מדריכי נוער בסיכון

תכנית הכשרה בגישה חינוכית – טיפולית
הקורס מוכר ע"י האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ
בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל
לפרטים נוספים אודות התוכנית ולרישום:
מדריכי נוער בסיכון

על התכנית- מבוא

החברה בישראל מתמודדת עם תופעה הולכת וגוברת של בני נוער במצבי סיכון ונשירה. זאת כתוצאה מאובדן ערכים, קשיים חינוכיים ולימודיים, מצוקות רגשיות, קשיים ומעברים משפחתיים היוצרים קריאות תגר כנגד דמויות סמכות. במסגרות הדתיות והחרדיות, קיבלה תופעה זו ממדים רחבים והיא מהווה מכנה משותף לכל גווני המגזרים בציבור זה. נוכח האתגרים הרבים ותופעת הנשירה הגלויה והסמויה ההולכת וגדלה, יש צורך במתן מענה מקצועי לאיתור, מניעה והתמודדות במצבי סיכון. זאת באמצעות מדריכי נוער בסיכון.

הגישה החינוכית – טיפולית מכוונת ליצירת שינוי בהתאם ליכולותיו, צרכיו ושאיפותיו של הנער/ה, למיצוי הפוטנציאל האישי, יצירת השפעה והשתלבות בחברה. התהליך נעשה באמצעות קשר טיפולי המתייחס לערכים, אמונות, תפיסות, התנהגויות וחוויות. בעבודת המדריך ייעשה תהליך של בירור מניעי ההתנהגות, סיוע בניהולם, בחינת אפשרויות וחלופות לניתובם ככוח חיובי. העבודה תיעשה בראיה מערכתית כוללנית של כל מעגלי ההשפעה של הנער/ה. תכנית ההתערבות תאפשר הבנת צרכים, קשיים, כוחות, ויכולות ההתמודדות באמצעות שילוב כלים חינוכיים וטיפוליים.

עבודת המדריך מאופיינת בקשר חם, תומך, הנבנה על אמון וכולל מגוון כלים ומיומנויות להתפתחות אישית וחברתית תוך חיזוק תחושת השייכות ועידוד ללקיחת אחריות על המתרחש בחייהם ובסביבתם של בני הנוער.

 

תכנית ההתערבות בהדרכת בני נוער כוללת מאפיינים ייחודיים:

התערבות המדריך מכוונת למתן סיוע לבני נוער בסיכון ועל כן אופי ההתערבות הוא טיפולי – פרטני, וכן תפקודי מערכתי המסייע בקידום הנער/ה בכל תחומי החיים.

הגישה החינוכית טיפולית מבוססת על תקשורת ודיאלוג עם בני הנוער ומשפחותיהם כאשר המדריך מהווה גורם מכוון ומתכלל ( (case manager היוצר חיבורים ורצפים בין המרכיבים והתהליכים השונים.

התכנית פועלת במישור התוך אישי, בין אישי והחברתי, כך שהיא מהווה דרך עבודה מכוונת, ממוקדת ורציפה כאשר מרכיביה אינם שלבים חולפים אלא מוסיפים ומלווים את התהליך כולו.

אופן הלימוד

הלימודים ישלבו ידע עיוני, עדכני ורלבנטי, מיומנויות מעשיות, ודוגמאות מעולם הטיפול וההדרכה של נוער בסיכון. המפגשים יכללו הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית בה המשתתפים יציגו מקרי הדרכה ויקבלו משוב מהמרצה ומהקבוצה.

מבנה התכנית

התכנית כוללת 24 מפגשים בני 5 שעות אקדמיות. בנוסף תכלול התכנית דרישה ללפחות 20 שעות עבודה מעשית ו 20 שעות קריאה והעמקה בתוכן הנלמד.  סה”כ 160 שעות לימוד.

הלימודים יתקיימו אחת לשבוע.

נושאי הלימוד:

גיל ההתבגרות

היבטים התפתחותיים: קוגניטיביים , פיזיולוגיים , רגשיים- התנהגותיים  , חברתיים תיאוריות התקשרות

פסיכופתולוגיה בגיל ההתבגרות

איתור וזיהוי מגוון מצוקות נפשיות של בני נוער על הרצף של הפרעות מחצינות התנהגות – להפרעות מפנימות התנהגות

אובדנות בגיל ההתבגרות

מיתוסים ודעות קדומות, התנהגות אובדנית, רשתות חברתיות, מניעת התאבדות

נוער בסיכון

הגדרה, מאפיינים, אטיולוגיה, הבדלים מגדריים, גורמי סיכון וחוסן, היבטים רב תרבותיים של שוליות חברתית וסיכון.

