כל אדם חווה משברים בחיים. התקופה האחרונה והמאתגרת בה אנו נמצאים מייצרת ריבוי משברים ומביאה להתמודדויות רבות. ההתמודדות אינה פשוטה. לעיתים המשברים יכולים לגרום לאדם לחוסר אונים, חוסר תקוה, ייאוש מהמציאות ותחושת בדידות. יחד עם זאת, בכל משבר טמון גם כוח לשינוי וצמיחה. ננסה להתבונן במעשי אבותינו ולשאוב מהם כוחות להתמודדות וצמיחה ממשבר.
חייו של האדם מלאים בחוויות מהם הוא בונה סיפור. הסיפור מוטבע עמוק בתוך הזהות האישית שלו ומשפיע עליה במגוון תחומים. סיפורי האבות בתורה נועדו לתת לנו כוחות להתמודדויות שלנו בדרך. נתחיל מעט לפני האבות:
נח – חי בדור שכולו חמס. הקב”ה מבשר לנח שצפוי להיות מבול שיחריב את כל הארץ, ורק הוא ומשפחתו יישארו. נח לוקח את המשבר הזה לעשייה משמעותית. הוא בונה תיבה והולך להציל את כל סוגי החיות שבעולם אתו בתיבה. כל עוד הוא בהכנה ואחר כך במבול עצמו הוא בתוך עשיה ומשמעות. אחרי המבול, כשהוא נותר לבד עם משפחתו, נראה כי הוא מתקשה ליצור משמעות חדשה . הוא נוטע כרם, משתכר ושוכב ללא בגדים באוהל. אומר רש”י במקום: “היה לו לעסוק בנטיעה אחרת” – היה צריך לייצר משמעות חדשה.
ויקטור פרנקל, רופא פסיכיאטר, איבד את כל משפחתו בשואה. אבל דווקא אחרי האובדן הזה הוא כתב את ספרו ואת תורתו הפסיכולוגית: האדם מחפש משמעות. במלחמה, התפקיד שלנו, כאנשי מקצוע הוא לסייע לחיילים לא לשקוע בטראומות שחוו ולהצליח לתפקד ולקום. אנו עושים זאת בכל שיחה טיפולית כאשר מדברים על המשמעות שלהם ושל העשייה שלהם במלחמה. נתינת המשמעות תורמת תרומה ענקית לחוסן ולמניעת פוסט טראומה.
אברהם אבינו – המאמין הראשון. אברהם מתמודד עם 10 ניסיונות. הוא מבין שזה שבחר ללכת בדרך ה’, לא מחייב את כל המציאות להאיר לו פנים ישר. עזיבת בית אביו, ניסיון הרעב בארץ, הקושי להביא ילדים ועוד ולבסוף עקדת יצחק הם ניסיונות קשים שעבר אברהם ועמד בכולם. ניסיונות אברהם היו בבחינת: “נתת ליראיך נס להתנוסס” – נס שמרומם ומעלה אותך למעלה. זוהי התגברות מתוך הייסורים שמרוממת ומעלה לקומה גבוה יותר של אמונה ושל בניין האישיות.
כשאברהם אבינו מאבד את שרה, תחילה כמובן הוא נמצא באבל ובאובדן, בהספד, בבכי ועוסק בקבורתה. אבל מיד אחר כך הוא עוסק בהוספת חיים לעולם, בבניית הבית של בנו יצחק. הנחמה באה מבניין החיים, ואכן רבקה זוכה להאיר מחדש את האורות שהיו בימי שרה: הענן מעל האוהל, הנר שלא כבה והברכה בעיסה.
יצחק אבינו – נקרא עמוד הגבורה. גבורתו של יצחק לא באה במלחמות. גבורתו היא גם בעת משבר להצליח לשמר את הקיים ולהתקדם הלאה. להצליח לחפור את הבארות של אביו, גם אחרי שפלישתים סתמו אותם. להצליח לזרוע בארץ ולראות ברכה, גם בעת רעב.
בטיפול במתמודדי נפש אנו רואים שלסדר יום, לקימה בבוקר וניהול אורח חיים נורמטיבי ומעשי יש חשיבות גדולה בהחלמה ובשמירת המחלה ברמיסיה (נסיגה). ככל שהאדם מצליח להתמיד ביום יום, מצליח לקום כל יום ליום חדש ולעשיה ברוכה, הוא פחות מגיע לאשפוז, פחות זקוק לחיזוקים מבחוץ. ההתגברות האישית שלו שומרת עליו ומקיימת אותו ואת נפשו גם ברגעי משבר.
