להבין ולהיות מובן

סגנונות תקשורת על פי מודל אדיג'ס

תמונה של רחלי וייס
רחלי וייס
עו"ס, יועצת זוגית, מפתחת ערכת "כרטישיח" לשיח זוגי חוויתי
להבין ולהיות מובן

כמה פעמים יצא לכם לסיים שיחה בתחושת תסכול שהצד השני לא הבין אתכם? כמה פעמים שוחחתם עם מישהו והרגשתם שהתגובה שלו הייתה גסת רוח? חושבים לפעמים כמה קל היה לו היינו יודעים להבין מה מתרחש במוחו של השני?

תקשורת בין אישית היא הדרך להעביר מסרים לאנשים הקרובים לנו, כאשר המדד לתקשורת איכותית הוא האם הצד השני הבין את המסר בדיוק כפי שרצינו שיבין. לכאורה נשמע פשוט, הרי כולנו מדברים את אותה שפה, ולרוב עולם המושגים שלנו דומה, אז מדוע שהתקשורת לא תהיה טובה?!

תקשורת איכותית מכילה בתוכה הרבה יותר ממילים וצלילים. “מודל אדיג’ס” מחלק את בני האדם עפ”י ארבעה סוגים של סגנונות תקשורת של האדם עם הסביבה.

לפי המודל, כל אדם פועל לפי סגנון תקשורת המכתיב את צורת דיבורו, מחשבתו ותגובתו. פער בתקשורת נוצר בד”כ בין שני אנשים בעלי סגנון תקשורת שונה, וכך נוצרת תקשורת לקויה המובילה לאי הבנה, ויכוחים, חילוקי דעות ועוד.

מתחים רבים בין בני זוג או בין הורים לילדיהם, נובעים מהבדלים בסגנונות תקשורת. לכן, היכרות עם הסגנונות השונים והבנתם, עשויה להקל על הפערים.

ארבעת סגנונות התקשורת הם: מקדם, משימתי, מנתח ותומך. לפי מודל אדיג’ס, לכל אדם יש סגנון תקשורת מובהק אחד, לצד נגיעות מסגנונות תקשורת נוספים.

מקדם –

אנשים חמים ולבביים, אוהבים להיות במרכז העניינים, אינם פורמליים, חברותיים, מלאי חיים והנאות. בדרך כלל נוטים להכללות ולא מייחסים חשיבות לפרטים, מסיקים מסקנות על בסיס אינטואציה או ניחוש.

הם עשויים להעלות רעיונות לאוויר ולעבור הלאה לרעיון הבא בלי לבצע, מה שעשוי ליצור תחושה של חוסר יציבות, או לחילופין, אנוכיות ומניפולטיביות. לרוב מתקשים בסדר וארגון.

כיצד לתקשר עם מקדמים? להתלהב מהרעיונות שלהם, לאפשר להם ליהנות ולחוות אתגרים, לאפשר ספונטניות, לא לכפות עליהם משימות בצורה של טבלאות אלא בצורה של אתגר והתלהבות.

משימתי –

אנשים אלו אוהבים “תכל’ס”, קצר ולעניין. נוטים להיות פעילים, עצמאיים, ושאפתניים. לא אוהבים שמחליטים עבורם, אוהבים לקחת פיקוד ולבחון את המצב סביבם בכל רגע נתון.

יעילים, דייקנים ומהירי החלטה. בעלי סדר, ארגון ושיטתיות. הם מצפים מאחרים לתוצאות ועל ידי כך הופכים לביקורתיים כלפי סביבתם. בשעת לחץ נוטים לתפוס שליטה. לעיתים מתקשים להפגין רגשות.

כיצד לתקשר עם משימתיים? לפנות אליהם בדיבור קצר ותמציתי, להגדיר נושא, מטרות ודרכי פעולה. לאפשר להם ככל הניתן להיות בשליטה ולהוביל, בדרך שהם יבחרו, בלי להחליט עבורם. לאפשר תחרותיות וניצחון. ישתפו פעולה כאשר יקבלו הנחיות מדוייקות בנוגע למצופה מהם.

מנתח –

אנשים רציניים, שקטים ומתוכננים. מנתחים כל עסקה וקבלת החלטה באמצעות איסוף מידע ושאילת שאלות, מעדיפים לחשוב ולהתלבט לפני שמבצעים פעולה ועלולים להיתפס כהססניים.

