וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר…..
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרק טו פסוק ב (פרשת לך לך)
רבינו ר’ אליעזר הקדוש ז”ל אביו של רבינו ר’ טוביה, דרש מתוך התלמוד, דמשק, דולה ומשקה מתורת רבו לאחרים שהיה לוקח תורותיו של אברהם אבינו ודרך המצות לעשות צדקה ומשפט ומורה לאחרים, לפיכך נקרא שמו דמשק. (מדרש פסיקתא זוטרתא פ”טו ב)
תסתובבו בכל העולם כולו ולא תמצאו אחד שאין לו בעיות, לא תגלו מי שלא סוחב על גבו צער או יסורין. תושבי הארצות והיבשות ממזרח שמש עד מבואו – עם בעיות ויסורין, – “אמר רבי אלכסנדרי אין לך אדם בלי יסורין!” (בראשית רבה פצ”ב) – זו תמונת העולם!
וכי אני, ר’ יענק’ב גלינסקי אומר לכם את הדבר הנורא הזה? המדרש אומר זאת. אם תדפקו בכל דלת שאתם מוצאים לנכון, ודיירי הבית יסכימו לדבר איתכם, תגלו זאת במוחש כי העולם טעון יסורים – בחוץ או בחדרי חדרים, סוד זה ידעו חז”ל בלי לנקוש על הדלתות – “אין לך אדם בלא יסורין”!
אם כן רבותי, מה עושים? אגלה לכם. וגם זה סוד נפלא .כידוע, מי ששיניו כואבות לו מאד – לא נרדם כל הלילה, מי שהראש כואב לו חזק – אינו יכול להרדם בלילה. וגם הלומד תורה כל הלילה – לא ישן כל הלילה.
אם כן, אם נגזר על פלוני אלמוני, למשל, לא לישון בלילות, אין לו חובה להמתין לכאב ראש או כאב נורא אחר, שילמד משניות, גמרא או ‘הלכה ברורה’ בשעות הלילה וגמרנו… מי אמר, שאת סאת היסורין הוא חייב לרכוש מכאב ראש או שיניים?!…
כך מפורש במדרש. במקום אחר :”אמר רב ביסנא אין לך אדם בעולם בלא יסורים, חושש בשיניו אינו יכול לישון, בעינו אינו יכול לישון, יגע בתורה אינו ישן, זה וזה ער” – הוי אשרי הגבר אשר תיסרנו קה ומתורתך תלמדנו” (ילקוט עקב רמז תת”נ).
ובבראשית רבה פצ”ב ג”כ אמר רב אלכסנדרי “אשריו לאדם שיסורין באים עליו מן התורה שנאמר ומתורתך תלמדנו”. כלומר: דע לך, ישנה אפשרות נפלאה – להחליף את היסורין .כי גם אם באמת אין אפשרות להיפטר מהיסורים – יכולים להמיר אותם.
לא ידוע לנו מי גילה את הדבר לאליעזר עבד אברהם אע”ה, אבל זה ממש מה שהוא עשה: כידוע, בשעה שנח שתה יין, בנו חם עשה מה שעשה.
“יש אומרים סירסו יש אומרים ריבעו” (סנהדרין דף ע’ והובא כאן ברש”י). כשנח הקיץ מיינו וראה מה שעשו לו, קילל את בנו הרביעי של חם – כנען – “ארור כנען”. קללה לדורותיו של כנען.
אליעזר עבד אברהם היה נכד של הנכד של נח (נכד של כנען), וכדברי חכמינו “אליעזר זה כנען”. במשפחה ידעו וידע אליעזר שהסבא נח – העניש אותם בקללה, וגם הוא, אליעזר נכלל ב”ארור כנען”, מה עשה ?
אליעזר התנהג בחכמה, הוא אמר לעצמו: בין כך ובין כך אני ארור, מאומה לא יועיל לי, ועתה מה יקרה? ביום בהיר אחד אני אמצא את עצמי נמכר לאיזה כושי שיבוא לשוק וירכוש אותי לעבד, ומאותו יום אעבוד כל חיי בחצרותיהם של אנשים מגושמים, אם כן אלך מרצוני אצל אברהם!…
כתיב (משלי יז) “עבד משכיל ימשול בבן מביש ובתוך אחים יחלק נחלה” – עבד משכיל זה אליעזר, ומה השכלתו, אמר, כבר קללתו של אותו האיש בידו, שמא יבוא כושי אחד או ברבר אחד וישתעבד בי מוטב לי להשתעבד בבית הזה ולא בבית אחר” (בראשית רבה פ”ס).
שמעתם איך אומרים חז”ל “עבד משכיל!” – שהתנהג בהשכלה גבוהה: – “אם לסבול, לסבול אצל אברהם”. ואתם מבינים לבד שעם פיקחות זו זכה אליעזר להכל – “דמשק אליעזר דולה ומשקה מתורת רבו לאחרים”, אליעזר נהיה ראש ישיבה בישיבתו של אברהם אבינו, באותה ישיבה שהרמב”ם אומר שהיו בה רבבות תלמידים .אם כבר להתייסר בעולם, אז כדאי כבר לסבול בשביל תורה, למען שבת ובשביל טהרת המשפחה. כי בין כך ובין כך לכל אחד יש את מנת הייסורים שלו – כלום לא יועיל!. (מתוך ספר להגיד חומש המגידים בראשית)