»

»

ראש השנה תשפ”ה

תקיעות לעורר הלב בעבודת ה'

תמונה של הרה"ג חגי שושן

הרה"ג חגי שושן

ראש בית ההוראה "שערי הלכה ומשפט" יועץ הלכתי לראש"ל ונשיא מועצת הרבנות, רב קהילת משכן אברהם ביתר עילית.

 

אִם יִתָּקַע שׁוֹפָר בְּעִיר וְעָם לֹא יֶחֱרָדוּ אִם תִּהְיֶה רָעָה בְּעִיר וַה’ לֹא עָשָׂה (עמוס פרק ג פסוק ו)

כתב הרמב”ם הלכות תשובה (פרק ג הלכה ד) אף על פי שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב רמז יש בו כלומר עורו ישינים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם, אלו השוכחים את האמת בהבלי הזמן ושוגים כל שנתם בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל הביטו לנפשותיכם והטיבו דרכיכם ומעלליכם ויעזוב כל אחד מכם דרכו הרעה ומחשבתו אשר לא טובה.

מהרמב”ם אנחנו למדים שעיקר תקיעת השופר באה לעיר אותנו מתרדמה אשר מכהה את חושי האדם. והינה תרדמת הרגל האדם ומחמת הרגל האדם חושיו כהים ואינו מרגיש במעשיו כלל אלא מהלך הוא באפילת הרגלו ואינו שם על לבו להתבונן ולבחון את מעשיו ולכן שוגה הוא בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל.

גם בקיום תורה ומצוות ותפילות לה’ הרבה פעמים אדם עושה אותם כמצוות אנשים מלומדה ללא הרגש, וזה מה שבא הרמב,ם לעיר אותנו בימים אלו בימי הדין והרחמים לעורר את הרגש והלב לעבוד את ה’ מתוך יראה ושמחה אבל העיקר בשימת לב.

דוגמא לכך נספר ברב רבי זאב קיציס ע”ה שהיה אחד מן החבריא קדישא מתלמידי הבעל שם טוב הקדוש, והיה דבוק לרבו בכל נימי נפשו, בשבוע של ראש השנה ביקש הבעל שם טוב מתלמידו רבי זאב שייכנס לחדרו כי עליו לשוחח עימו בעניין חשוב, בגיל וברעדה נכנס רבי זאב אל הקודש פנימה והתייצב בפני רבו, ברצוני להטיל עליך את סידור התקיעות בראש השנה הבא עלינו לטובה, אבקש אפוא ממך שתלמד היטב את כוונות התקיעות על מנת שיתקבלו לרצון לפני אדון כל, יצא רבי זאב מחדרו של רבו נכנס לבית המדרש והתיישב ללמוד את כוונות התקיעות בכדי שלא יתבלבל בשעת סידורן, הוא כתב את הכוונות על גיליון נייר והניח אותו בכיס בגדו העליון בכדי שיוכל לעיין בו בעת סידור התקיעות.

צפה בעל שם טוב ברוח קדשו במעשה זה של רבי זאב ולא נראה הדבר בעיניו, והנה כאשר רבי זאב צעד מבית המדרש לכיוון ביתו נשמט מכיסו הגיליון ונאבד, רבי זאב לא שם לב לדבר והיה בטוח אפוא כי הגיליון מצוי בכיסו, כאשר ניגש רבי זאב לסדר את התקיעות התחיל למשש בכיסו חיפש את הגיליון ולא מצאו, אמנם את הכוונות שהיו כתובות עליו הוא למד ושינן מכל מקום הוא לא ידע אותן על בוריים בעל פה, פרץ רבי זאב בבכי מר ובלב נשבר ונדכה נאלץ לסדר את התקיעות ללא הכוונות.

כאשר ניגש לאחר התפילה לברך את רבו בברכת שנה טובה, אמר לו הבעל שם טוב בארמון המלכים נמצאים היכלות וחדרים רבים לכל שער ולכל דלת יש מפתח מיוחד אבל ישנו כלי אחד אשר עימו ניתן לפתוח את כל הדלתות ואת כל המנעולים, “הלא הוא הגרזן” בכוחו לפרוץ את כל השערים הכוונות, הן המפתחות לכל שערי שמים, לכל שער בשמים כוונה משלו לא ניתן לפתוח את שער אחד עם הכוונה השייכת לשער השני, אבל יש כלי אחד שמסוגל לפתוח ולפרוץ את כל שערי השמים והוא הלב לב נשבר ונדכה לב כזה יש בכוחו לפרוץ את כל ההיכלות של מעלה. תפלתנו מהרה תתקבל.

אהבתם את המאמר? שתפו

אודות המחבר:

הרה”ג חגי שושן שליט”א הוא ראש בית ההוראה  “שלמות המשפחה” למענה בכל תחומי ההלכה ובתחום המשפחה.
לפניות לבית ההוראה ניתן להתקשר למספר: 2873*
למענה מיידי בווצאפ, הצטרפו לקבוצות הוואטספ של בית ההוראה:
שאלות כלליות בהלכה: https://chat.whatsapp.com/GJoLn3haLK0ICPgcSfGkSy
שאלות בתחום המשפחה – לנשים בלבד: https://chat.whatsapp.com/FqRxwfTPWaWEkyUHdipvTg
שאלות בתחום המשפחה – לגברים בלבד: https://chat.whatsapp.com/EnK2KnJqyVRADvC7yLleZf

הצטרפו לערוץ הוואטספ שלנו ועקבו אחר תוכן הלכתי אקטואלי, זמני היום בהלכה מאמרים תורניים ועוד :https://whatsapp.com/channel/0029VaM1WiaGOj9uYkbYuH3g

מאמרים נוספים בתחום

חג סוכות
חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים לַה'.. וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים.. במשנה מסכת ראש השנה נפסק

שבת יום הכיפורים
  הנביא הושע אומר שוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ

שלמות הבית
הגמרא (שבת קנב.) מספרת לנו על שיחתם של רבי ורבי שמעון בן חלפתא על תופעות הזיקנה

למאמרים נוספים של המחבר

חג סוכות
חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים לַה'.. וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים.. במשנה מסכת ראש השנה נפסק

פרשת ניצבים וילך
כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא.. כִּי קָרוֹב

פרשת כי תבוא
וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא, וּבָאתָ

מה תרצו לחפש?

כתוב את הכותרת כאן