאים המאפשרים לשמור הן על החיבור והן על הזהות האישית גם עם ההורים וגם עם האחים, והחברה. כך נוכל בסייעתא דשמייא לקרב לבבות וליצור אחדות, ולהכיל את מגוון האישיויות בצורה בריאה, ולזכות לברכה “הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד”.

 

 

אהבתם את המאמר? שתפו

מאמרים נוספים בתחום

“למה הבעיה של הילדה שלי לא נפתרת?”
שי ורחלי (השמות בדויים), בני זוג, והורים לשלושה ילדים בני 14, 12, ו- 8, התיישבו על

לימודי פסיכותרפיה – נקודת מבט חדשה על העולם
לא מעט אנשים מבקשים ללמוד את עולם הCBT ובוחרים לעשות זאת באמצעות לימודי פסיכותרפיה במסגרת מכללה.

שגרה בהעדר שגרה
השגרה מקנה לרבים מאיתנו תחושת ביטחון. כיצד משפיעה שגרת חוסר שגרה על פיתוח מיומנויות חינוכיות? מיכאל

מה תרצו לחפש?