העולם נברא בשבילי מחדש
במדרש רבה (פרשה ל סימן ח), ר’ לוי אמר כל מי שנאמר בו היה, ראה עולם חדש, אמר ר’ שמואל חמשה הן, נח, אתמול (איוב יד) אבנים שחקו מים דאמר רבי לוי בשם רבי יוחנן אפילו איצטרובלין של רחיים נמחה במים, והכא את אמר ויהיו בני נח היוצאים מן התיבה, אתמהא, אלא ראה עולם חדש.
יוסף, (תהלים קה) ענו בכבל רגלו, ועכשיו (בראשית מב) ויוסף הוא השליט, אלא שראה עולם חדש.
משה, אתמול בורח מפני פרעה ועכשיו הוא משקעו בים, אלא שראה עולם חדש.
איוב, אתמול (איוב טז) ישפוך לארץ מררתי, ועכשיו ויוסף ה’ את כל אשר לאיוב למשנה אלא שראה עולם חדש, מרדכי אתמול היה מתוקן לצליבה, ועכשיו הוא צולב את צולביו אלא שראה עולם חדש.
מה רבותינו מלמדים אותנו כאן מחמשת הדוגמאות של אלו שחיו וראו עולם חדש, וכיצד נוכל ליישם דבריהם לחיינו?
כאשר נח בנה את התיבה, הוא ידע שלאמיתו של דבר אין היא מסוגלת להגן עליו. אם אפילו אבנים יתמוססו במים רותחים הזורמים ללא הפוגה, מה תוכל תיבת עץ להועיל? מאחר ונח האמין שהמבול עומד להגיע, כיצד יתכן שתיבה כזו תושיע אותו? אך לאחר שזכה וניצל מהמבול, הרגיש נח כאלו שהעולם נברא מחדש וכאלו הוא נברא מחדש, והעבר נמחק.
יוסף לא ראה כל דרך להצלה מבית האסורים, מאחר והואשם בפשע חמור ביותר. בדרך הטבע, היה עליו להישאר במאסר כל ימי חייו. הוא לא העלה על דעתו כלל שלא בלבד שישחררו אותו – אלא גם ימנו אותו כמושל על כל מצרים. הוא כאלו נברא פעם שניה.
משה הואשם ברצח. הוא ידע שאם ייתפס, אין סיכוי לחייו. הוא אף לא תאר לעצמו שיום אחד יטביע הוא את המצרים החזקים בים. כאשר מקרה זה קרה, הוא כאלו נולד מחדש.
כמעט לא ניתן לרדת לעומקם של הייסורים שאיוב עבר. הוא איבד את כל קרוביו, עשרו ובריאותו, שהם הנכסים היקרים ביותר לאדם. הוא לא תאר לעצמו כלל וכלל שיחזור למצבו הקודם. אך זה בדיוק מה שקרה והתחלה חדשה זו הייתה כבריאה מחודשת.
מרדכי ידע שהמן מתנכל לו. הוא הרגיש חסר אונים לעומת אדם בעל עוצמה כהמן, המשנה המלך. הוא גם ידע שהמן תכנן לתלות אותו בפומבי. אך המאורעות שנראו בלתי נמנעים פעלו באופן הפוך והמן עצמו נתלה ע״י מרדכי. מרדכי כאילו נולד מחדש. ה
מסר של חז״ל במדרש זה הוא: אף פעם לא ליפול לזרועות הייאוש. המצב יכול להיות מאד מרתיע, כפי שהיה מצבם של נח, משה, וכו׳ אך בעזרת ה׳ הוא יכול להתהפך מקצה לקצה ולהוביל לתוצאה שונה. לכן, למרות שמצב יכול להראות חסר תקוה, עלינו לעשות כל מה שביכולתנו להביא לידי שינוי.
כלל זה נכון גם לגבי נישואין.
אפילו אם נישואין עומדים לפני משבר ובני הזוג בקושי מדברים אחד עם השני, או אפילו אם הם על סף גירושין, עדיין אפשר לשנות את המצב ולשפר את הקשר. הדרך ליצירת מהפך זה היא להתחיל מיד לגמול חסד שהוא התמצית של נישואין מאושרים, ובו בזמן להתעלם מהתחושה השלילית שכבר קיימת. לא משנה כמה בני הזוג כבר התווכחו, תמיד אפשר לתקן ולהתחיל מחדש. עליהם להכיר את מטרות הנישואין ולשאוף להגיע למטרות אלו.
הבעיה היא שאנשים בדרך כלל מתרגזים בגלל הדברים הקטנים, שהם למעשה פעוטים לעומת המטרות האמיתיות של הנישואין. הם נותנים לדברים חסרי ערך אלו להתנפח הרבה מעבר לגודלם האמיתי, וע״י כך מסכנים את נישואיהם.
עבור זוגות מסוימים נראה שחיי אושר בנישואין הם מסוג הדברים שרחוקים מהמציאות. אך האמת היא שכמעט כל זוג יכול לגלות את האושר אם רק ישקיע את המאמץ והזמן הדרושים לכך. יש להשקיע זמן ומאמץ כדי לתת יחס לבן הזוג. אם כל הזמן שלך מחולק ללמוד או לעבודה כיצד בן הזוג שלך ידע שאתה חושב עליו ומשקיע בו? חיוני להשקיע זמן להראות את הערכתך העמוקה והאכפתיות לבן זוגך. גם בזווג המתאים ביותר הקשר עלול להתפורר כאשר לא יראו זה לזה יחס ואכפתיות. (ספר אהבה ורעות – א פיינהנדלר, ישראל פסח עמוד 31)