»

»

חג סוכות

ושמחת בחגך על מה השמחה

תמונה של הרה"ג חגי שושן

הרה"ג חגי שושן

ראש בית ההוראה "שערי הלכה ומשפט" יועץ הלכתי לראש"ל ונשיא מועצת הרבנות, רב קהילת משכן אברהם ביתר עילית.

חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים לַה’.. וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה’ אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים..

במשנה מסכת ראש השנה נפסק כי בחג הסוכות עם ישראל נידונים על המים – על הגשמים שירדו בשנה הזו (מסכת ראש השנה טז.)

לכאורה קשה לפי זה אם כן איך קבעו לנו זמן שמחתנו דווקא בימי דין?

אלא ידוע מה שמספרים על אחד מגדולי החסידות שציוה בשנת בצורת אחת לעשות סעודה גדולה ביד רחבה, ובתוך הסעודה אמר דברי תורה בשמחה וחדוה והתפלאו עליו כי לשמחה מה זו עושה בזמן צער תחת תענית וסליחות, והשיב אדרבא יראו בשמים שאנו זקוקים להוצאות גדולות, ואז יקוים בנו משביע לכל חי רצון.

אותו דבר בחג הסוכות שהוא חג שמחתנו שאנו מרבים בסעודות בימי החג, נידונים על המים בשפע גדול כי יראו בשמים שאנו זקוקים לפרנסה רחבה ולא ניסינו בימים האלה להסתגל לחיי צמצום ואז ישפיעו לנו גשמי רצון ברכה ונדבה, וזה שכתוב ושאבתם מים בששון כלומר תשאבו מים רבים במשך השנה כי יריקו העבים אורות גשמי ברכה, ונדבה בשכר ששון שאתם שמחים בחג. (מרן הגר”ע יוסף בדרשה לחג הסוכות)

ובספר שפת אמת כתב כי מצות הסוכה הוא מדת הבטחון בהשם יתברך כמו שכתבו חז”ל במסכת סוכה, צא מדירת קבע ושב בדירת עראי, שלא לבטוח בעושר ובנכסים רק לבטוח בה’, ולכן הוא זמן שמחתנו כי אין שמחה כשמחת הבוטח בה’ באמת.

הסוכה היא ענני הכבוד שהיה במדבר שהצילו מהחיצים שירו המצריים על עם ישראל ולא פגע בהם, וזה מה שאנחנו רואים היום שהקב”ה מדריכנו על במות אויבינו ומרים קרננו על כל שונאנו, וזהו המופת הגדול שאנו ככבשה בין שבעים זאבים, אוהלי אדום וישמעאלים מואב והגרים וה’ שומר עלינו מפניהם, וכן רואים זאת בזמננו שהישמעאלים ימ”ש יורים עלינו אלפי טילים מלבנון ומעזה ובניסים גלויים ממש כמעט שלא פגעו בנפשות, וה’ מבטל את גזרותיהם וכן היה בכל הדורות כמו שנאמר בהגדה של פסח שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב”ה מצילנו מידם.

בתפילה ערבית אנחנו אומרים “ופרוש עלינו סוכת שלומך” ומסיימים בברכת “הפורש סוכת שלום” ויש להבין מה הקשר בין “סוכה לשלום”, והביאור בזה הוא שמיום שנבראו קין והבל ונהייתה מלחמה בעולם בני אדם למדו שיש להכין מקומות הגנה, וככל שהמלחמה היא מסוכנת יותר כמו כן חדרי ההגנה מבוצרים יותר ועמוקים יותר.

ואילו ההיפך הגמור מכל תורת ההגנה, היא ישיבה בסוכה שהיא פתוחה גם מן הצד שהרי אין צורך אפילו בארבעה דפנות, וגם מלמעלה איננה מוגנת אלא מסוככת בענפים ועלים, ועל זה אנו מבקשים ופרוש עלינו סוכת שלומך, היינו שיגיע מצב של שלום בעולם כל כך שיוכלו אנשים לשבת בסוכה ולא יצטרכו חדרי ביטחון והגנה מבוצרים (הגר”י ויל בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל)

אהבתם את המאמר? שתפו

אודות המחבר:

הרה”ג חגי שושן שליט”א הוא ראש בית ההוראה  “שלמות המשפחה” למענה בכל תחומי ההלכה ובתחום המשפחה.
לפניות לבית ההוראה ניתן להתקשר למספר: 2873*
למענה מיידי בווצאפ, הצטרפו לקבוצות הוואטספ של בית ההוראה:
שאלות כלליות בהלכה: https://chat.whatsapp.com/GJoLn3haLK0ICPgcSfGkSy
שאלות בתחום המשפחה – לנשים בלבד: https://chat.whatsapp.com/FqRxwfTPWaWEkyUHdipvTg
שאלות בתחום המשפחה – לגברים בלבד: https://chat.whatsapp.com/EnK2KnJqyVRADvC7yLleZf

הצטרפו לערוץ הוואטספ שלנו ועקבו אחר תוכן הלכתי אקטואלי, זמני היום בהלכה מאמרים תורניים ועוד :https://whatsapp.com/channel/0029VaM1WiaGOj9uYkbYuH3g

מאמרים נוספים בתחום

שבת יום הכיפורים
  הנביא הושע אומר שוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ

ראש השנה תשפ”ה
  אִם יִתָּקַע שׁוֹפָר בְּעִיר וְעָם לֹא יֶחֱרָדוּ אִם תִּהְיֶה רָעָה בְּעִיר וַה' לֹא עָשָׂה (עמוס

שלמות הבית
הגמרא (שבת קנב.) מספרת לנו על שיחתם של רבי ורבי שמעון בן חלפתא על תופעות הזיקנה

למאמרים נוספים של המחבר

פרשת ניצבים וילך
כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא.. כִּי קָרוֹב

פרשת כי תבוא
וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא, וּבָאתָ

שבת יום הכיפורים
  הנביא הושע אומר שוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ

מה תרצו לחפש?

כתוב את הכותרת כאן