מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל (כד ה)
במסכת סנהדרין (קה:) מביאה הגמרא את דברי רבי יוחנן שאמר שמברכותיו של אותו רשע בלעם – אתה למד מה היה בליבּו לקללם, שהרי הקב”ה הפך את קללותיו לברכה. ביקש לומר שלא יהיו להם בתי כנסיות ובתי מדרשות – הכריחו הקדוש ברוך הוא לומר: “מה טבו אהליך יעקב”. ביקש לומר שלא תשרה שכינה עליהם – ולבסוף אמר: “משכנתיך ישראל”. ביקש לומר שלא תהא מלכותן של ישראל נמשכת – ולבסוף אמר: “כנחלים נטיו”. שתהא מלכותם נמשכת כנחל.
בגמרא שם מובא עוד כמה דוגמאות שהתכוון בלעם לקללם, כמו למשל, שלא יהא להם זיתים וכרמים, שלא יהא ריחן נודף ממצוות ועוד, ומסיימת הגמרא שם בשם רבי אבא בר כהנא: שכולם, כל הברכות שברך בלעם – חזרו על ישראל לקללה, חוץ מברכה אחת והיא; של בתי כנסיות ומבתי מדרשות, שלא חזרו לקללה, אלא לברכה שלא פסקו מישראל לעולם. ומנין לנו זאת? שנאמר: “וַיַּהֲפֹךְ ה’ אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה”. משמע, קללה אחת יהפוך ה’ לברכה, ולא את כל הקללות. עד כאן דברי הגמרא.
נשאלת כאן שאלה – מדוע רצה כל כך בלעם לבטל מעם ישראל את בתי הכנסיות ובתי מדרשות, ומדוע רק קללה זו לא נתקיימה?
הטעם לכך יבואר ע”פ המדרש (רבה פרשת תולדות) בשם ר’ אבא בר כהנא שאמר “לא עמדו פילוסופין בעולם כבלעם בן בעור וכאבנימוס הגרדי, נתכנסו כל עובדי כוכבים אצלו אמרו לו תאמר שאנו יכולים ליזדווג לאומה זו, אמר לכו וחזרו על בתי כנסיות ועל בתי מדרשות שלהן ואם מצאתם שם תינוקות מצפצפין בקולן אין אתם יכולים להזדווג להם שכך הבטיחן אביהן ואמר להם הקול קול יעקב – בזמן שקולו של יעקב מצוי בבתי כנסיות אין הידים ידי עשו, ואם לאו הידים ידי עשו, אתם יכולים להם”.
א”כ בלעם הרשע רוצה שיהיו האומות יכולין בכל עת נגד ישראל, לכן קללם שלא יהיה להם בתי כנסיות ובתי מדרשות, ואין הקול קול יעקב, וממילא ח”ו יכולים להם. לכן כל הקללות לא נתהפכו חוץ מזו, כי בברכה זו הקב”ה חייב להפכה לטובה שאם לא כן לא היה להם תקומה ח”ו נגד שונאיהם, אבל עכשיו הקול קול יעקב מגן עליהם.
ואין תפילתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת שנאמר לשמוע אל הרינה ואל התפילה במקום רינה שם תהא תפילה. (ברכות ו.). ופירש״י במקום רינה בבית הכנסת, ששם אומרים הצבור שירות ותשבחות בנעימת קול ערב, שם נשמעת תפילתו של האדם. ובתנא דבי אליהו(פרק כא ז) כתב, מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל כנחלים נטיו, וכי מה טיבן של נחלים אצל בתי כנסיות ובתי מדרשות, אלא לומר לך מה נחלים מעלין את האדם מטומאה לטהרה כך בתי כנסיות ובתי מדרשות מעלין את האדם מן הטומאה.