וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי
בפרשתנו הקב”ה מודיע לאברהם שעם ישראל ירדו למצרים וישתעבדו בהם ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה. עוד מודיע הקב”ה לאברהם אבינו, שאחר כך הוא יעניש את המצרים כמאמר הפסוק “וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל”.
המפרשים כולם ועל ראשם הרמב”ם בהלכות תשובה, עומדים ומשתהים מדוע הקב”ה מבטיח לאברהם שיעניש את המצרים. אם הגזרה היא מאתו יתברך שהמצרים ישתעבדו בעם ישראל מדוע אחר כך הקב”ה מעניש אותם? הרי כך גזר ה’ יתברך?
כמה יישובים נאמרו על ידי הראשונים ורבינו הראב”ד (בהשגותיו שם) כתב ליישב בשתי אופנים:
בראשית כותב הראב”ד, הדבר ידוע שאין הבורא נפרע מאדם רע “אלא ברע ממנו” ואחר שיפרע מזה יחזור ויפרע מן הרע ממנו ברשעו. המצרים היו רשעים וראויים למכות ההם, אלא שהקב”ה בכל זאת נתן הזדמנות לפרעה לשלח את העם. אילו שמע למשה בתחילה ושלח את ישראל לא היו המצרים לוקים ולא טבעו בים, אבל זדונו של פרעה שלא רק שמנע את עם ישראל לצאת ממצרים אלא אף ביזה את ה’ יתברך ועל כך נענש.
בנוסף כתב הראב”ד, המצרים “הוסיפו להרע” על מה שנגזר והשליכו בניהם של ישראל ליאור ומיררו את חייהם וחשבו למחות את שמם. הזדון הוא שהביא עליהם את העונש הגדול שאבדם מן העולם, כמו שהנביא זכריה אומר על העונש שבבל ילקו מהקב”ה, אף שזה היה בגזרתו של הקב”ה להחריב את בית המקדש ולהגלות את עם ישראל, אבל אומר הנביא (טו טז) אֲנִי קָצַפְתִּי מְּעָט, “וְהֵמָּה עָזְרוּ לְרָעָה”. לכן אומר הנביא ישעיהו (מז ו) קָצַפְתִּי עַל עַמִּי חִלַּלְתִּי נַחֲלָתִי וָאֶתְּנֵם בְּיָדֵךְ, “לֹא שַׂמְתְּ לָהֶם רַחֲמִים עַל זָקֵן הִכְבַּדְתְּ עֻלֵּךְ מְאֹד”.
זאת אומרת אף שעם ישראל חטאו והקב”ה שלח עליהם את הגויים להענישם, לאחר מכן הקב”ה מתנקם בגויים ופורע את חובו מהם, או מפני שהקב”ה רוצה להעניש את אותם גויים על רשעם מדור דורות ובכדי שיהיה סיבה לכך הוא שולח אותם על עם ישראל שנגזר עליהם עונש על ידי הגויים, או מפני שהגויים הוסיפו חטא על פשע ממה שהותר להם וחרגו והוסיפו בקלקלתם כאב ומכאוב על ישראל יתירה ממה שה’ יתברך רצה שעם ישראל יענשו.
דברים אלה נוגעים לימי הצער בהם עם ישראל שרויים. איננו יודעים חשבונות שמים על מידת הדין שהייתה בעם ישראל, אבל מה שברור בע”ה, כעת, נקמת ה’ תהיה בגויים על מה שהתעללו בתינוקות נשים וטף מה שלא הותר להם לעשות בעם ישראל, וכפי שכותב זאת רבנו האברבנאל נוראית תהיה נקמת ה’ בגויים ביום ההוא, יום בוער כתנור. הנקמה תתפרש על מגוון דרכים ומהלכים שמטרת כולן אחת היא – להשמיד, להרוג ולאבד כל צר ומשטין שהיצר לבני ישראל. לנקום את הנקמה הגדולה ברשעי אומות העולם אשר שלחו יד ביהודים להומם ולאבדם