»

»

קשיים בהתרחבות המשפחה

ראיה הלכתית ותורנית

בסייעתא דשמיא השגיה של הרפואה המודרנית מרשימים, ובפרט ניכר הדבר בגידול הדרמטי שחל בתוחלת החיים במאה השנים האחרונות, גידול שבעיקרו נובע מהישגיה של הרפואה, כגון אנטיביוטיקה וחיסונים, וגם משיפור הסניטציה והתזונה.

במאה ה-21 התפתחה הרפואה ונעשו בה סדרת מהפכות שמשנות לאיטם את פני הרפואה המודרנית כיום: התפתחות הביוטכנולוגיה, מחקר בתאי גזע, מחקרים פורצי דרך בתחום הגנטיקה והתקדמות מהירה בתחום הננוטכנולוגיה מאפשרות כיום טיפול רפואי למחלות שנחשבו בעבר חסרות מרפא או ניתנות לריפוי אך בקושי. מאידך הרפואה בתחילת האלף החדש נאלצת להתמודד עם אתגרים חדשים שלא היו בעבר: כגון שכיחות גבוהה של סרטן בקרב האוכלוסייה ועוד.

כך גם בתחום טכנולוגית הפוריות, טכנולוגית התרופות וגם בתחום הרשומה הרפואית הלאומית הממוחשבת. ההתקדמות הרבה של הרפואה והמדע בעשורים האחרונים מאפשרת כיום השגת היריון אצל קרוב ל-97% מהזוגות עם ליקויי פריון.

לאור ההתפתחויות בתחום הפוריות, חלק לא מעט מהטיפולים מורכבים מבחינה הלכתית ורגישים עד מאוד. כמעט בכל מפגש ראשוני עם בני זוג שעדיין לא זכו לפרי בטן או בני זוג שמתמודדים עם עקרות משנית, עולה השאלה האם אין בעצם הפניה לרופאים סתירה לאמונה בהשי”ת, האם אין צורך להשאיר את הטיפול להשי”ת ולהניח לו להנהיג את העולם. התשובה לשאלה זו היא מאוד ברורה והחלטית דכמו שאני מודה לה’ בעת האוכל שהמציא לי דבר להסיר רעבוני ולהחיותני ולקיימני, כך נודה לו על שהמציא רפואה המרפאה את מחלתי כשאשתמש בה, וכדברי הרמב”ם (בפירושו למשניות פסחים פ”ד מ”י). ורק שנזכור שאמתת הרפואה היא מאת השי”ת ולא בכח הסם וברפאות האיש וכמו שכתב הרשב”א בתשובה ח”א (סימן תיג). וכבר כתב החיד”א בברכי יוסף (יו”ד סי’ שלו סק”ב) שבזמן הזה אין לסמוך על הנס, וחייב החולה להתנהג בדרך העולם לקרות רופא שירפאנו. ע”ש.

והגם שאין השי”ת בא בטרוניא אל בריותיו כאשר האדם עשה מצדו ככל יכולתו, מיהו מאחר שבימינו ישנם פתרונות רבים לעקרות, והם כדבר שבשיגרא, מסתבר יותר שטיפולים אלו הן כרפואה לחולי הגוף שמוטל על האדם לטפל בעצמו וכפי שנתבאר לעיל, ואדרבה ולדרוש ברופאים המומחים יותר לקיים מצוה זו דפו”ר. וכמו שכתב בספר שבט יהודה (סי’ שלו סק”א) שיש חיוב חזק על החולה והקרובים לחזר על הרופא המובהק, ולחזר אחר הסממנין המועילין לרפואת אותו חולי, וכל המתעצל ומתרשל בדבר זה ולא יחוש על הרפואה בדרך הטבע, אלא יסמוך על דבר נס לומר שהקב”ה ישלח דברו וירפאהו בחינם, אין זה אלא מן המתמיהין ודעת שוטים היא, וקרוב הוא להיות פושע בעצמו ועתיד ליתן את הדין. ע”כ. הרי לפנינו מבואר שכל שהיא רפואה בדרך הטבע, מוטל על האדם לעשותו. וכך בנדון דידן.

