פרשת תזריע

גאולת עם ישראל באה לאחר ייסורים וגלות

תמונה של הרה"ג חגי שושן

הרה"ג חגי שושן

ראש בית ההוראה "שערי הלכה ומשפט" יועץ הלכתי לראש"ל ונשיא מועצת הרבנות, רב קהילת משכן אברהם ביתר עילית.

אָדָם כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת וְהָיָה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ לְנֶגַע צָרָעַת..

האור החיים הקדוש עומד על מה שכתבה התורה “אדם” ולא “איש”. התורה באה למעט שאין עובדי כוכבים מטמאים בנגעים, וכפי שמבואר במסכת יבמות (סא.) קברי עובדי כוכבים אינן מטמאים באוהל כמו שנאמר ביחזקאל הנביא (לד.) וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי “אָדָם אַתֶּם” אֲנִי אֱלֹהֵיכֶם נְאֻם ה’. אַתֶם עם ישראל קרויים אדם, ואין עובדי כוכבים קרויים אדם.

אמנם עדיין יש להקשות, וכי יש מעלה בגוים מאיש הישראלי, שהם לא מטמאים בנגעים ואנו כן?

עוד קשה כי הרי אמרו חז”ל (ערכין טז.): נגעים באים על עוון לשון הרע, אם כן אומות העולם שחיים הם על לשון הרע מדוע אינם נטמאים בנגעים?

אלא מבאר האור החיים “אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת” כלומר אתם שקרויים אדם – הנגעים יהיו רק בעור הבשר – כלפי חוץ בלבד, ולא בבשר עצמו. אולם אומות העולם כבר “מתחילת ברייתם הגוף והנפש שלהם הם בבחינת צרעת שכל עצמותם טומאה”, ולא יוסיף כלום מה שגם בחיצוניות שלהם יהיו מנוגעים.

ברעיון זה ענה ה”חפץ חיים” זצ”ל על השאלה ששואלים רבים, מדוע הגויים כולם שרויים בשלוה, ועם ישראל – העם הנבחר היא האומה היחידה השרויה בצרות ומצוקה?

למה הדבר דומה, לשנים שהלכו יחדיו בליל חשוך ואופל, בסערה וסופת שלגים, ואבדו את דרכם. תעו עד אבדן כוחותיהם ונפלו לארץ. השלג המשיך לרדת, וקברם תחתיו. בבוקר מצאום עוברים ושבים לא הרחק מן העיר הגדולה. מיד חלצום מכוך קברם הקפוא והבהילום לבית החולים. הרופא בדק את שניהם, ומיד החל משפשף במרץ את האחד, סוטר לו ומעסה את איבריו בכל הכוח.

עמד שם אדם, וחרה אפו על התנהגותו של הרופא, הלא שתי גופות הובאו לכאן, והנה הרופא מתפנה רק לגופה אחת? ענו לו הסובבים אותו, שוטה שבעולם. ודאי בדק הרופא את שניהם וראה שהגופה האחת קפאה למוות ואפסו הסיכויים להחזירה לחיים, לפיכך אינו מטפל בה. ובשנייה גילה פעימת דופק רפה, סימן לחיים, ועמל הוא בכל כוחו לחדש את מחזור הדם ולעוררה מקיפאונה…

הוא הדין בענייננו. הגויים ‘קפואים’ הם, ודבר לא יחזירם לחיים, א”כ אין סיבה לייסרם בעולם הזה. אבל עם ישראל חי, ואף כי פעמים קופאים הם תחת תאוותיהם, נשארים הם בחיותם, ורק כאשר יחממום ויעוררום בעיסויי הייסורים, יקומו על עומדם ויעשו רצון קונם, על כן מייסרם ה’ אך לאחר מכן הוא גואלם.. (מעובד ע”פ ספר אוצרות התורה)

אהבתם את המאמר? שתפו

אודות המחבר:

הרה”ג חגי שושן שליט”א הוא ראש בית ההוראה  “שלמות המשפחה” למענה בכל תחומי ההלכה ובתחום המשפחה.
לפניות לבית ההוראה ניתן להתקשר למספר: 2873*
למענה מיידי בווצאפ, הצטרפו לקבוצות הוואטספ של בית ההוראה:
שאלות כלליות בהלכה: https://chat.whatsapp.com/GJoLn3haLK0ICPgcSfGkSy
שאלות בתחום המשפחה – לנשים בלבד: https://chat.whatsapp.com/FqRxwfTPWaWEkyUHdipvTg
שאלות בתחום המשפחה – לגברים בלבד: https://chat.whatsapp.com/EnK2KnJqyVRADvC7yLleZf

הצטרפו לערוץ הוואטספ שלנו ועקבו אחר תוכן הלכתי אקטואלי, זמני היום בהלכה מאמרים תורניים ועוד :https://whatsapp.com/channel/0029VaM1WiaGOj9uYkbYuH3g

מאמרים נוספים בתחום

פרשת ויצא
וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת רָחֵל ... וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר אָסַף אֱלֹהִים אֶת חֶרְפָּתִי וּמִדְרָשׁ אַגָדָה, כָּל

פרשת תולדות
וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר..... פרש"י: דבר אָחֶר, מתרוצצים זה עם זה ומריבים בנחלת שני עולמות... ויש

פרשת חיי שרה
וַיֹּאמַר ה' אלקי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם. "הִנֵּה אָנֹכִי

למאמרים נוספים של המחבר

פרשת ויצא
וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת רָחֵל ... וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר אָסַף אֱלֹהִים אֶת חֶרְפָּתִי וּמִדְרָשׁ אַגָדָה, כָּל

פרשת תולדות
וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר..... פרש"י: דבר אָחֶר, מתרוצצים זה עם זה ומריבים בנחלת שני עולמות... ויש

פרשת חיי שרה
וַיֹּאמַר ה' אלקי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם. "הִנֵּה אָנֹכִי

מה תרצו לחפש?