»

»

מימון ייעוץ נישואין מכספי מעשר

Picture of הרה"ג חגי שושן

הרה"ג חגי שושן

ראש בית ההוראה "שערי הלכה ומשפט" יועץ הלכתי לראש"ל ונשיא מועצת הרבנות, רב קהילת משכן אברהם ביתר עילית.

שאלה שנשאלה בבית ההוראה “שלמות המשפחה” ממטיבת”א – מרכז טיפול וייעוץ במשפחה תורני ארצי, ותשובה מאת ראש בית ההוראה “שלמות המשפחה”, הרה”ג חגי שושן שליט”א.

שאלה : מטיבת”א הוא מרכז המעניק שירותי ייעוץ וטיפול בתחום האישי, זוגי, חינוכי ומשפחתי. המרכז מסייע לפונים ע”י התאמת סוג הטיפול והמטפל בהתאם לאופי של כל פניה. זוגות רבים חווים קשיים בזוגיות, קיים אישיים וכדומה, אך המצב הכלכלי אינו מאפשר להם לממן את העלויות הכרוכות בכך. האם יש אפשרות שישלמו את הטיפולים שלהם הם זקוקים מכספי מעשר? זאת באופן כזה שהתשלום מועבר למטיבת”א, ומטיבת”א, כגוף שתחתיו מאות מטפלים, מעביר את התשלום למטפל. חשוב לציין שע”י קבלת מענה מותאם יכולים אנשים רבים, הורים, זוגות ומשפחות לשפר את אורח החיים שלהם ולחיות חיים מיטיבים.

תשובה :

זוג נשוי שהזוגיות שלהם במצב לא טוב ועל סף פרידה, והופנו לתהליך של טיפול זוגי איכותי על ידי איש/אשת מקצוע שומר/ת תורה ומצוות, אלא שאין באפשרותם להגיע לקבל יעוץ בעיקר מטעמי שיקולים כלכליים יש להשיב על כך מכמה היבטים:

ראשית, חשוב לציין שהתשלום במקרה הנשאל כאן, נכנס למטיבת”א ולא למטפל. הזוג משלם למטיבת”א, ומטיבתא משלמים למטפל שמטפל בזוג. כידוע “מטיבתא” הינו גוף תורני הפועל לחיזוק הבית היהודי ללא מטרות רווח.

לעצם הדין יש כמה חילוקי דינים:

א. מי שלא נהג לתת מעשר כספים עד כה, לדעת הרבה מהאחרונים אינו חייב מצד הדין להפריש מעשר כספים כי אם מתורת מנהג. כל האמור הוא דווקא שיש לו אפשרות להפריש ומאידך יש פוסקים שנקטו שכן חייב לתת עכ”פ מצד המנהג.

ב . אם כבר נהג אדם לתת מעשר כספים, לכל הדעות חייב להמשיך במנהג מדין נדר.

ג. מי שכבר נהג בהפרשת מעשר כספים אינו יכול להפריש ממעות אלו למימון מצוות שחייב בהם, אלא אם כן אמר בפירוש בשעה שהתחיל להפריש מעות מעשר בלי נדר, והשעה דחוקה לו, ואז רשאי לתת ממעות אלה למצוות שחייב בהם מעיקר הדין.

לגבי מימון ייעוץ שלום בית מכספי מעשר:

הנה ללא כל ספק שמעלת השכנת שלום בין לאשתו היא מאחת המצוות החשובות בתורה. כאמור במשנה, מס’ פאה (פ”א מ”א) אותה אנו אומרים כל בוקר בתפילה: “אלו דברים שאדם אוכל מפירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא “… והשכנת שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו”.

כאשר אנו באים לדון הלכה למעשה, אדם זר או קרוב משפחה שנדבה רוחו לממן ייעוץ נישואין לבני זוג שנמצאים בקשיי שלום בית, לא רק יכול עשות כן אלא מצוה הוא עושה בכך. וכן ראיתי שכתב בספר אורח צדקה (פיינהדלר ע’ קעט) שרשאי להשתמש בכספי מעשר להוצאות שנגרמו כתוצאה ממאמץ להשכין שלום בית. והביא שם בהערה (קמד) שכן נקט הגר”א נבנצאל. והוא הדין שניתן לממן זאת מכספי צדקה, דלא גרע מכל צדקה אחרת.

ובני הזוג או אחד מהם שרוצה לממן את ייעוץ הנישואין מכספי מעשר שלהם, חייבים לעשות כן וממה נפשך הם עושים טוב, אם הם מחויבים לקחת ייעוץ למען שלום ביתם, ממילא מימון זה חובה עליהם, ולא גרע מכל שאר מימון מצוות שהם חייבים שהם קודמים למתן מעשר כספים. ואם אינם חייבים במימון ייעוץ נישואין (שיש להם אפשרויות אחרות להגיע לשלום בית) על כל פנים יכולים לממן את הייעוץ לשלום בית מכספי מעשר כדין כל מצווה אחרת שאינם חייבים בה שיכולים לממן מכספי מעשר.

כל שכן בנדון שאלתנו שהכסף עובר לארגון “מטיבת”א” שהינו ארגון ללא מטרות רווח הפועל להרבות שלום בעולם, על ידי מימון יועצי נישואין, שניתן לממן את הייעוץ דרכם מכספי מעשר.

 

 

 

אהבתם את המאמר? שתפו

אודות המחבר:

הרה”ג חגי שושן שליט”א הוא ראש בית ההוראה  “שלמות המשפחה” למענה בכל תחומי ההלכה ובתחום המשפחה.
לפניות לבית ההוראה ניתן להתקשר למספר: 2873*
למענה מיידי בווצאפ, הצטרפו לקבוצות הוואטספ של בית ההוראה:
שאלות כלליות בהלכה: https://chat.whatsapp.com/GJoLn3haLK0ICPgcSfGkSy
שאלות בתחום המשפחה – לנשים בלבד: https://chat.whatsapp.com/FqRxwfTPWaWEkyUHdipvTg
שאלות בתחום המשפחה – לגברים בלבד: https://chat.whatsapp.com/EnK2KnJqyVRADvC7yLleZf

הצטרפו לערוץ הוואטספ שלנו ועקבו אחר תוכן הלכתי אקטואלי, זמני היום בהלכה מאמרים תורניים ועוד :https://whatsapp.com/channel/0029VaM1WiaGOj9uYkbYuH3g

מאמר זה קשור ללימוד :

מאמרים נוספים בתחום

קשיים בהתרחבות המשפחה
בסייעתא דשמיא השגיה של הרפואה המודרנית מרשימים, ובפרט ניכר הדבר בגידול הדרמטי שחל בתוחלת החיים במאה

מתמודדים
כאשר אנו מתבוננים בתופעה הכאובה המוגדרת כנשירה, הן ממסגרות החינוך והן מהדרך החינוכית אותה התוו ההורים,

המנוע הכי עוצמתי
אם נחפש לדעת, איזו תכונה הכי חשובה לאדם בחיים מכל התכונות, התשובה היא שמחה. השמחה היא

למאמרים נוספים של המחבר

פרשת פנחס
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה.. יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה... וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן

פרשת בהעלותך
דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת שכשראה

פרשת במדבר
וְחָנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ וְאִישׁ עַל דִּגְלוֹ לְצִבְאֹתָם... האריכה התורה כ"כ בעניין הדגלים, והזהירה

מה תרצו לחפש?