לימודי טיפול בעזרת בעלי חיים

לימודי טיפול בעזרת בעלי חיים

באישור מ.ר.ח.ב – האיגוד הישראלי לטיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים

בשיתוף ובאישור אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל
לפרטים נוספים אודות התוכנית ולרישום:

מרכז י.נ.ר מקיים מזה 25 שנים תכניות להכשרת אנשי מקצוע בתחומי ההנחיה, הייעוץ והטיפול בקרב הציבור הדתי והחרדי על כל גווניו.
זאת מתוך מטרה להכשיר יועצים ומטפלים מתוך הקהילות השונות למתן מענה הולם ומקצועי לכלל האוכלוסייה בישראל.

מרכז י.נ.ר חרט על דגלו לחזק את תחום הנישואין והמשפחה היהודיים מתוך ידיעה שרק במערכת משפחה המבוססת על יציבות ותפקוד נורמלי והולם מצויים המרכיבים הדרושים לצמיחה אישית ולריפוי חברתי. משפחה המאפשרת אווירה תומכת העונה על צרכים פיזיים ורגשיים של ילדיה, תאפשר להם התפתחות בריאה ומאוזנת. וההפך, התערערות המבנה המשפחתי והעדר אווירת בטחון ותמיכה משמשים תרבית להצמחת תחלואה אישית וחברתית.

על התכנית - מבוא

טיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים הוא תחום טיפולי הוליסטי המשלב בעלי חיים בחלק מתהליך התערבות פסיכולוגי, חינוכי ושיקומי במטרה לקדם רווחה נפשית, פיזית וחברתית של המטופל.
הקשר האנושי-חייתי מאפשר מרחב בטוח ליצירת תקשורת בלתי מילולית ובניית אמון, מעניק תחושת ביטחון ומהווה גשר לעולמות רגשיים. הטיפול מותאם למגוון רחב של אוכלוסיות ובייחוד לילדים ובני נוער. התחומים בהם הטיפול נותן מענה: קשיים בוויסות רגשי, הפרעות התנהגות, קשיים ביצירת קשר, התמודדות עם חרדות וטראומות, אבדן, אלימות, דיכאון ועוד. טיפול בעזרת בעלי חיים יעל אף בעבודה עם  נכים, פגועי נפש, בני הגיל השלישי, אסירים ועוד, כחלק מתהליך הטיפול, ריפוי ושיקום.

הטיפול מתבצע במגוון מסגרות: מסגרות חינוכיות, מרכזי טיפול ושיקום, מרכזי בריאות הנפש, חוות טיפוליות ובקליניקות פרטיות, בתהליכי עבודה קבוצתיים ופרטניים.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מסייע: בשיפור התקשורת הבינאישית, בניית דימוי עצמי, חיזוק הביטחון ותחושת הערך העצמי, שיפור בוויסות הרגשי וההתנהגותי, אחריות אישית, שיפור מוטיבציה, פיתוח אמפתיה ועוד.

מטרות התכנית

פיתוח זהות מקצועית כמטפלת רגשית הנעזרת בבעלי חיים.

הקניית ידע תיאורטי ויישומי נרחב במודלים טיפוליים רלוונטיים.

הכשרה מעשית לעבודה עם אוכלוסיות מגוונות.

הכרת והבנת מקומם של בעלי חיים בתהליכים טיפוליים ובהקשרים הבין אישיים.

פיתוח רגישות אתית, מקצועית ובין תרבותית.

הענקת מיומנויות מעשיות לשילוב בעלי חיים בתהליכי טיפול.

אופן הלימוד

התכנית כוללת לימודים עיוניים בלמידה פרונטלית ובזום. ומשלבים לימודים מתוקשבים, הדרכות פרטניות וקבוצתיות.

מבנה התכנית

התכנית תכלול את ההכשרה העיונית הנדרשת – 840 שעות לימוד בהתאם לפירוט הבא:

10 שעות שבועיות, מתוכן 8 פרונטלי ו 2 בזום, למשך כ 36 מפגשים בשנה, למשך שנתיים.

בנוסף, התכנית כוללת לימודים א-סינכרוניים המחייבים למידה עצמית.

התכנית תשלב סיורים לימודיים וסדנאות מרוכזות, חלקם במקומות שונים בארץ. ההגעה למקומות אלה הינה הגעה עצמית.

הלימודים הא-סינכרוניים ייעשו באמצעות אתר הקורס.

הכשרה מעשית:

בנוסף ללימודים העיוניים תידרש כל סטודנטית להשתתף בעבודה מעשית מונחית, הכוללת התנסות טיפולית ישירה, הדרכות פרטניות וקבוצתיות, ודיווח מקצועי שוטף, בהתאם לפירוט הבא:

  • שנה א’ – עבודה טיפולית ישירה עם שני מטופלים במהלך כל שנת הלימודים ובמחצית השניה תתווסף עבודה עם מטופל שלישי (סה”כ 70 שעות עבודה טיפולית ישירה).
  • שנה ב’ – עבודה טיפולית רציפה עם שלושה מטופלים והנחיית קבוצה טיפולית אחת (סה”כ 90 שעות עבודה טיפולית ישירה).

