נאמר בתורה (פרשת אמור) וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר, כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ עָבֹת, וְעַרְבֵי נָחַל – וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה’ אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים.
צריך להבין מה השייכות בין מצות נטילת לולב לשמחת החג.
דרך מליצה מובא באברבנאל להגיד שכולם מסמלים ימי שמחה עם ארבעה מינים..
פרי עץ הדר הוא האתרוג שפריו הוא הדר ויפה והוא משמח הלב. כפות תמרים כל שם ימחאו כף. ענף עץ עבות הוא עץ שענפיו עבותים והוא הדס שגם הוא משמח הלב בזמן החום. ערבי נחל גדלים על המים ולפי שלא היו במצרים ובמדבר נחלי מים עיינות ותהומות לכך צוה ה’ יתברך כשיבואו אל ארץ ישראל שיש בה נחלי מים ישמחו בערבותיה.
ואמרה התורה ושמחתם לפני ה’ אלהיכם שבעת ימים להגיד שבבית מקדשו ישמחו בזה ויודו וישבחו לשמו.
במפרשים כתוב שמצות ארבעת המינים רומזת על אחדות שמתאגדים ביחד ארבעת המינים הרומזים על ארבעה סוגי אנשים שיש בכלל ישראל, אחד לתורה, ואחד לגמילת חסדים, ואחד לשניהם, ואחד לכלום מכל מקום צוותה התורה לאספם ולהתאחד ביחד וכשמתאגדים ביחד אז השמחה היא בשלימות.
שלמה המלך אומר (משלי ד כה) עֵינֶיךָ לְנֹכַח יַבִּיטוּ וְעַפְעַפֶּיךָ יַיְשִׁרוּ נֶגְדֶּךָ. על פסוק זה אומר בעל הנתיבות, שכידוע בטבע בני האדם להכיר ולראות את חסרונותיו של הזולת ואת המעלות של עצמו, לכן ” עֵינֶיךָ לְנֹכַח יַבִּיטוּ” כאשר הנך רואה את חסרונות זולתך העומד לפניך, מיד וְעַפְעַפֶּיךָ יַיְשִׁרוּ נֶגְדֶּךָ, התבונן אז כלפי עצמך מי אתה ומה אתה הסתכל נגדך כלפי עצמך ותראה את חסרונותיך שלך ואז תפסיק לראות את חסרונות זולתך ואת מגרעותיו.