שיטת ה NLP הפכה להיות אחת השיטות המדוברות והמבוקשות בעולם הטיפול וכיום כמעט כל איש מקצוע משלב בעבודתו מיומנויות מקצועיות מהתחום. יצחק פיק, רכז התכנית ל NLP במרכז י.נ.ר, מפרט אודות הגישה ותכנית הלימודים.
מהי גישת ה-NLP?
האותיות NLP הן ראשי תיבות שלושת היסודות עליהם מתבססת הגישה:
N – NEURO – נוירו. במערכת הנוירולוגית – העצבית אנו קולטים ומעבדים את המידע המגיע אלינו.
L – LINGUISTIC – לשוני.
החלק הלשוני כולל שני חלקים:
- תקשורת תוך אישית – התרגום המילולי והבלתי מילולי למידע שקלטנו.
- תקשורת בין-אישית – הביטוי העצמי שלנו כלפי הזולת.
P – PROGRAMMING- תכנות. זוהי התוכנה הלא מודעת שלנו לפיה אנו חושבים, מרגישים ומתנהגים.
השימוש במילה תכנות הוא דימוי הלקוח מעולם המחשבים. למחשב ישנה תכנית מסוימת לפיה הוא פועל, המורכבת מרצף של צעדים המוביל להשגת התוצאה המבוקשת. גם לאדם ישנה תכנית קוגניטיבית מוגדרת הבנויה מרצף של פעולות המובילה להשגת תוצאה מוגדרת. בתקופה בה התפתח ה-NLP, התפתח גם עולם המחשבים, ודימויים ומונחים רבים ב-NLP לקוחים מעולם המחשבים. למותר לציין, שהמחשב הטוב ביותר הוא המוח האנושי.
מקור ה NLP
בשנות ה-70 ריצ’רד בנדלר, מתמטיקאי ואיש מחשבים, וג’ון גרינדר, פרופסור לבלשנות, הוקסמו מהיכולת של שלושה מטפלים גדולים בתחומם לחולל שינויים עמוקים, מהירים ובצורה ידידותית בקרב מטופליהם. מטפלים אלה היו ד”ר מילטון אריקסון, פסיכיאטר ופסיכולוג, אבי ההיפנותרפיה האריקסוניאנית, ד”ר וירג’יניה סאטיר, עובדת סוציאלית ותרפיסטית, מטפלת משפחתית, וד”ר פריץ פרלס, פסיכיאטר ופסיכותרפיסט, אבי תרפיית הגשטלט. שני הצעירים הניחו שניתן לדגום את ה”קסמים” של אותם מטפלים ולהשתמש בהם. הם דגמו אותם במשך תקופה ארוכה וכך נולדה גישה ייחודית זו. במשך הזמן התווספו וממשיכות להתווסף לגישה טכניקות ושיטות עבודה נוספות.
ייחודיותו של ה NLP
גישה זו עוסקת בחקר החוויה הסובייקטיבית. היא מלמדת איך להגיע למצוינות, וכוללת סט של טכניקות לשינוי יסודי, מהיר וידידותי.
הגישה רותמת את הלא מודע לשרות המודע ומכוונת ליצירת שינויים מידיים וארוכי טווח באמצעותו. הגישה עושה שימוש רב בדמיון באמצעותו ניתן להשפיע על הלא מודע.
קצת מהנחות היסוד של הגישה
אחת מההגדרות של גישת ה-NLP היא “חקר החוויה הסובייקטיבית” הנעשה על ידי הנחת יסוד בסיסית לפיה “המפה איננה השטח”. כלומר, אם נרצה לטייל בדרום אמריקה, נצטרך להיעזר במפה בה מסומנים בתי מלון, כבישים, אתרים מיוחדים ועוד, במידה והיא תהיה מפורטת יותר נמצא בה גם פירוט של שבילים ומסלולים שונים. אבל כשנגיע לשטח נמצא שהוא שונה מאוד מכפי שהוא סומן במפה. נגלה אבנים ומכשולים, עליות ומורדות שלא סומנו במפה. רעיון זה נכון פי כמה וכמה בנוגע לחיים עצמם, כשאדם מספר לנו איך הוא חווה את החיים – זו המפה האישית שלו, והיא לא משקפת את השטח. לכן נמצא אנשים שונים עם מפות שונות לחלוטין.
כשאנחנו מנסים לעזור למישהו ומקשיבים לו, הסיפור שהוא מספר לנו, מציג את “המפה” שלו ולא את “השטח”. כדי לסייע לו, יש צורך בהבנת “השטח” ובעיקר בהבנת “המפה” שלו – איך הוא קולט את המציאות. כך נוכל לדעת האם הוא קולט אותה בצורה שמיטיבה עימו או שמקשה עליו. באמצעות סקרנות, יצירת כימיה (Rapport), שאלת שאלות והקשבה ניתן להבין לעומק מהי “המפה” של המונחה. כשנדע מהי “המפה” שלו נוכל לסייע לו לשנות או להרחיב אותה.
