»

»

פרשת שמיני

הבנת נפש החוטא – מאהרן הכהן

Picture of הרה"ג חגי שושן

הרה"ג חגי שושן

ראש בית ההוראה "שערי הלכה ומשפט" יועץ הלכתי לראש"ל ונשיא מועצת הרבנות, רב קהילת משכן אברהם ביתר עילית.

וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי קָרָא מֹשֶׁה לְאַהֲרֹן…. וַיֹּאמֶר אֶל אַהֲרֹן קַח לְךָ עֵגֶל בֶּן בָּקָר לְחַטָּאת…

במדרש מובא (תנחומא) שאמר משה אל אהרן קח לך, ולמה לא נאמר לו פר אלא עגל, אמר לו משה על ידי העגל נתפקפקה הכהונה בידך במעשה העגל, ועל ידי העגל היא מתבוססת בידך, ולא עוד אלא שלא יאמרו ישראל יש לנו עונות ממעשה העגל, לפיכך אמר הם יקריבו עגל, שנאמר ואל בני ישראל תדבר לאמר קחו שעיר עזים לחטאת ועגל. כדי שידעו שנתכפר להם על מעשה העגל בהקרבת אהרן קרבן העגל לחטאת.

ובהמשך הפרשה על הפסוק, וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן קְרַב אֶל הַמִּזְבֵּחַ וַעֲשֵׂה אֶת חַטָּאתְךָ וְאֶת עֹלָתֶךָ וְכַפֵּר בַּעַדְךָ וּבְעַד הָעָם. פירש רש”י “שהיה אהרן בוש לגשת, אמר לו משה למה אתה בוש לכך נבחרת”.

ובאמת קשה, “אהרן” שנעשה על ידו קטרוג על ישראל שעשה את מעשה העגל, היאך יתהפך הוא לסניגור להקריב קורבנות לכפר על ישראל. וגם איך ייתכן שהקרבת קרבן עגל יכפר על חטא העגל שהוא מסמל את מעשה העגל? ויתירה מכך נשאל, איך באמת אהרן הכהן הגדול שזכה שנבחר על ידי הקב”ה לכהן ככהן גדול, חטא בחטא העגל?

התשובה לכך תבואר על פי הגמרא (עבדוה זרה ד:) בשם רבי שמעון בר יוחאי, שמסביר שעם ישראל במדבר היו בדרגה גבוהה שלא היו אמורים לחטוא במעשה העגל  דכתיב “מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי כל הימים”.

אלא למה עשו את חטא העגל, לומר לך: גזירת הקדוש ברוך הוא היא, ליתן פה לחוזרים בתשובה, שאם חטא יחיד, אומרים לו: כלך, לך לך, אצל יחיד. דוד המלך שחטא וחזר בתשובה, ולמד ממנו שיד הקדוש ברוך הוא פתוחה לקבל אותך בתשובה. ואם חטאו צבור, אומרים להו “לכו אצל ציבור”, עם ישראל במדבר שחטאו במעשה העגל, ולמדו מהם לחזור בתשובה.

זאת אומרת שכל מה שעם ישראל כשלו במעשה העגל להורות לדורות שלכל יהודי יש תקווה, וזה שאמר משה לאהרן בחנוכת המזבח למה אתה בוש לכך נבחרת, לאותו עוון, כדי להורות תשובה לרבים, ואין לך להיות בוש מלהקריב, כדי שיראו עם ישראל שנתקבל הקרבן ומכפר לישראל על ידך ולא היית קטיגור אלא סניגור להורות שלכל יהודי שחטא יש תשובה.

“רק כהן גדול כאהרן הכהן שחטא במעשה העגל יכול להיות שליח של עם ישראל שחטא לכפר עליהם” בהיות והוא מבין מהי נפש החוטאת הוא יכול גם לבקש כרה מה’ יתברך. וזה מה שמשה רבינו התנצל בפני אהרן שאמר לו לכך נבחרת, “כי היה מוכרח אהרן לחטוא כדי להיות נכלל בחטא מעשה העגל יחד עם החוטאים, בכדי שיוכל להיות כהן גדול שליח של בעלי התשובה לכפר עליהם, ולכן הוא נכשל במעשה העגל ולא מעצם נפשו כי הי’ צדיק גמור. (מעובד ע”פ דברי השפת אמת והמהר”ם שיק).

אהבתם את המאמר? שתפו

אודות המחבר:

הרה”ג חגי שושן שליט”א הוא ראש בית ההוראה  “שלמות המשפחה” למענה בכל תחומי ההלכה ובתחום המשפחה.
לפניות לבית ההוראה ניתן להתקשר למספר: 2873*
למענה מיידי בווצאפ, הצטרפו לקבוצות הוואטספ של בית ההוראה:
שאלות כלליות בהלכה: https://chat.whatsapp.com/GJoLn3haLK0ICPgcSfGkSy
שאלות בתחום המשפחה – לנשים בלבד: https://chat.whatsapp.com/FqRxwfTPWaWEkyUHdipvTg
שאלות בתחום המשפחה – לגברים בלבד: https://chat.whatsapp.com/EnK2KnJqyVRADvC7yLleZf

הצטרפו לערוץ הוואטספ שלנו ועקבו אחר תוכן הלכתי אקטואלי, זמני היום בהלכה מאמרים תורניים ועוד :https://whatsapp.com/channel/0029VaM1WiaGOj9uYkbYuH3g

מאמר זה קשור ללימוד :

מאמרים נוספים בתחום

פרשת פנחס
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה.. יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה... וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן

פרשת בהעלותך
דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת שכשראה

פרשת במדבר
וְחָנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ וְאִישׁ עַל דִּגְלוֹ לְצִבְאֹתָם... האריכה התורה כ"כ בעניין הדגלים, והזהירה

למאמרים נוספים של המחבר

פרשת פנחס
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה.. יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה... וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן

פרשת בהעלותך
דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת שכשראה

פרשת במדבר
וְחָנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ וְאִישׁ עַל דִּגְלוֹ לְצִבְאֹתָם... האריכה התורה כ"כ בעניין הדגלים, והזהירה

מה תרצו לחפש?