משחק החיים

כיצד ניתן לבנות ביטחון עצמי, עוצמה ויציבות פנימית דרך אומנויות הבמה

תמונה של שרית יגודיוב

שרית יגודיוב

מפתחת שיטת M.S.Y קואוצ'רית , מתמחה במערכות יחסים ובקשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים, מנחת קבוצות למידה ומנהלת מרכז לאומנויות הבמה והעצמה

כל אדם באשר הוא קופץ מדי יום מבמה לבמה במופע החיים. יש שהם שחקנים מעולים, על כל במה מפעילים קסם אישי סוחפים ואנרגטיים. שפת גופם ומימיקת הפנים משדרים עוצמה ואמינות, כושר הביטוי שלהם ברור, נעים ומדויק .בסיום כל מופע יומי שכזה, הם מוסיפים לארסנל האישיותי שלהם עוד ועוד ניצחונות, נראה שפשוט להם להציב מטרות ולצלוח אותם. לעומתם, יש אחרים שעולים על הבמה כל בוקר מחדש, מתאמצים בכל כוחם וכל כך רוצים להצליח לשחק את החיים באיכויות של שחקן ראשי אך הם בקושי מצליחים להתנהל כניצבים על הבמה. הם סופגים כישלונות בלתי פוסקים ועל אף שמשחקים את אותו משחק על אותה במה באותו מופע שוב ושוב הם אינם מסוגלים לעבור מניצבים זוטרים לשחקנים ראשיים, להוביל את עצמם לניצחונות, לכבוש במות.

מה גורם להבדלים משמעותיים כל כך בין השחקנים? 

האם כל אדם יכול להגיע לאיכויות של שחקן ראשי ולשחק את משחק החיים שלו באומנות רבת עוצמה ולקצור הצלחה מסחררת?

במאמר זה נבין את הקשר בין זהות עצמית וביטחון לבין אומנויות הבמה. נכיר את הכוח האדיר שיש לנו ביכולת לשנות ולעצב מחדש בכל גיל את תוצאות חיינו באמצעות אומנות המשחק דרכה ניתן לצלול להבנה, עומק, הקשבה, ביטוי וחיבור לרגשות. תהליך למידה זה הוא המפתח לחיזוק תחושת המסוגלות ועיצוב מחדש של הזהות העצמית, ומחוויות ההתנסות בבמת הלמידה ניתן להקיש לבמת החיים האמיתיים ולשחק תפקיד ראשי במופע בלתי נשכח.

 

 

כולנו מבינים כי מותר האדם מן הבהמה הוא בכוח הדיבור, במוסריות, ובעליונותו הרוחנית. בנוסף לכך, חשוב לדעת כי מוח האדם מחולק לשניים, ולכל חלק תפקיד משלו והשפעה שונה על חיינו. יש את החלק הקדם מצחי, אזור הקורטקס הממונה על היגיון וחשיבה, מוסר ושליטה, אשר בזה נבדל האדם מן הבהמה, ויש את המוח הלימבי, הרגשי, המוכר בשם התת מודע. מחלק זה נובעות התגובות האינסטינקטיביות הבהמיות ושם שוכנים להם גם כעס, תאווה, זעם וקנאה.  חלק זה זהה למוחו של כל בעל חיים אחר. יכולנו לחשוב שאם יש שני חלקים ואחד מהם נבדל מבעלי החיים אז יש בכוחנו לשלוט תמיד במאווי נפשנו על ידי המוח השולט, אלא שהמוח הבהמי מקבל עדיפות על המוח האנושי, כיון שהוא אחראי על הביטחון ההישרדותי של האדם. לכן במידה והמוח הלימבי מזהה או מדמיין סכנה מתקרבת, מייד הוא שואב את כל הדם מהמוח הקדמי ומעביר אותו אליו, כך שהאדם מוצא את עצמו בחוסר יכולת לשלוט בהיגיון בסיטואציה, והתת מודע פועל בכל הכוח ע”י תגובות הישרדותיות כדי להציל ולהגן על האדם.

 

אם כן איך יתכן שיש אנשים שהתגובות שלהם מניבות תוצאות טובות ויש שתמיד מסתבכים?

