»

»

פרשת בהר

האמונה בו בלבד ולא לזולתו

תמונה של הרה"ג חגי שושן

הרה"ג חגי שושן

ראש בית ההוראה "שערי הלכה ומשפט" יועץ הלכתי לראש"ל ונשיא מועצת הרבנות, רב קהילת משכן אברהם ביתר עילית.

שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶ֔ךָ… וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן….

וְכִי תֹאמְר֔וּ מַה־נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת… וְצִוִּיתִי אֶת־בִּרְכָתִי לָכֶם……

עוררו בעלי המוסר,‏ שאין הברכה אלא למי שבוטח בה׳,‏ ולפי מדת ההתקרבות אל ה׳ כך תחול עליו השגחת ה׳ וטובו.‏ וכדברי המדרש על הפסוק ״ה׳ צלך״ – מה הצל הזה כשאתה מראה לו אצבע אף הוא מראה לך אצבע,‏ וכשאתה מראה לו יד אף הוא מראה לך יד.‏

כתב בעל חובות הלבבות (שער הבטחון)‏ שאם איננו בוטח באלקים, בוטח בזולתו,‏ ומי שבוטח בזולת ה׳, מסיר האלקים השגחתו מעליו,‏ ומניח אותו ביד מי שבטח עליו.‏

וכבר אמר שלמה המלך (משלי ג,‏ ה)‏ ״בֵּטַח אֶל ה’ בְּכָל לִבֶּךָ וְאֶל בִּינָתְךָ אַל תִּשָּׁעֵן״,‏ וביאר הגר״א שיהא לבך שלם במדת הבטחון ולא במקצת הלב,‏ שלא תאמר אבטח בה׳ אך אני מחויב לעשות ולהישען גם על שכלי,‏ ולכן אמר שאל תשען,‏ שאפילו בתורת משענת לא יהיה לך שכלך אלא בטח בה׳ בכל לבך. הוסיף רבינו יונה עוד שגם כאשר יראה לך בשכלך ותבונתך, כי המעשה אשר תעשה יצליח על דרך עצת לבך ותחבולות אשר תחשוב, אל תבטח על זה, כי הכל תלוי בידי שמים שנאמר: “משיב חכמים אחור ודעתם יסכל” (ישעיה מד, כה); “רבות מחשבות בלב איש ועצת ה’ היא תקום” (משלי יט, כא)

‏מסופר שפעם הקשיב טייח אחד לדרשותיו של ר’ ישראל מסאלנט מייסד תנועות המוסר. שבה דיבר הרב בענייני בטחון ואמונה,‏ ומי שבוטח בשלמות בה’ חסד יסובבנו ופרנסתו תהיה לו ברווח. לאחר הדרשה ניגש אליו הטייח ושאל אותו אם נכונים הדברים.‏

ר׳ ישראל אישר לו את הדבר ואמר שהוא מקבל עליו אחריות שאם יבטח בה׳ שימציא לו עשרת אלפים רובל בודאי שישיג אותם.‏ הטייח הלך לביתו,‏ עזב את עבודתו,‏ ישב כל היום וקרא תהילים וציפה תוך בטחונו בה׳ שיבואו אליו עשרת אלפים רובל.‏ עברו שבועות והפרוטה כלתה מן הכיס ולא היה לחם בבית והוא עודנו עומד בביטחונו שהכסף יגיע אליו.‏

וכשהרעב התחיל להציק לו ולבני ביתו האיצה בו אשתו ללכת לר׳ ישראל ולשאול את פיו למה לא התקיימה הבטחתו.‏ ר׳ ישראל הקשיב במנוחה לדבריו ואמר לו שהוא עדיין מאמין באמונה שלמה ואינו חוזר מאחריותו.‏ אולם אם קצרה סבלנותו לחכות מוכן הוא לקנות ממנו את הסכום הנ״ל,‏ ובמקרה יש כעת ברשותו חמשת אלפים רובל והוא מסכים לתתם לו תמורת עשרת אלפים רובל המובטחים לו.‏

הטייח שמח מאוד על העסק הזה ומיד נאות לו.‏ אז פנה ר׳ ישראל ואמר לו לך לך לטייחותך!‏ אם מוכן אתה להחליף את העשרת אלפים רובל בחמשת אלפים רובל,‏ הרי הוכחת שביטחונך איננו מלא בה’ יתברך וממילא לעולם לא תשיג אותם.‏

אהבתם את המאמר? שתפו

אודות המחבר:

הרה”ג חגי שושן שליט”א הוא ראש בית ההוראה  “שלמות המשפחה” למענה בכל תחומי ההלכה ובתחום המשפחה.
לפניות לבית ההוראה ניתן להתקשר למספר: 2873*
למענה מיידי בווצאפ, הצטרפו לקבוצות הוואטספ של בית ההוראה:
שאלות כלליות בהלכה: https://chat.whatsapp.com/GJoLn3haLK0ICPgcSfGkSy
שאלות בתחום המשפחה – לנשים בלבד: https://chat.whatsapp.com/FqRxwfTPWaWEkyUHdipvTg
שאלות בתחום המשפחה – לגברים בלבד: https://chat.whatsapp.com/EnK2KnJqyVRADvC7yLleZf

הצטרפו לערוץ הוואטספ שלנו ועקבו אחר תוכן הלכתי אקטואלי, זמני היום בהלכה מאמרים תורניים ועוד :https://whatsapp.com/channel/0029VaM1WiaGOj9uYkbYuH3g

מאמרים נוספים בתחום

פרשת שופטים
תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹקיךָ (דברים יח, יג). התהלך עמו בתמימות, ותצפה לו, ולא תחקור אחר

פרשת חוקת
לפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל לומר מה המצוה הזאת, לפיכך כתב בה חוקה, גזירה

פרשת שלח לך
וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ.... הנה יש

למאמרים נוספים של המחבר

שבת יום הכיפורים
  הנביא הושע אומר שוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ

ראש השנה תשפ”ה
  אִם יִתָּקַע שׁוֹפָר בְּעִיר וְעָם לֹא יֶחֱרָדוּ אִם תִּהְיֶה רָעָה בְּעִיר וַה' לֹא עָשָׂה (עמוס

פרשת שופטים
תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹקיךָ (דברים יח, יג). התהלך עמו בתמימות, ותצפה לו, ולא תחקור אחר

מה תרצו לחפש?

כתוב את הכותרת כאן