וכ”כ החזון איש באגרות ח”א (אגרת קלו): וכשאני לעצמי הנני חושב את ההשתדלות הטבעית במה שנוגע לבריאות למצוה חובה, וכאחת החובות להשלמת צורת האדם אשר הטביע היוצר ברוך במטבע עולמו, ומצינו אמוראים שהלכו אצל רופאים מאומות העולם להירפא והרבה מן הצמחים ובעלי חיים ומוצקים שנבראו לצורך רפואה, וגם נבראו שערי חכמה שניתן לכל לחשוב ולהתבונן ולדעת. אם כי יש דרך בדרכי ה’ יתברך לדלג על הטבע, וכ”ש על רב השתדלות בה, מ”מ צריך לפלס מאוד, כי שתי הנטיות מקו האמת המדויק אינן ישרות, אם לבטוח יותר ממדרגת הביטחון שהגעתי אליו באמת, ואם להאמין בהשתדלות יותר מידי. ע”כ.

להכנס לחשש סכנה לשם פו”ר

ובלאו הכי יש לומר שכל אשה שחפצה מאד בילדים, גם העגמת נפש והצער עלולים לסכן אותה, וכמו שאמרה רחל אמנו ליעקב אבינו הבה לי בנים, ואם אין מתה אנכי (בראשית ל א). וכתב הרמב”ן ואם אין שתמית עצמה בצער. ולדעת הגרי”ש אלישיב זצ”ל (שיעורי תורה לרופאים ח”ד עמ’ 45) משום כך מותר לאשה שחפצה בילדים להיכנס להריון בסיכון, אפילו אם יש בו ספק סכנה, דבלא”ה אם לא נתיר לה ללדת גם אז היא במצב של חשש סכנה, והדין כן אפילו שכבר יש לה בת אחת. ע”ש.

טיפולי פוריות בחשש לגירושין

ובפרט שאמרו בסנהדרין (כב.) קשין גירושין, שהרי דוד התירו לו ליחד ולא התירו לגרש. ומעתה בנדוננו אשה זו נמצאת בצער רב בהיותה ערירית בלא ילדים, ובנוסף אם נאסור עליה להביא ילדים בהחלט אפשר שהדברים יגיעו לגירושין, וא”כ פשוט שהוא בכלל שניתנה רשות לרופא לרפא, שיש לאפשר לה לפנות לרופא לקבל טיפול כדי שתוכל ללד ולא תקלקל את נישואיה ותחיה חיים שלווים. וכן כתב בשו”ת ציץ אליעזר חלק יא (סי’ מא אות ח) דמאחר כי יש בדבר זה משום תועלת לקיום העולם דלא לתוהו בראה, וגם משום חיזור בעליהם בעשיית מאמצים לקיום מצות פרו ורבו עם נשותיהם שנקשרה נפשם עמם וקשה להם להפרד משום כך מאתם, ומנהגם של ישראל בכל הדורות יוכיח שנהגו בשופי לדרוש ברופאים אודות עקרות גם בלי גורמי מחלה וכאב, ובתוכם גם גדולי דורות.

טיפולי פוריות בזוג הנישאים בגנים פגומים

ומהכלל נלמד גם לפרט למקרה של אשה שיולדת ילדים חולים עם בעיות גנטיות בגלל שאחד או שני בני הזוג נישאים בגנים פגומים, ובאמצעות טיפולי פוריות הקיימים כיום כגון PGD יכולה ללדת ילדים בריאים, הרי שהחובה מוטלת על הורים לעשות ככל שביכולתם ללדת ילדים בריאים ולבצע את כל הבדיקות והטיפולים הנצרכים לשם כך.

 

אהבתם את המאמר? שתפו

לימודי ייעוץ זוגי בנישואין ומשפחה

מאמר זה קשור ללימוד :

מאמרים נוספים בתחום

שלמות הבית
הגמרא (שבת קנב.) מספרת לנו על שיחתם של רבי ורבי שמעון בן חלפתא על תופעות הזיקנה

נוח לרצות
"הכל תלוי במזל ואפילו ספר תורה בהיכל" (זהר נשא קל"ד). בפרפרזה להיגד זה או אולי בהמשך

נישואי קרובי משפחה
בקרב עדות המזרח עד לא מזמן היה מקובל להינשא בתוך המשפחה. הגמ' ביבמות סב/ב מציינת לשבח

מה תרצו לחפש?