האם הזהות העצמית של האדם עשויה להשפיע לטובה או לרעה על התגובות האוטומטיות שלנו?

יש מנגנון מופלא הפועל בתת המודע, בחלק האחורי של המוח כצל של האדם והוא המהווה בסיס להצלחה או כישלון, מנגנון זה פועל לייצר התאמה בין הזהות העצמית של האדם לבין התגובות שלו לאירועי החיים.

זהות עצמית היא תבנית שנבנתה בתת מודע, המפעילה את מערכת התפיסה של האדם על עצמו ועל יכולותיו. היא מורכבת ממידע שצברנו מהסביבה בילדותינו ובה נכללים אמונות, ערכים, תפיסות ותבניות על העולם ועל עצמנו. על סמך הנתונים שאספנו, נבנה מודל עצמי המלווה את הבחירות ואת שיקול הדעת שלנו.

אדם שגדל בסביבה תובענית, ביקורתית ולא מפרגנת, מראש המנגנון שלו יצור התאמה ויוביל אותו להוכחות שיחזקו אצלו את העצמי בתפיסתו: “אני לא מאמין בעצמי, איני ראוי לאהבה, אני צריך להיות, יפה, עשיר, מוכשר ומקושר כדי שיאהבו אותי, במצב שלי בטח ידחו אותי מכל מקום וכו”, ואכן זה מה שנוירוני המראה שלו ימשכו לחיים. במידה ויום אחד הוא יצליח במשהו, הוא לא יהיה מסוגל לתלות את ההצלחה בכישרון או במסוגלות האישית שלו והוא יתלה אותה בגורמים חיצוניים. ומייד יחזור למסלול הכישלון המוכר לו, כי בזהות הפנימית הוא מרגיש שאינו ראוי להצליח. לעומת זאת, אדם שמגיל קטן האמינו בו ואמרו לו: כל מה שתרצה תשיג בחיים, הכל עניין של כח רצון, אתה מסוגל, אתה מוכשר, בכל מקום יפתחו לך דלתות, אתה מגנט לאושר, נולדת להצליח וכדומה, המנגנון יפעל בעוצמה אדירה ויכוון אותו לתוצאות טובות. במידה ויחווה כישלון הוא ישייך אותו לגורמים חיצוניים ויחזור למסלול ההצלחה כיון שבזהות העצמית הוא מרגיש ראוי להצלחה.

 

איך זה בא לידי ביטוי ?

למיכל היה חלום לעמוד על במות ענק ולהיות זמרת גדולה, אבל מיכל גדלה בבית ביקורתי במיוחד, ולאחים שלה לא היה סבלנות לשמוע אותה שרה והם היו משתלחים בה בלשונם. כמה פיתוח קול שמיכל תעשה וכמה שהיא תלמד לשיר, בפאתי המוח פנימה בזהות האישית נבנתה לה תבנית שהיא פשוט גרועה. גם אם היא תעז להופיע במקהלת בית הספר ותקבל מחמאות על כך, התת מודע שלה יכשיל בכל דרך את המהלך כיון שהוא חייב ליצור התאמה בין המציאות לבין התבנית שנבנתה לה במוח. ההצלחה תחווה כחיצונית ומיכל לא תצליח לשייך אליה למהות ולאופי שלה את ההצלחה. היא תשייך אותה לגורמים חיצוניים, כיוון שהתבנית של הזמרת שחלמה עליה, התמוססה עם מילותיהם של אחיה. השינוי יתאפשר כאשר היא תבין שעליה לעשות שינוי בתפיסה שלה על עצמה ולתכנת מחדש את הזהות שלה.

 

מעבר לזהות העצמית, יש במוח מערכת שיוצרת נקודות מוארות ונקודות עיוורות. אדם בעל דימוי עצמי גבוה בדרך כלל מתאפיין עם זהות עצמית חזקה ובלתי ניתנת לערעור. השאלות והתשובות של אדם כזה מן הסתם יהיו טובות, ואז ההערכות שלו יהיו מושכלות כך שהחלטותיו פעולותיו ותוצאות מעשיו יהיו מוצלחים. אדם בעל דימוי עצמי נמוך הזהות שלו מעורערת, הוא לא מאמין בעצמו, מרצה את כולם וחש כי כל העולם נגדו. אדם כזה ישאל שאלות לא טובות והתשובות שיתן לעצמו יובילו אותו להערכת המציאות בצורה שגויה כך שבסופו של דבר תוצאות מעשיו יהיו גרועים.