יעקב אבינו – רוצה לחיות חיי תורה שלווים, אבל המציאות הפגישה אותו שוב ושוב עם משברים. תחילה לקיחת הברכה והרצון של עשיו להרוג אותו, אחר כך ההתמודדות עם לבן שמרמה אותו שוב ושוב, המפגש עם לבן בחזרתו, מעשה דינה, מות רחל ולבסוף כשביקש לישב בשלוה “קפץ עליו רוגזו של יוסף” – מכירת יוסף. יעקב אבינו בוחר לקחת את האבנים, את הדברים הלא פשוטים שעובר ולא לדרוך עליהם, אלא לשים אותם בראשו. להבין שהם חלק מהדרך והבניין שלו. אחר כך הוא חולם. החלמה מחולי היא מלשון חלום. בטיפול באנשים שנמצאים במצב נפשי לא טוב, אחת השאלות הראשונות בתוכנית הטיפול היא מה החלום שלך? גם אם הגשמת החלום לא תוכל לקרות בזמן הקרוב, עצם זה שיש לי חלום נותן לי תקוה וראיית עתיד. ואכן יעקב אבינו אחרי החלום מתנה תנאי – נדר עם ה’: עכשיו אני יוצא לדרך. אין לי כלום וצפויים לי קשיים והתמודדויות לא מעטות. אבל אני יודע שאתה תהיה איתי לאורך כל הדרך ואת האבן הזאת שעכשיו היא רק אבן, אהפוך לבית אלוקים, היא תהיה אבן הפינה של הבניין.
יוסף הצדיק – יוסף הצדיק גם כן חולם חלומות. אך חלומותיו מתנפצים בפניו בשלב כל כך מוקדם. הוא מובל למצרים ועובר משברים רבים. כמה דברים שמחזקים את יוסף בדרך:
דמות דיוקנו של אביו – דברים ששמענו, למדנו בעבר, אנשים שקרובים אלינו או שתומכים בנו, גם אם הם לא נמצאים אתנו פיזית הם עדין יכולים לסייע לנו להתגבר בשעת קושי ומשבר.
הידיעה שאני לא לבד, ה’ איתי – “וכל אשר הוא עושה ה’ מצליח בידו”, “לאלוקים פתרונים ספרו נא לי”, “אלוקים יענה את שלום פרעה”.
התובנות האלה מובילות אותו להסתכלות על החיים שהכל מאת ה’! גם הרעה – “נשני אלוקים את כל עמלי” וגם הטובה – “הפרני אלוקים בארץ עוניי”. כשמבינים את זה מבינים שכל מה שסובב אותנו הוא מאת ה’, כל מה שעובר עלינו בסופו של דבר הוא לטובה כי הוא חלק מהדרך שה’ בחר עבורנו בעולם: “אתם חשבתם עלי רעה אלוקים חשבה לטובה”.
לפעמים אנחנו מאבדים את השליטה על המציאות שלנו, הדברים לא מסתדרים, אנחנו מגיעים לחוסר אונים. היכולת להיאחז בעשיה, במשמעות, ביד ה’ המלווה אותנו, היכולת לספר סיפור שלם, הכולל את כל החלקים ורואה את האור שבסוף הסיפור, רואה את האבן שהופכת לראש פינה, היא הכוח שלנו להתגבר על המשברים ולהפוך אותם למקור צמיחה.
“מקולות מים רבים אדירים משברי ים אדיר במרום ה'”
———————————————–
מקורות
1.בראשית ט’ כ’-“וַיָּ֥חֶל נֹ֖חַ אִ֣ישׁ הָֽאֲדָמָ֑ה וַיִּטַּ֖ע כָּֽרֶם”- רש”י: ויחל-“עשה עצמו חולין, שהיה לו לעסוק בנטיעה אחרת”
2.”נתת ליראיך נס להתנוסס”-תהילים ס’,ו’
3.ענן, נר וברכה בעיסה- פרשת חיי שרה, “ויביאה יצחק האוהלה שרה אמו” (בראשית כ”ד, ס”ז). רש”י מפרש: “הביאה לאוהל, ונעשית כדוגמת שרה אמו. כל זמן ששרה היתה קיימת, היה נר דולק מערב שבת לערב שבת, ברכה מצויה בעיסה וענן קשור על האוהל. כשמתה שרה פסקו, וכשבאה רבקה חזרו”.
4.”ביקש יעקב לישב בשלוה,קפץ עליו רוגזו של יוסף”- רש”י בפתיחת פרשת וישב.בראשית לז,ב
5.”וכל אשר הוא עושה ה’ מצליח בידו”, בראשית לט,ג
“לאלוקים פתרונים ספרו לי”-בראשית מ,ח.
6.”אלוקים יענה את שלום פרעה”-פרשת מקץ, בראשית, מא, טז.
7.”נשני אלוקים”, “הפרני אלוקים”-פרשת מקץ בראשית, מא, נא-נב.
8.”אתם חשבתם עלי רעה”-בראשית נ,כ