פורים

הביטחון בה' מביא את הישועה

תמונה של הרה"ג חגי שושן

הרה"ג חגי שושן

ראש בית ההוראה "שערי הלכה ומשפט" יועץ הלכתי לראש"ל ונשיא מועצת הרבנות, רב קהילת משכן אברהם ביתר עילית.

וַיִּקַּח הָמָן אֶת הַלְּבוּשׁ וְאֶת הַסּוּס וַיַּלְבֵּשׁ אֶת מָרְדֳּכָי וַיַּרְכִּיבֵהוּ בִּרְחוֹב הָעִיר וַיִּקְרָא לְפָנָיו כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ: ויקח המן את הלבוש ואת הסוס וילבש את מרדכי, וירכיבהו ברחוב העיר, ויקרא לפניו ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו (ו, יא)

הגר”א מוילנא מקשה לכאורה למה היה צריך להיות הנס של מרדכי רוכב על הסוס, והמן קורא לפניו ככה יעשה וכו’, לכאורה אין לסיפור הזה קשר למהלך הנס שהרי המן עדיין נשאר משנה למלך גם לאחר שהרכיב את מרדכי על הסוס. ועיקר הנס נעשה ע”י אסתר בשעת הסעודה שהמן נפל על המיטה, ואחשוורוש חשב שהמן בא לכבוש את המלכה אסתר.

ליישב זאת כותב הגר”א הנה בתפילה, בברכת על הצדיקים אנחנו חותמים ברוך אתה ה’ “משען ומבטח לצדיקים”, והשאלה היא לכאורה זה כפילות לשון “משען ומבטח” זה אותו דבר.

אלא שהאמת צריך היא שכל אדם צריך להיות לו בטחון בקב”ה, אבל בשעה שחושך יכסה ארץ ולא רואים שום אור, וקשה להגיע לביטחון, ואז הקב”ה מאיר קצת ישועה לצדיקים כדי שיוכלו להתחזק ולשמוח, ומזה יבואו להידבק במידת הבטחון וזה הפירוש משען” הקב”ה נותן “משען ומשענת” כדי שיהא מזה “מבטח” צדיקים.

גם  כאן במגילת אסתר התכלית של סיפור רכיבת מרדכי על הסוס להביא קצת “משען” שיגרום שמחה לכלל ישראל, במה שראו גדולת מרדכי וכדי שיבטחו בה’ “והביטחון בה’ הביאה את הגאולה” אף שעדיין לא הייתה גאולה שלימה, שהרי מרדכי שב לשקו ותעניתו. וכמו שכותב האור החיים הקדוש בפרשת בשלח, שזאת העצה היעוצה להגביר צד החסד והרחמים דבר אל בני ישראל ויתעצמו באמונה בכל לבם ויסעו אל הים קודם שיחלק על סמך הבטחון, כי אני אעשה להם נס ובאמצעות זה תתגבר הרחמים.

וזה  שאמרו לו חכמיו וזרש אשתו אם מזרע היהודים מרדכי כי נפול תפול, וכי מה הייתה כוונתם בזה, האם רצו לזרות מלח על הפצעים, וכן מה שנאמר בהמשך עודם מדברים ויבהילו להביא את המן, מה הייתה הבהלה, ומה עזרה הבהלה לנס.

אלא שכמו שהשמחה לצדיקים מביאה בטחון וישועה ,כמו כן להפך תחילת נפילה מה שהרשע נופל בלבו זה מביא לו נפילה גדולה, כמו ששלמה המלך אומר (י כד) מְגוֹרַת רָשָׁע הִיא תְבוֹאֶנּוּ וְתַאֲוַת צַדִּיקִים יִתֵּן.

וזה מה שרצו חכמיו להסביר להמן אם מזרע היהודים וכו’, אשר “החילות לנפול” נפול תפול, שרצו שלא ייפול ברוחו וניסו לחזקו ולהסביר לו שהסיפור על גדולת מרדכי יעבור, ואין לו להיבהל וליפול מזה בכדי שיתחזק שלא ליפול מזה, כדי שלא יפול לגמרי, ואילו היו מצליחים בזה המן היה חוזר לתקפו ולא היה  אפשר היה לשוברו, וזה היה הנס שבעודם מדברים עימו ויבהילו את המן ולא גמרו לחזקו, והלך בשיברון לבו וכך נעשתה נפילתו בסעודה, והייתה גמר מפלת., והשי”ת יראנו נפלאות כבימי מרדכי והדסה אמן. (מועבד ע”פ ספר שמחת פורים).

אהבתם את המאמר? שתפו

אודות המחבר:

הרה”ג חגי שושן שליט”א הוא ראש בית ההוראה  “שלמות המשפחה” למענה בכל תחומי ההלכה ובתחום המשפחה.
לפניות לבית ההוראה ניתן להתקשר למספר: 2873*
למענה מיידי בווצאפ, הצטרפו לקבוצות הוואטספ של בית ההוראה:
שאלות כלליות בהלכה: https://chat.whatsapp.com/GJoLn3haLK0ICPgcSfGkSy
שאלות בתחום המשפחה – לנשים בלבד: https://chat.whatsapp.com/FqRxwfTPWaWEkyUHdipvTg
שאלות בתחום המשפחה – לגברים בלבד: https://chat.whatsapp.com/EnK2KnJqyVRADvC7yLleZf

הצטרפו לערוץ הוואטספ שלנו ועקבו אחר תוכן הלכתי אקטואלי, זמני היום בהלכה מאמרים תורניים ועוד :https://whatsapp.com/channel/0029VaM1WiaGOj9uYkbYuH3g

מאמרים נוספים בתחום

המלך בשדה
דבר ידוע הוא שחכמי ישראל התחבטו ביחסם על שיר השירים מכיוון שבמבט שטחי התכנים בו יכולים

התמודדות נפשית עם אבל ואובדן ותהליך השיקום לאור הלכות האבלות ומנהגיה
האבלות ומשמעויותיה אינם מצויים בדרך כלל בתודעתו של האדם שכן לעיתים, האבלות "נופלת" על האדם "כרעם

חג סוכות
חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים לַה'.. וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים.. במשנה מסכת ראש השנה נפסק

למאמרים נוספים של המחבר

פרשת ויצא
וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת רָחֵל ... וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר אָסַף אֱלֹהִים אֶת חֶרְפָּתִי וּמִדְרָשׁ אַגָדָה, כָּל

פרשת תולדות
וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר..... פרש"י: דבר אָחֶר, מתרוצצים זה עם זה ומריבים בנחלת שני עולמות... ויש

פרשת חיי שרה
וַיֹּאמַר ה' אלקי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם. "הִנֵּה אָנֹכִי

מה תרצו לחפש?