 

הרי תוצאות חיינו פירות פעולותינו, פעולותינו הגיעו מהחלטות שלקחנו לאחר שעשינו הערכות מצב, בה אנו שוקלים אם שווה לנו  ומה כדאי, הערכות הללו מתבצעות לאור השאלות והתשובות שאנו שואלים ועונים לעצמו, ומי קובע את טיב השאלות שלו? הבסיס המוביל לתוצאות – הזהות העצמית.

 

ניקח לדוגמא סיטואציה מהחיים: נהגים רבים נוסעים מידי יום בכבישים, חווים תרחישים זהים וכל אחד מגיב אחרת. כאשר אדם חותך אותנו בכביש, השאלה שנשאל את עצמנו היא למה הוא עשה לי את זה. אם התשובה תהיה – הוא חושב שאני פראייר, אז הערכות שגויות יובילו אותנו לתוצאות שיכולות להגיע חלילה עד מוות. אך אם נעצור, נחייך ונפנה לו את הדרך כי התשובה שנענה לעצמנו תהיה “בטח הוא ממהר, אולי יש לו יולדת ברכב”, או תשובה אחרת מכילה כמו “הוא כל כך צעיר ומתלהב, גם אני פעם הייתי כזה, ניתן לו להרגיש שהוא ראשון, עוד מעט ניפגש יחד ברמזור”, זה ייגמר אחרת לגמרי.

 

האם יש דרך לשנות תפיסה ולעצב זהות חדשה?

כל אדם יכול לתכנת את הזהות העצמית שלו מחדש, בכל גיל ובכל עת. היא תחזק אצלו את תחושת הביטחון, וכשהוא ירגיש ראוי להצלחות, לקבע את מקומו על במת המנצחים.

 

הביטחון העצמי של האדם בחיי היום יום, הוא פועל יוצא מההכרות שלו עם עצמו ועם האמונה בצדקת דרכו. אדם הפועל לפי צו מצפונו ושלם עם עצמו, כל התנהגויותיו מן הקטנות ועד הגדולות מותאמות לזהות העצמית שבנה.

 

אומנות הבמה הוא אפיק עוצמתי הנותן דרך משמעותית לבניית זהות אישית, ומשפר את המעמד של האדם ואת תחושת המסוגלות. דרך זו מעלה את הדימוי העצמי, יכולות הביטוי את החיבור והרגישות לפסגות חדשות, וכך הופך האדם ממושפע למנהיג משפיע, ממגנט וכריזמטי.

אומנויות הבמה משלבים בתוכם את הידע והמיומנות שאדם צריך כדי לצלוח את משחק החיים.

ידוע כי ראשי ממשלה ואנשי ציבור לפני כניסתם לתפקיד הדורש כריזמה ומנהיגות עוברים הכשרה הכוללת לימודי משחק, שפת גוף, עמידה מול קהל, דינמיקה קולית וכדומה. בתהליך זה הם יוצרים את החיבור לאני הפנימי ע”י הקשבה לצרכים הרגשיים, מחדדים יכולות הביטוי וההבעה, מחזקים את הדיקציה כדי ליצור בהירות ודגש במילים, נחשפים לשיטות ומודלים כיצד לסחוף קהל, ומתנסים בסימולציות לדמות אותה הם הולכים לייצג. מדייקים אותם לשלוט בתנועות גוף והבעות פנים ספציפיות ובעצם מטמיעים בהם את היכולת התיאטרלית ובד בבד עובדים איתם על תכנות הזהות העצמית החדשה והכל כדי לצלוח את התפקיד, להשפיע ולהוביל ביד רמה.