גיל ההתבגרות במגזר הדתי והחרדי

מאפייני נוער במצוקה וסיכון בחברה החרדית

מודל התפתחות מצבי סיכון

תיאוריה ויישום

אינדיקטורים לזיהוי נוער במצבי סיכון והדרה

חובת דיווח, סוגי התעללות והזנחה

מאפיינים של משפחות בסיכון

פגיעות במשפחה, הסביבה המשפחתית: מהנורמה לפתולוגיה : המשפחה כמערכת, גישות להערכת תפקוד המשפחה והקניית כלים לתקשורת מיטבית בין מתבגרים להוריהם.

מתבגרים עם צרכים מיוחדים

מאפייני סיכון ודרכי התערבות

גישת הכוחות בעבודה עם נוער בסיכון

מסיכון לסיכוי – רצף השירותים

הגישה החינוכית טיפולית

מושגי יסוד וטכניקות התערבות

עבודה טיפולית במרחב הבלתי פורמלי

גישות ושיטות התערבות בגישת היישוג. עבודה ברחוב ועבודה במרכזי חינוך.

אומנות השיחה עם בני נוער

שפת הכאב והלב

חינוך לקדושה

פוסט טראומה

והתמודדות עם משברים בקרב מתבגרים

מודעות מקצועית

וסוגיות אתיות בעבודה עם ילדים ומתבגרים

מיומנויות מעשיות מתחום ה NLP

והאימון בעבודה עם נוער בסיכון

פראקטיקום

הצגת מקרים, הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית.

היקף שעות

160 שעות לימוד

קהל היעד

בעלי רקע והכשרה בחינוך, ייעוץ וטיפול.

תעודה

למסיימי התכנית בהצלחה תוענק תעודה מטעם מרכז ינ.ר בחסות האוני' הפתוחה – מערך לימודי החוץ.

צוות המרצים והמדריכים
את הקורסים השונים ינחו מרצים ומדריכים מצוות ההוראה וההדרכה של המרכז וביניהם:
דר' חיים דיין
עו"ס קליני ומטפל בנוער בסיכון
ד"ר ענת קלי
יועצת חינוכית
ד"ר אילה בן פזי
פסיכולוגית קלינית, מומחית לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר
אברהם רקובסקי MSW
מטפל בילדים ובני נוער

תלמידים ממליצים על קורס מדריכי נוער בסיכון

אין מילים!!!!! ענת המרצה מספר 1! נהנהת ומרוצה בצורה יוצאת דופן!!!!!

הדס ש.

בוגרת מחזור 3

מושלמתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתת אין על ענת!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! הבנאדם הכי טוב שהכרתיייי! איזה סבלנות והקשבה מאור פנים מעניננת מושלמת

דנה ליבוביץ

בוגרת הקורס

אני מרוצה מאוד מהלימודים מהסילבוס ומדרך העברת התוכן המרצה ענת קלי מעבירה את הכל בנעימות עונה על השאלות ומעשירה אותנו בחומר נוסף בכל שיעור בתחילה חששתי איך יהיה הלימוד בזום כי אין באפשרותי בכלל להגיע ללימודים עקב המרחק וחוסר בתחבורה נוחה ובכל זאת היא משתפת אותנו בשיעור ואני נהנת אחרי כל שיעור מחכימה מאוד ומקבלת כלים מעשיים לעבודה הנוכחית שלי כמדריכת נוח"מ במגדל העמק. תודה רבה יישר כח גדול מאמינה שבעז"ה אמשיך לקורסים נוספים שמעניניים אותי

אפרת זילבר

בוגרת הקורס

הכל מצוין, ממש ברמה גבוהה, אני לומדת הרבה, זה פותח עולמות. המרצה(מרצות) מאוד מתחברת לתחום הנוער בסיכון עם כל הלב, מאוד מקצועית עם המון ניסיון, וזה עושה את כל ההבדל - בשבילה זה לא רק חומר, זה שליחות. תודה!

ליאורה ח.

