אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם..
וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי ה’.. (פ”יח פ”ג-ד).
אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ – אלו דברים האמורים בתורה במשפט שיש בהם היגיון, שאלו לא נאמרו, היו כדאי לאמרן על ידי האדם עצמו בשביל תיקון העולם.
וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ – אלו דברים שהם גזירת המלך, שיצר הרע משיב עליהם, למה לנו לשומרן, ואומות העולם משיבין עליהם (מקשין עליהן), כגון אכילת חזיר, ולבישת שעטנז, וטהרת מי חטאת, לכך נאמר אני ה’ גזרתי עליכם, אי אתם רשאים להפטר. (רש”י).
רש”י מבאר לנו שמשפטים ניקל לעשותם, מאחר שהשכל מחייבן. לכן באה התורה בראשונה והזהירה “אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ”, שתתרגלו בתחילה לעשות משפטים שהם מצוות שכליות שלא ייפול לב יצר הרע על אותם מצוות לפתותכם, כי טעמם ידוע, ובכל האומות יש משפטים שכליים לתיקון חיי המדינה, כמו למשל גזילה, גניבה, רציחה, שהם קיום העולם.
אבל “ואֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ” שאין בהם טעם, אני צריך להזהירכם ש”תשמרו” בשמירה יתירה, מאחר שהשטן והיצה”ר מונעין את עם ישראל מלקיימם כמו מצוות שעטנז ופרה אדומה שאומרים לכם מה ההיגיון שבדבר?
אך מוסיפה התורה ואומרת דעו כי שמירת המשפטים הם משפטי ה’, ותעשו לא רק בגלל ההיגיון שבדבר אלא בשביל זה ש”אני ה’ אלהיכם, “גם המשפטים תעשו בשביל שאני ה’ המצווה אתכם”.
אח”כ אמרה התורה שלא רק צריך לשמור את החוקים ולעשות את המשפטים, אלא צריך גם לשמור את המשפטים, ” וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי ה'”, גם המשפטים שתעשו צריך להקפיד בדקדוקם כמו שומר המופקד על חפץ לשמור, כי בעשיית משפטי אמת יש בהם כוח בעשייתם לא רק להגן עלינו בעולם הזה אלא גם להביאנו לחיי עולם הבא. ולכן הקדים הפסוק כאן את החוקים למשפטים, לומר כשם שפשוט בעיניכם שהחוקים הוא לתיקון לעולם הבא, שהרי אין בהם היגיון לֵמָה מועיל קיומם בעולם הזה, אם לא להביאנו לחיי עולם הבא, כמו כן תדעו שבמשפטים יש בהם כוח גם כן להביאנו לעולם הבא כי אני ה’ המצווה, וחי בהם בעולם הזה ובעולם הבא.
אמר הקדוש ברוך הוא לישראל, בָּנַי חייכם בזכות שאתם משמרים את הדין, אני מתגבה, מנין שנאמר (ישעיהו ה) ויגבה ה’ צבאות במשפט, ועל ידי שאתם מגביהין אותי בדין, אף אני עושה צדקה ומשרה קדושתי ביניכם מנין שנאמר (שם) והאל הקדוש נקדש בצדקה, ואם שמרתם את שניהם הצדקה והדין, מיד אני גואל אתכם גאולה שלימה מנין שנא’ (שם) כה אמר ה’ שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי לבוא וצדקתי להגלות.