החברה בישראל מתמודדת עם תופעה הולכת וגוברת של בני נוער במצבי סיכון ונשירה. זאת כתוצאה מאובדן ערכים, קשיים חינוכיים ולימודיים, מצוקות רגשיות, קשיים ומעברים משפחתיים היוצרים קריאות תגר כנגד דמויות סמכות. במסגרות הדתיות והחרדיות, קיבלה תופעה זו ממדים רחבים והיא מהווה מכנה משותף לכל גווני המגזרים בציבור זה. נוכח האתגרים הרבים ותופעת הנשירה הגלויה והסמויה ההולכת וגדלה, יש צורך במתן מענה מקצועי לאיתור, מניעה והתמודדות במצבי סיכון. זאת באמצעות מדריכי נוער בסיכון.
הגישה החינוכית – טיפולית מכוונת ליצירת שינוי בהתאם ליכולותיו, צרכיו ושאיפותיו של הנער/ה, למיצוי הפוטנציאל האישי, יצירת השפעה והשתלבות בחברה. התהליך נעשה באמצעות קשר טיפולי המתייחס לערכים, אמונות, תפיסות, התנהגויות וחוויות. בעבודת המדריך ייעשה תהליך של בירור מניעי ההתנהגות, סיוע בניהולם, בחינת אפשרויות וחלופות לניתובם ככוח חיובי. העבודה תיעשה בראיה מערכתית כוללנית של כל מעגלי ההשפעה של הנער/ה. תכנית ההתערבות תאפשר הבנת צרכים, קשיים, כוחות, ויכולות ההתמודדות באמצעות שילוב כלים חינוכיים וטיפוליים.
עבודת המדריך מאופיינת בקשר חם, תומך, הנבנה על אמון וכולל מגוון כלים ומיומנויות להתפתחות אישית וחברתית תוך חיזוק תחושת השייכות ועידוד ללקיחת אחריות על המתרחש בחייהם ובסביבתם של בני הנוער.
תכנית ההתערבות בהדרכת בני נוער כוללת מאפיינים ייחודיים:
התערבות המדריך מכוונת למתן סיוע לבני נוער בסיכון ועל כן אופי ההתערבות הוא טיפולי – פרטני, וכן תפקודי מערכתי המסייע בקידום הנער/ה בכל תחומי החיים.
הגישה החינוכית טיפולית מבוססת על תקשורת ודיאלוג עם בני הנוער ומשפחותיהם כאשר המדריך מהווה גורם מכוון ומתכלל ( (case manager היוצר חיבורים ורצפים בין המרכיבים והתהליכים השונים.
התכנית פועלת במישור התוך אישי, בין אישי והחברתי, כך שהיא מהווה דרך עבודה מכוונת, ממוקדת ורציפה כאשר מרכיביה אינם שלבים חולפים אלא מוסיפים ומלווים את התהליך כולו.
הלימודים ישלבו ידע עיוני, עדכני ורלבנטי, מיומנויות מעשיות, ודוגמאות מעולם הטיפול וההדרכה של נוער בסיכון. המפגשים יכללו הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית בה המשתתפים יציגו מקרי הדרכה ויקבלו משוב מהמרצה ומהקבוצה.
התכנית כוללת 24 מפגשים בני 5 שעות אקדמיות. בנוסף תכלול התכנית דרישה ללפחות 20 שעות עבודה מעשית ו 20 שעות קריאה והעמקה בתוכן הנלמד. סה”כ 160 שעות לימוד.
הלימודים יתקיימו אחת לשבוע.
היבטים התפתחותיים: קוגניטיביים , פיזיולוגיים , רגשיים- התנהגותיים , חברתיים תיאוריות התקשרות
איתור וזיהוי מגוון מצוקות נפשיות של בני נוער על הרצף של הפרעות מחצינות התנהגות – להפרעות מפנימות התנהגות
מיתוסים ודעות קדומות, התנהגות אובדנית, רשתות חברתיות, מניעת התאבדות
הגדרה, מאפיינים, אטיולוגיה, הבדלים מגדריים, גורמי סיכון וחוסן, היבטים רב תרבותיים של שוליות חברתית וסיכון.