בוגרת הקורס

ענת מדהימה ומיוחדת מסכמת עבודות מעלה את החומר הלימודי שזה לא ברור מאיליו לא כל אחד עושה מתיחסת לכל תלמידה ומשרה אוירה טובה והצוות של המזכירות עונה לכל בעיה תודה רבה

ליאל עדני

בוגרת מחזור 3

נהניתי כל רגע בקורס המרצה  ענת מדהימה אותי כל מפגש מחדש היא מקצועית .מבינה .מרתקת ומלאת תוכן .מקדמת אותנו מאוד לקראת המפגש עם הנערים . אני מוצאת את עצמי ממתינה לשבוע הבא תודה רבה רבה !!!

הדס לבייב

בוגרת הקורס מחזור 1

בס"ד רציתי לומר ולשבח את מרכז י.נ.ר סניף ירושלים כאל מקום שמאוד נעים להגיע אליו נותן תחושת אווירה של בית מעבר ללימוד. הקורס שאני למדתי: נוער בסיכון נתן לי בצורה חדה וברורה את החומר הנלמד ובפרט ראוי לשבח את רכזת הקורס ד''ר ענת קלי שהעבירה זאת בצורה מאוד ברורה, עניינית עם המון סבלנות וזמינות על כל חשש ומענה גם מחוץ לשעות עבודתה. תודה שהיתה לי הזכות והחלק ללימוד שנתן כלים משמעותיים ומעצימים לגביי התמודדויות של נוער בסיכון . יישר כח!

נחמי גלבשטיין

בוגרת הקורס

מאמרים הקשורים לנושא מדריכי נוער בסיכון

הפרעות אכילה
הפרעת אכילה היא הפרעה נפשית המתבטאת באכילה בלתי סדירה הגורמת לנזקים גופניים. להפרעות אכילה השפעה ניכרת

הכוונה מקצועית ככלי למיקוד והצלחה בעולם העבודה
בעידן המודרני, שבו האפשרויות התעסוקתיות והלימודיות הן כמעט בלתי מוגבלות, רבים מתקשים לנווט את דרכם ולבחור

שותפים למרות השוני
גיל ההתבגרות מאופיין בחיפוש אחר זהות תוך לא מעט טלטלות רגשיות ופנימיות, מה שיסייע למתבגר לבנות

הורים לוקחים, חברה נותנת
גיל ההתבגרות מזמן להורים אתגרים רבים. אחד האתגרים המשמעותיים נובע מנטייתו של הנער להימשך אחרי החברה,

לראות את הטוב
אתה חייב להתחיל להיות אחראי", "מספיק עם השטויות שלך", "תתחיל להתנהג כמו בן אדם" לכמה מאתנו

7 כוכבים
פעם קראו להם נוער נושר. אחר כך הבינו שזו תווית בעייתית: עלה שנושר כבר לא חוזר,

תקשורת בונה עם מתבגרים
''אנחנו לא מבינים מה קרה לו?!'', ''הוא אף פעם לא דיבר אלינו ככה'' ''היא הייתה כזאת

על התמודדות ברגעים קשים
טיפסנו ללגונת השלושה, באזור אל צ'אלטן שבארגנטינה. הלגונה שוכנת למרגלות ההר הגבוה ביותר באזור, 3,405 מטר

גוף, נפש והפרעת קשב
באחד מספריו המפורסמים, מגולל פרנץ קפקא את סיפורו הספק עגום ספק משעשע של גריגור סמסא, פקיד

מלחמת ההתשה
שאלה: בני המתבגר לא קם בבוקר. אם אני לא מעיר אותו לומר 'קריאת שמע' בזמן, הוא

קורסים נוספים בתחום
לימוד הדרכת הורים וייעוץ פרטני - הנחיה קבוצתית בגישה חינוכית מערכתית
בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה מערך לימודי החוץ
מוכר ע"י:
האגודה הישראלית למנחי הורים
התוכנית מותאמת לדרישות ה ABAI - הארגון הבינלאומי לניתוח התנהגות ולדרישות משרד החינוך לשילוב מנתחות התנהגות
בחסות האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ
בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל ומרכז סיוע ירושלים
בחסות האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ
בשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל
כל הזכויות שמורות למרכז ינר 2024-2025 | תקנון אתר

מה תרצו לחפש?

קבלנו את פניתך

הטופס נשלח בהצלחה!