במהלך ההתנסות המעשית יידרשו הסטודנטיות להשתתף באופן קבוע:

  • במפגשי הדרכה פרטניים וקבוצתיים. מפגשים קבוצתיים יתקיימו אחת לשבוע במסגרת התכנית. כמו כן, הסטודנטיות נדרשות לקבל הדרכה פרטנית אחת לשבוע, סה”כ 60 שעות בכל שנת לימודים.
  • כתיבת דוחות מפגש שוטפים, ישיבות צוות ושיחות הורים – סה”כ 180 שעות במהלך שנתיים.
  • ישיבות צוות מקצועיות.
  • שיחות עם הורים או גורמים מלווים בהתאם למטופל ולמסגרת בה מתבצעת ההתנסות.

העבודה המעשית תלווה בהדרכה קבוצתית ופרטנית של מדריכות מוסמכות.

ההדרכה הקבוצתית הינה חלק אינטגרלי מתכנית הלימודים. ההדרכה הפרטנית הינה באחריות כל לומדת ובתשלום נפרד. ההדרכות הן חלק בלתי נפרד מתהליך ההערכה וההכשרה הכוללת.

קהל היעד

בעלות תואר ראשון בתחומי החינוך / חברה

הקבלה מותנית בריאיון אישי

התכנית מחייבת קורסי בסיס בפסיכולוגיה שהם תנאי חובה ללימודים וקבלת התעודה

נושאי הלימוד:

קשר אדם – חיה

היכרות עם ההיסטוריה, המאפיינים והמשמעות הרגשית של הקשר בין בני אדם לבעלי חיים

תורת הטיפול

עיון בגישות טיפוליות מרכזיות ובבסיס הפסיכולוגי והעקרוני של טיפול רגשי

דיאלוג בקשר עם בע"ח

הבנת האינטראקציה עם בעלי חיים כמסייעת לקשר, ויסות וביטוי רגשי

טיפול באוכלוסיות מורכבות

התאמות והתייחסויות ייחודיות לעבודה עם מגוון אוכלוסיות בטיפול בעזרת בעלי חיים

שיקולים בהקמת פינת חי

היבטים חינוכיים, טיפוליים, לוגיסטיים ואתיים בהקמת מרחב טיפולי עם בעלי חיים

היבטים וטרינריים

היכרות עם עקרונות בסיסיים ברווחת בעלי חיים, מניעת מחלות והתנהלות בטוחה

כוחו של טיפול הנעזר בע"ח

חקירה של ההשפעה הרגשית והטיפולית של בעלי חיים על התהליך הטיפולי

שילוב גישות ושיטות טיפול בטיפול רגשי בעזרת בע"ח

הרחבת ארגז הכלים הטיפולי תוך שילוב תיאוריות ופרקטיקות מגוונות

אתיקה

עקרונות אתיים מקצועיים בעבודה עם מטופלים ובעלי חיים כאחד

שילוב אומנויות בטיפול הנעזר בבע"ח

שימוש ביצירה, תנועה ומשחק ככלים תומכים בקשר עם בעלי החיים ובתהליך הרגשי

פינת החי כמרחב טיפולי

העמקת ההבנה של פינת חי כמרחב טיפולי תומך, מווסת ומאפשר תהליכים

התנהגות בעלי חיים

הבנת דפוסי התנהגות של בעלי חיים כמסייעת לאבחון, אינטראקציה והכוונה טיפולית

הדרכת הורים

עקרונות וכלים להדרכת הורים כחלק מהתהליך הטיפולי הכולל, בשילוב בעלי החיים

מילדות עד זקנה

בחינת השינויים ההתפתחותיים והרגשיים בשלבי החיים השונים, ודרכי התאמת ההתערבות הטיפולית בעזרת בעלי חיים לפעוטות, ילדים, מתבגרים, מבוגרים וקשישים

טיפול במשחק

היכרות עם עקרונות טיפול במשחק ככלי ביטוי רגשי לא-מילולי, עם דגש על שילוב בעלי חיים כחלק מהמשחק הטיפולי

טיפול באנשים שחוו טראומה

כלים תיאורטיים ומעשיים לעבודה עם נפגעי טראומה, תוך התאמת תהליך טיפולי רגיש באמצעות בעלי חיים

סוגיות בטיפול הנעזר בבעלי חיים

מבוא ל CBT

יסודות הגישה הקוגניטיבית התנהגותית, עם התאמות לעבודה טיפולית בשילוב בעלי חיים

טיפול במרחב חוץ

יתרונות ואתגרים בטיפול רגשי הנערך בטבע ובמרחבים פתוחים, תוך שילוב בעלי חיים כמתווכים טיפוליים

