החברה בישראל מתמודדת עם תופעה הולכת וגוברת של בני נוער במצבי סיכון ונשירה. זאת כתוצאה מאובדן ערכים, קשיים חינוכיים ולימודיים, מצוקות רגשיות, קשיים ומעברים משפחתיים היוצרים קריאות תגר כנגד דמויות סמכות. במסגרות הדתיות והחרדיות, קיבלה תופעה זו ממדים רחבים והיא מהווה מכנה משותף לכל גווני המגזרים בציבור זה. נוכח האתגרים הרבים ותופעת הנשירה הגלויה והסמויה ההולכת וגדלה, יש צורך במתן מענה מקצועי לאיתור, מניעה והתמודדות במצבי סיכון.
הגישה החינוכית – טיפולית מכוונת ליצירת שינוי בהתאם ליכולותיו, צרכיו ושאיפותיו של הנער/ה, למיצוי הפוטנציאל האישי, יצירת השפעה והשתלבות בחברה. התהליך נעשה באמצעות קשר טיפולי המתייחס לערכים, אמונות, תפיסות, התנהגויות וחוויות. בעבודת המדריך ייעשה תהליך של בירור מניעי ההתנהגות, סיוע בניהולם, בחינת אפשרויות וחלופות לניתובם ככוח חיובי. העבודה תיעשה בראיה מערכתית כוללנית של כל מעגלי ההשפעה של הנער/ה. תכנית ההתערבות תאפשר הבנת צרכים, קשיים, כוחות, ויכולות ההתמודדות באמצעות שילוב כלים חינוכיים וטיפוליים.
עבודת המדריך מאופיינת בקשר חם, תומך, הנבנה על אמון וכולל מגוון כלים ומיומנויות להתפתחות אישית וחברתית תוך חיזוק תחושת השייכות ועידוד ללקיחת אחריות על המתרחש בחייהם ובסביבתם של בני הנוער.
תכנית ההתערבות בהדרכת בני נוער כוללת מאפיינים ייחודיים:
התערבות המדריך מכוונת למתן סיוע לבני נוער בסיכון ועל כן אופי ההתערבות הוא טיפולי – פרטני, וכן תפקודי מערכתי המסייע בקידום הנער/ה בכל תחומי החיים.
הגישה החינוכית טיפולית מבוססת על תקשורת ודיאלוג עם בני הנוער ומשפחותיהם כאשר המדריך מהווה גורם מכוון ומתכלל ( (case manager היוצר חיבורים ורצפים בין המרכיבים והתהליכים השונים.
התכנית פועלת במישור התוך אישי, בין אישי והחברתי, כך שהיא מהווה דרך עבודה מכוונת, ממוקדת ורציפה כאשר מרכיביה אינם שלבים חולפים אלא מוסיפים ומלווים את התהליך כולו.
הלימודים ישלבו ידע עיוני, עדכני ורלבנטי, מיומנויות מעשיות, ודוגמאות מעולם הטיפול וההדרכה של נוער בסיכון. המפגשים יכללו הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית בה המשתתפים יציגו מקרי הדרכה ויקבלו משוב מהמרצה ומהקבוצה.
התכנית כוללת 24 מפגשים בני 5 שעות אקדמיות. בנוסף תכלול התכנית דרישה ללפחות 20 שעות עבודה מעשית ו 20 שעות קריאה והעמקה בתוכן הנלמד. סה”כ 160 שעות לימוד.
הלימודים יתקיימו אחת לשבוע.
היבטים התפתחותיים: קוגניטיביים , פיזיולוגיים , רגשיים- התנהגותיים , חברתיים תיאוריות התקשרות
איתור וזיהוי מגוון מצוקות נפשיות של בני נוער על הרצף של הפרעות מחצינות התנהגות – להפרעות מפנימות התנהגות
מיתוסים ודעות קדומות, התנהגות אובדנית, רשתות חברתיות, מניעת התאבדות
הגדרה, מאפיינים, אטיולוגיה, הבדלים מגדריים, גורמי סיכון וחוסן, היבטים רב תרבותיים של שוליות חברתית וסיכון.
מאפייני נוער במצוקה וסיכון בחברה החרדית
תיאוריה ויישום
חובת דיווח, סוגי התעללות והזנחה
פגיעות במשפחה, הסביבה המשפחתית: מהנורמה לפתולוגיה : המשפחה כמערכת, גישות להערכת תפקוד המשפחה והקניית כלים לתקשורת מיטבית בין מתבגרים להוריהם.
מאפייני סיכון ודרכי התערבות
מסיכון לסיכוי – רצף השירותים
מושגי יסוד וטכניקות התערבות
גישות ושיטות התערבות בגישת היישוג. עבודה ברחוב ועבודה במרכזי חינוך.
שפת הכאב והלב
והתמודדות עם משברים בקרב מתבגרים
וסוגיות אתיות בעבודה עם ילדים ומתבגרים
והאימון בעבודה עם נוער בסיכון
הצגת מקרים, הדרכה קבוצתית על עבודה מעשית.
160 שעות לימוד
בעלי רקע והכשרה בחינוך, ייעוץ וטיפול.
למסיימי התכנית בהצלחה תוענק תעודה מטעם מרכז ינ.ר בחסות האוני' הפתוחה – מערך לימודי החוץ.