מאפייני נוער במצוקה וסיכון בחברה החרדית
תיאוריה ויישום
חובת דיווח, סוגי התעללות והזנחה
פגיעות במשפחה, הסביבה המשפחתית: מהנורמה לפתולוגיה : המשפחה כמערכת, גישות להערכת תפקוד המשפחה והקניית כלים לתקשורת מיטבית בין מתבגרים להוריהם.
מאפייני סיכון ודרכי התערבות
מסיכון לסיכוי – רצף השירותים
מושגי יסוד וטכניקות התערבות
גישות ושיטות התערבות בגישת היישוג. עבודה ברחוב ועבודה במרכזי חינוך.
שפת הכאב והלב
והתמודדות עם משברים בקרב מתבגרים
וסוגיות אתיות בעבודה עם ילדים ומתבגרים
והאימון בעבודה עם נוער בסיכון
הצגת מקרים, הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית.
160 שעות לימוד
בעלי רקע והכשרה בחינוך, ייעוץ וטיפול.
למסיימי התכנית בהצלחה תוענק תעודה מטעם מרכז ינ.ר בחסות האוני' הפתוחה – מערך לימודי החוץ.
אין מילים!!!!! ענת המרצה מספר 1! נהנהת ומרוצה בצורה יוצאת דופן!!!!!
מושלמתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתת אין על ענת!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! הבנאדם הכי טוב שהכרתיייי! איזה סבלנות והקשבה מאור פנים מעניננת מושלמת
אני מרוצה מאוד מהלימודים מהסילבוס ומדרך העברת התוכן המרצה ענת קלי מעבירה את הכל בנעימות עונה על השאלות ומעשירה אותנו בחומר נוסף בכל שיעור בתחילה חששתי איך יהיה הלימוד בזום כי אין באפשרותי בכלל להגיע ללימודים עקב המרחק וחוסר בתחבורה נוחה ובכל זאת היא משתפת אותנו בשיעור ואני נהנת אחרי כל שיעור מחכימה מאוד ומקבלת כלים מעשיים לעבודה הנוכחית שלי כמדריכת נוח"מ במגדל העמק. תודה רבה יישר כח גדול מאמינה שבעז"ה אמשיך לקורסים נוספים שמעניניים אותי
הכל מצוין, ממש ברמה גבוהה, אני לומדת הרבה, זה פותח עולמות. המרצה(מרצות) מאוד מתחברת לתחום הנוער בסיכון עם כל הלב, מאוד מקצועית עם המון ניסיון, וזה עושה את כל ההבדל - בשבילה זה לא רק חומר, זה שליחות. תודה!
ענת מדהימה ומיוחדת מסכמת עבודות מעלה את החומר הלימודי שזה לא ברור מאיליו לא כל אחד עושה מתיחסת לכל תלמידה ומשרה אוירה טובה והצוות של המזכירות עונה לכל בעיה תודה רבה
נהניתי כל רגע בקורס המרצה ענת מדהימה אותי כל מפגש מחדש היא מקצועית .מבינה .מרתקת ומלאת תוכן .מקדמת אותנו מאוד לקראת המפגש עם הנערים . אני מוצאת את עצמי ממתינה לשבוע הבא תודה רבה רבה !!!
בס"ד רציתי לומר ולשבח את מרכז י.נ.ר סניף ירושלים כאל מקום שמאוד נעים להגיע אליו נותן תחושת אווירה של בית מעבר ללימוד. הקורס שאני למדתי: נוער בסיכון נתן לי בצורה חדה וברורה את החומר הנלמד ובפרט ראוי לשבח את רכזת הקורס ד''ר ענת קלי שהעבירה זאת בצורה מאוד ברורה, עניינית עם המון סבלנות וזמינות על כל חשש ומענה גם מחוץ לשעות עבודתה. תודה שהיתה לי הזכות והחלק ללימוד שנתן כלים משמעותיים ומעצימים לגביי התמודדויות של נוער בסיכון . יישר כח!