הקורסים הכלולים בתוכנית

1. מודלים תיאורטיים בנושאי משפחה ונישואין

2.שיטות התערבות בטיפול משפחתי

3.שיטות התערבות בטיפול זוגי

4.מיומנויות וטכניקות בהתערבות טיפולית זוגית ומשפחתית

5.מיומנויות וטכניקות בהתערבות טיפולית משפחתית בנוכחות ילדים

6.מעגל חיי משפחה ונישואין

7.בעיות תפקוד של הפרט בראייה משפחתית

8.בעיות מיניות במשפחה

9. אתיקה בטיפול זוגי ומשפחתי

10. דיני משפחה

פרקטיקום בטיפול משפחתי וזוגי

בעלות תואר ראשון בתחומי החינוך / חברה

הקבלה מותנית בריאיון אישי

התכנית מחייבת קורסי בסיס בפסיכולוגיה שהם תנאי חובה ללימודים וקבלת התעודה

קהל היעד

היקף שעות

840 שעות לימוד

קהל היעד

בעלות תואר ראשון בתחומי החינוך / חברה הקבלה מותנית בריאיון אישי התכנית מחייבת קורסי בסיס בפסיכולוגיה שהם תנאי חובה ללימודים וקבלת התעודה

תעודה

למסיימות התכנית בהצלחה תועמק תעודת מטפלת בעזרת בעלי חיים. התעודה מוכרת ע"י מ.ר.ח.ב ואגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל.

צוות המרצים והמדריכים

ראש התכנית: רקפת דפני מן, M.Ed בחינוך מיוחד
מטפלת ומדריכה מוסמכת בטיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים, מדריכת הורים ומטפלת CBT מוסמכת. מחברת ספר הילדים "הקשר של קשר" (2023).
אודיה אדרי. ‏BA בפסיכולוגיה, MA במנהל מדיניות ומנהיגות בחינוך
מטפלת ומדריכה בטיפול רגשי בעזרת בעלי חיים, מרצה, מטפלת CBT.
ד"ר ארני זקס. ד"ר לפסיכולוגיה קלינית
מטפלת בעזרת בעלי חיים ובמרחב חוץ.
ד"ר חגית ברנדס
מטפלת רגשית בשיתוף בעלי חיים והתערבויות מבוססות טבע, רכזת התכנית לטיפול הנעזר בבעלי חיים במכללת תל חי
יותם בר, M.Ed. זואולוג ואקולוג התנהגותי
מרצה בתכנית לטיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים ומרצה באוניברסיטת תל אביב. רכז פדגוגיה בספארי ברמת גן, בוגר תכנית המאמנים בגישה אונטולוגית מבית ספר אמושיין.
סופי קלצ'ין, M.S.W. בעבודה סוציאלית בהתמחות קלינית
מטפלת רגשית הנעזרת בבעלי חיים. מתמחה בטיפול רגשי לנפגעי טראומה ושכול, נוער בסיכון, ילדים ובני הגיל השלישי. מרצה ב"מכללת דוד ילין" בירושלים וב"מרכז הכלב והאדם" בתל אביב.
ד"ר עינת יניב
בעלת מרפאה לחיות בית, מפקחת על פינות חי טיפוליות. בין מייסדות תכנית ההכשרה למחנכים טיפוליים בעזרת בעלי חיים במכללת דוד ילין, ומרצה בתכנית
ענבל גרינברג, MA התפתחות הילד
פסיכותרפיסטית בגישה פסיכודינאמית, מטפלת בכירה בעזרת בעלי חיים ומרצה בתכנית לטיפול רגשי בעזרת בעלי חיים במכללת דויד ילין.
רחלי בן דוד
יו"ר איגוד מרחב המתחדש, מטפלת רגשית הנעזרת בבע"ח, מדריכה מוסמכת ומרצה. BA ביולוגיה, MA אנתרופולוגיה, בוגרת לימודי פסיכותרפיה אינטגרטיבית בהתמחות ילדים ונוער, לימודי טיפול משפחתי וזוגי
אולי יענין אתכם גם
הכשרה מלאה - עיונית ומעשית באישור האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי (קטגוריה ב' – הכשרה תיאורטית מלאה)
מוכר ע"י:
איט"ה – אגודה ישראלית לטיפול התנהגותי קוגניטיבי ובהתאם לסטנדרטים של: European Association of Behavioral & Cognitive Therapies
לימוד הדרכת הורים וייעוץ פרטני - הנחיה קבוצתית בגישה חינוכית מערכתית
בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה מערך לימודי החוץ
מוכר ע"י:
האגודה הישראלית למנחי הורים
התוכנית מותאמת לדרישות ה ABAI - הארגון הבינלאומי לניתוח התנהגות ולדרישות משרד החינוך לשילוב מנתחות התנהגות
בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה
מוכר ע"י:
האוניברסיטה הפתוחה – מערך לימודי החוץ
practitioner
מוכר ע"י:
לשכת ה-NLP הישראלית ו HLNP
לפרטים נוספים, יצירת קשר והרשמה

כל הזכויות שמורות למרכז ינר 2023 / תקנון אתר

מה תרצו לחפש?

קבלנו את פניתך

הטופס נשלח בהצלחה!