כשעוסקים בתיאטרון ומשחק יש דרך לחוות ולהתנסות בקשת רחבה של רגשות ותכונות שבחיי היום יום אין את האומץ או את הידע כיצד לבטא אותם. ע”י משחק ניתן אף לנתח סיטואציה ולראות אותה מכמה היבטים.

מרצים, מורים, יועצים, וכל העוסקים בעבודה מול קהל, כאשר באים לעבור הכשרה באומנות הבמה, עבורם כניסה לדמות מאפשרת להם להרגיש שהכל אפשרי כי זה לא אני האמתי. כך לומדים להוציא את עצמם החוצה בדרך חווייתית, משעשעת ונטולת ביקורת, לומדים להתחבר לרגשות ולתחושות ולבטא אותם ללא כל חשש, להקשיב איך הם נשמעים כשהם אסרטיביים, עוצמתיים, כריזמטיים, ענווים, בישנים, שקטים או רעשנים. להבין כי מותר לאדם לעמוד על שלו ולדבוק בערכים גם בלי ליצור מהומות ואפילו להשיג יותר הערכה. באופן זה גדלות היכולות הפנימיות ואט אט הם מקבלים את המיומנות והאומץ להקיש מהעוצמה הזאת לחיי היום יום ולשפר את המעמד שלהם בעיני עצמם ובעיני העולם בכל תחום שיבחרו לעסוק.

 

במבט אישי

זכיתי לעסוק כבר מעל 20 שנה בתחום אומנויות הבמה.  ראיתי עין בעין את הקסם המופלא שנוצר כאשר נותנים את המעטפת הנכונה. אנשים חווים קושי והולכים לטפל ופעמים רבות לא מבינים מה הסיבה שהטיפול לא עוזר. הם מטפלים בסימפטום חיצוני ולא בגורם המהותי הפנימי.

 

במרכז י.נ.ר נפתח מסלול ייחודי ומרתק לאומנות הבמה. מסלול זה כולל מגוון רחב של מיומנויות דרך שימוש בקול, משחק ותנועה, אשר באים לידי ביטוי בקורסים עשירי ידע בפיתוח קול, פסיכודרמה, שפת גוף, בדגש על חיזוק הביטחון. במסלול זה אנו נותנים מעטפת רחבה ובעלת עומק ובונים נדבך על נדבך בנפש האדם. באמצעות מיומנויות אלה, הלומדות עוברות תהליך צמיחה מרתק התורם לשיפור הדימוי העצמי, הביטוי וההבעה, תוך חיזוק תחושת הביטחון והמסוגלות. התוכנית תעניק ידע מקצועי, טכניקות ומיומנויות מעשיות בתחומי אומנות הבמה אשר יובילו להעצמת יכולות הביטוי והתקשורת ולחידוד הרגישות לסביבה. התוכנית מיועדת למטפלות, יועצות, מדריכות, מורות, מנחות הורים, מנחות קבוצות ומאמנות המעוניינות להעשיר את הקליניקה שלהן בשיטות חדשות וכלים ייחודיות לשיפור מיומנויות עוקפי תת מודע באמצעים אומנותיים.

 

ועד אז,

נסו לייצר כמה שיותר התאמה בין הזהות שלכם לפעולות, תפנימו כי אתם ראויים לשפע, ברכה והצלחה, תחדדו מידי יום את המהות הפנימית. היא תשפיע על טיב השאלות שאתם שואלים את עצמכם מול כל סיטואציה, כך שהתשובות שתתנו לעצמכם תהיינה נכונות והערכות מצב יהפכו להיות מדויקות. בעז’ה כל החלטה שתחליטו תוביל לפעולה שתייצר הצלחה ניצחת.

 

אהבתם את המאמר? שתפו

מאמרים נוספים בתחום

חיים שיש בהם
שיטת הי"ש אומרת שאין אדם שאין בו טוב, אין אדם שאין יופי במעשיו. גם הורה שעושה

חרדת בחינות
נועה נערה אינטליגנטית אשר חווה את הבחינות כמוקד לחץ וחרדה, עקב כך לעתים ציוניה אינם משקפים

תמים תהיה
"תמים תהיה עם ה' אלוקיך... "  [פרשת שופטים]  מפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו, ולא

מה תרצו לחפש?