אינם נותנים אמון בקלות ולא לוקחים סיכונים. מתקשים בחשיפה אישית ואינם יוזמים מערכות יחסים, אולם הם חברים טובים, נאמנים ונמנעים מסכסוכים.

מסודרים, שיטתיים, רציונליים. פועלים לפי נהלים וכללים ברורים ומבצעים משימות רק לאחר שמבינים אותן היטב.

כיצד לתקשר עם מנתחים? לפנות אליהם בנחת וברוגע. לתת הרבה מידע ונתונים על מנת שירגישו מעורבות, לאפשר להם לקבל החלטות בקצב שלהם, לא להאיץ.

תומך –

אנשים חברותיים, חביבים, מתרחקים מסכסוכים. עומדים לעזר בכל עת שצריך. מתעניינים בכנות בשלום האחר אך מצפים להתעניינות הדדית. נוטים לייחס יותר חשיבות לרגשות ויחסים מאשר למשימות. בד”כ מקבלים החלטות ממקום אמוציונאלי.

הם אינטואיטיבים, מקשיבים ומכילים. מאבדים עניין בתכנון והצבת יעדים וצריכים פירוט מדוייק של משימות שעליהם להשלים. אינם אוהבים רשמיות ותחושת דחייה, ובשעת מתח מתכנסים ומשתתקים.

כיצד לתקשר עם תומכים? לתמוך ולשדר אכפתיות, לפנות ברכות ורגש, תוך מתן תחושה כי רגשותיהם ותחושותיהם חשובים לא פחות מההישגים העסקיים שלהם. אנשים אלו משקיעים מאוד ביחסי אנוש, אי לכך חשוב לתת להם תחושה של אכפתיות.

לסיכום, כדי שהאדם שמולנו יבין אותנו באמת – הוא צריך שהמסר יותאם לסגנון אליו הוא רגיל, ולפיו הוא חושב, מדבר וקולט את סביבתו. לכן, ברגע שנבין מהו סגנון התקשורת שלנו, ונלמד להבחין בסגנון של האדם שאיתו אנו מתקשרים, נדע כיצד לפנות אליו טוב יותר, לדבר בשפה שלו.

לחילופין, גם יש להבין את כוונתו האמיתית מבלי להיפגע. היכולת לתקשר בסגנון התקשורת של האדם שמולנו, תגביר את רמת ההקשבה והפתיחות, ותשפיע באופן משמעותי על מערכות היחסים עם האנשים סביבנו, ובפרט עם בני הזוג והילדים.

——————————————–

מקורות

אדיג’ס, יצחק קלדרון, מהו ניהול – תורת אדיג’ס לניהול מודרני, הוצאת מערכות, 2010.

אהבתם את המאמר? שתפו

מאמר זה קשור ללימוד :

לימודי ייעוץ זוגי בנישואין ומשפחה

מאמרים נוספים בתחום

תהליך הרחבת העצמי והשפעתו על בני הזוג והנישואין
מעצם טבעו וכתכונה מולדת, האדם שואף להגיע להישגים בתחומי החיים השונים. הצורך בהישגיות מהווה מרכיב פסיכולוגי

להפוך חיסרון – ליתרון
פעמים רבות אנו רואים את החיסרון שבבן או בת הזוג כמשהו מעיק שהיינו שמחים לוותר עליו.

אוירה חיובית
סוד המהפך ביחס שלנו כלפי העולם ושל העולם כלפינו הוא שמחת החיים. מעלת השמחה ידועה לכולנו,

למאמרים נוספים של המחבר

להפוך חיסרון – ליתרון
פעמים רבות אנו רואים את החיסרון שבבן או בת הזוג כמשהו מעיק שהיינו שמחים לוותר עליו.

בין עולמות
איתן ותמר, נשואים מזה שנתיים, הגיעו לקליניקה עם מקרה טיפוסי. הם תיארו את השנה הראשונה כשנה

ויתורים בזוגיות מתי זה עובר את גבול הטעם הטוב?
"כבר אין לי כוח אליו", היא שיתפה אותנו בתסכול, "אני כל הזמן מוצאת את עצמי מוותרת

מה תרצו לחפש?