למעשה, הנחת היסוד של גישת ה NLP היא שרובנו מגיבים בהתאם למפת העולם שלנו ולא בהתאם למציאות. לפיכך, כשאנו רוצים לשנות את התגובה שלנו, כדאי שנשאל את עצמנו: “מה בתפיסה שלי גרם לתגובה הזו?”, “איזה שינוי ב”מפה” אני יכול לעשות כדי להגיב אחרת?”.
משום כך חשוב לכבד את מפת העולם של האחר. זה לא אומר שאנחנו צריכים להסכים איתה, אך מתוך ההבנה שיש לכל אחד מפת עולם אישית משלו, עלינו להבין ולכבד את נקודת המבט שלו ולתת לה לגיטימציה.
כשאנחנו מנחים לפי גישת ה-NLP, אנו בודקים עם המונחה: מה מתקיים ב”מפת” העולם שלו שגורם לו לבעיה בחשיבה, בהרגשה או בהתנהגות? ומה צריך להתקיים ב”מפת” העולם שלו שיכול לאפשר לו להיות במקום בו הוא רוצה להיות?
קיימות גישות נוספות העוסקות ברעיונות דומים, אך הן עוסקות ברמה המודעת של האדם. פעמים רבות כשנעזרים באותן גישות האדם ממשיך להיתקע ומוצא את עצמו מתקשה לעשות שינוי, משום שברמה הלא מודעת שלו הבעיה נותרה כפי שהייתה, מה שמייצר צורך בהשקעה וחזרתיות רבה כדי להטמיע את השינוי ברמה הלא מודעת. ייחודיותה של גישת ה-NLP היא בכך שמעבר לרמה המודעת היא עוסקת בעיקר ב”מפה” הלא מודעת של האדם ובה היא מחוללת שינויים.
הנחת יסוד נוספת של הגישה היא שלכל אדם יש את כל המשאבים הדרושים כדי להשיג את התוצאה הרצויה. הבורא נתן לכל אדם את מיטב הכוחות, היכולות וכל הנצרך כדי שיוכל להשיג את הרצוי לו בהתאם לתפקידו וייעודו בעולם. אמונה זו מאפשרת לכל אדם להתקדם לעבר התוצאה הרצויה, בלעדיה הוא לא ירצה להתקדם כלל. יתכן שכדי שהאדם יצליח, עליו ללמוד דרכים שונות, תפיסות והתנהגויות חדשות ולהתחבר למשאבים שלו.
לפי גישת ה-NLP אנו מתייחסים אל האדם כאל בעל מסוגלות ויכולת. הנחה זו מתבטאת בכך שהאחריות לעשיית השינוי מוטלת על המונחה והוא יכול! האחריות של המנחה היא להשתמש בעקרונות, במיומנויות ובטכניקות של ה-NLP כדי לסייע למונחה להשתנות.
למה נועדה גישה זו?
הצלחה, השגת תוצאות רצויות, מימוש עצמי, חשיבה חיובית, חיבור למשאבים, ניהול רגשות, התגברות על חסמים, שינוי הרגלים, שפת ההשפעה, שיפור מערכות יחסים, תקשורת בינאישית, קבלת החלטות, מציאת פתרונות, ריפוי, העלמת פוביות, חוויות עבר ועוד.
גישה זו יכולה לרפא טראומות, חרדות, התמכרויות ועוד. עם זאת נושאים מורכבים אלו דורשים התמחות מיוחדת ורקע מקצועי.
היכן כדאי ללמוד גישה זו?
מרכז י.נ.ר מקיים מזה למעלה מ 24 שנים תכניות להכשרת אנשי מקצוע בתחומי ההנחיה, הייעוץ והטיפול בקרב הציבור הדתי והחרדי על כל גווניו. בי.נ.ר מקפידים על עמידה בסטנדרטים מקצועיים גבוהים בצורה המתאימה לשומרי תורה ומצוות.
מרכז י.נ.ר קיבל את הכרתה של לשכת ה-NLP הישראלית, בראשה עומדת ד”ר ענבר כהן ועוד אנשי מקצוע מהמובילים בתחום ה-NLP בארץ. הקורס בי.נ.ר עומד בסטנדרטים בינלאומיים גבוהים וההסמכה היא בינלאומית.
מי הם המרצים?
קורס גברים – יצחק פיק NLP מאסטר טריינר מוסמך. קורס נשים – אורטל שור מאסטר וטריינר מוסמכת. המרצים מנוסים ומקצועיים מהטובים בתחום ומנהלים קליניקות מצליחות.
על הקורס:
הקורסים כוללים שתי רמות: פרקטישינר ומאסטר. כל אחד מהקורסים כולל 26 מפגשים בני 5 שעות שעון. הקורסים כוללים הדגמות ותרגולים של הטכניקות השונות בליווי צוות מתרגלים.
מטרת הקורס:
לאפשר לתלמידים לעבור מסע של שינוי יוצא דופן, לעבור קורס מקצועי, חווייתי וייחודי ולתת להם את העקרונות, המיומנויות והטכניקות הטובים ביותר כדי להפוך לאנשי מקצוע מעולים.
אז אם גישת ה-NLP מעניינת אתכם, אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת תלמידים איכותית שמתחילה כעת ללמוד את קורס הפרקטישינר!